Reklama

Uroda Kielecczyzny w sztuce ludowej

9 czerwca w Spichlerzu ze Złotej Pińczowskiej, znajdującym się na terenie Parku Etnograficznego w Tokarni, została otwarta wystawa "Po górach i smugach wędrując", prezentująca sztukę ludową regionu świętokrzyskiego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Właściwiej byłoby powiedzieć: niewielki wycinek tej sztuki - podkreśla Leszek Gawlik, współautor scenariusza (obok Elżbiety Szot-Radziszewskiej) i główny realizator projektu wystawy. - Wystawa potrwa rok. Jest to okazja do przypomnienia dorobku regionu świętokrzyskiego, mogącego się poszczycić plejadą znakomitych artystów ludowych, tworzących w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Świadectwem tego jest przyznanie naszym rodzimym twórcom 11 prestiżowych nagród im. Oskara Kolberga, w uznaniu ich zasług dla kultury ludowej.
Region świętokrzyski jest postrzegany pod względem etnograficznym jako teren, gdzie podtrzymuje się pamięć o zwyczajach i obrzędach dawnej wsi. Dziedzinami twórczości ludowej, najpełniej ukazującymi inspiracje i talent współczesnych artystów ludowych Kielecczyzny, są: rzeźba w drewnie, malarstwo, plastyka obrzędowa i ceramika figuralna.
Wyjątkowość dorobku regionu podkreślił w rozmowie z Niedzielą prof. Marian Prokrop z Muzeum Sztuki Ludowej w Otrębusach. - Jest to jeden z regionów przodujących w sztuce ludowej, ciągle żywy i ciągle wspaniały - stwierdził Profesor. - I jest to wielka sztuka, która zachowuje w sobie elementy najbardziej typowe dla twórczości ludowej. Wymienić tu należy rzeźbiarzy: Leona Kudłę, Adama Zegadło czy Józefa Piłata. Z kolei to, co w malarstwie stworzyła Marianna Wiśnios, wprowadza w głęboki zachwyt; nie bez powodu należała ona przez ostatnie 20 lat do czołowych twórców w malarstwie polskim.
Na wystawie zaprezentowano kilkaset prac podejmujących tematykę przede wszystkim religijną, ilustrujących obrzędy, zwyczaje ludowe, życie codzienne wsi, legendy. Rzeźby takich artystów jak: J. Piłata, L. Kudły, J. Franusiaka, A. Wdowiaka, J. Zganiacza, A. Barana, J. Bernasiewicza związane są z tematyką historyczną, religijną oraz społeczno-obyczajową. Duża ilość prac interpretuje twórczo motywy ikonograficzne, m.in.: szopkę betlejemską, "Pietę", "Ukrzyżowanie", "Chrystusa Frasobliwego", "Ucieczkę do Egiptu", "Ostatnią Wieczerzę". Ekspozycja w Spichlerzu ze Złotej zwraca też uwagę na ceramikę figuralną, kontynuującą tradycje blisko 50 ośrodków garncarskich Kielecczyzny z II poł. XIX w. Prezentacja nie mogła pominąć dorobku utytułowanej grupy malarzy ludowych. Barwne sceny obrzędowe z życia wsi T. Żaka, osobiste, religijne przedstawienia M. Wiśnios, urzekające wiejskie obrazki autorstwa E. Brożka wyeksponowano obok kilkudziesięciu prac mniej znanych twórców, m.in. E. Majewskiego - jedynego artysty reprezentującego społeczność Romów.
Ekspozycja ukazuje także charakterystyczne dla regionu świętokrzyskiego zdobnictwo wnętrz: klasyczne, ludowe wycinanki, bibułkowe "kwiatony", kwiaty, bukiety i "pająki" z różnych materiałów, oraz dorobek ludowych zabawkarzy z okolic Łącznej i Suchedniowa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

To ile za te wypominki?

Przez cały listopad w parafiach odprawiamy tzw. wypominki. To nic innego, jak modlitwa polegająca na wyczytywaniu imion i nazwisk naszych bliskich i dalszych zmarłych

Wypominki są jednorazowe, oktawalne, półroczne i roczne. Wypisujemy na kartkach nazwiska zmarłych i przynosimy je do swoich duszpasterzy. Wypominki jednorazowe odczytuje się na cmentarzu, oktawalne przez 8 dni od dnia Wszystkich Świętych (często połączone z nabożeństwem różańcowym), a roczne przez cały rok przed niedzielnymi Mszami. Tradycja ma długą historię. W liturgii eucharystycznej sprawowanej w starożytnym Kościele odczytywano tzw. dyptyki, na których chrześcijanie wypisywali imiona żyjących biskupów, ofiarodawców, dobrodziejów, ale także świętych męczenników i wyznawców, oraz wiernych zmarłych. Imiona odczytywano głośno i trwało to bardzo długo. Drugą listę, listę świętych, odczytywał już sam biskup.
CZYTAJ DALEJ

Czy Prymas Glemp wiedział, że ks. Popiełuszko miał być uwięziony w bunkrze w Kazuniu?

Przy okazji 41. rocznicy pogrzebu ks. Jerzego Popiełuszki (3 listopada) w przestrzeni medialnej pojawiły się informacje, że „prymas Polski Józef Glemp co roku przyjeżdżał do Kazunia i odwiedzał bunkier, w którym zginął ks. Popiełuszko”, ale „ukrywał ten fakt przed opinią publiczną”. Jaka jest prawda na ten temat?

W pogrzebie ks. Jerzego 3 listopada 1984 roku uczestniczyłam z rodziną jako mała dziewczynka. Trzymając mamę za rękę, stałam w tłumie na placu przed kościołem św. Stanisława Kostki w Warszawie i ze zdumieniem obserwowałam ludzi znajdujących się na drzewach oraz na dachach pobliskich domów, a także na balkonach mieszkań. O jedenastej, przy akompaniamencie dzwonów, stanął na balkonie prymas Polski, kard. Józef Glemp jako główny celebrans. Obok niego sześciu biskupów z jednej strony i sześciu księży z drugiej.
CZYTAJ DALEJ

Spłonął historyczny klasztor kartuzów we Francji

2025-11-03 16:55

[ TEMATY ]

pożar

klasztor

pl. wikipedia.org

Jeden z najstarszych klasztorów kartuzów we Francji spłonął doszczętnie i grozi mu zawalenie. Pożar, który wybuchł w niedzielę 2 listopada, zniszczył główny budynek dawnego klasztoru w Le Mont-Dieu we francuskich Ardenach, znanego pod wezwaniem Matki Bożej Ardenów, poinformowały francuskie media.

Według tych informacji, spacerujący w niedzielny poranek zauważyli dym unoszący się z budynku, który od 1946 roku jest zabytkiem i zaalarmowali straż pożarną. Pożar ugaszono dopiero po kilku godzinach, na razie nie wiadomo, co było jego przyczyną. Założony w XII wieku klasztor znajduje się na odludziu, w gęstym lesie. Został odbudowany w XVII wieku, jednak podczas rewolucji francuskiej mnisi zostali zmuszeni do opuszczenia klasztoru kartuzów. Nie zachowały się tam żadne dzieła sztuki ani cenne wyposażenie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję