Reklama

Kultura

Dobre polskie kino

Klasyka polskiej kinematografii jest na wyciągnięcie ręki o każdej porze dnia i nocy. Wystarczy połączenie z internetem.

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 54

[ TEMATY ]

kino

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kiedyś, wcale nie tak dawno temu, by obejrzeć dobry film, trzeba było wybrać się do kina. Gdy nastała era telewizji, wydawało się, że ta długo nie doczeka się solidnej konkurencji. I wtem, w dobie internetu, jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać platformy streamingowe, które dotychczasowy porządek wywróciły do góry nogami...

Wideo na życzenie

Platformy streamingowe czy VOD to, w największym skrócie, serwisy internetowe, które umożliwiają użytkownikom odtwarzanie materiałów filmowych w dowolnym czasie. W ostatnich kilku latach zyskują coraz większą popularność – i trudno się dziwić, bo w odróżnieniu od klasycznej telewizji nie wymagają od nas dyspozycyjności (kto ani razu nie ubolewał, że najciekawsze programy są emitowane w godzinach pracy albo w środku nocy?), a przede wszystkim pozwalają wybierać spośród niezliczonej liczby tytułów. Poszczególne serwisy na bieżąco prześcigają się w swoich ofertach, by biblioteki ich zasobów były jak najbardziej atrakcyjne dla użytkowników.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W polskiej przestrzeni internetowej prym wiodą najwięksi światowi gracze, tacy jak Netflix czy Amazon Prime, ale konkurencję dla nich (a może alternatywę?) stanowią mniejsze, nasze rodzime serwisy, które proponują odbiorcom zasoby filmowe pochodzące z polskich archiwów. W tej grupie wyróżnia się 35mm.online – platforma streamingowa Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.

Stawiają na jakość

Reklama

Powstanie 35mm.online jest owocem realizacji przeprowadzonego w latach 2018-21 projektu o długiej, ale wyczerpującej temat nazwie: „Cyfrowa rekonstrukcja i digitalizacja polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych w celu zapewnienia dostępu na wszystkich polach dystrybucji oraz zachowania dla przyszłych pokoleń polskiego dziedzictwa filmowego”. Rekonstrukcji w ramach tego działania poddano dotąd 160 filmów fabularnych, 71 filmów dokumentalnych i 474 filmy animowane, z czego 10 to produkcje pełnometrażowe. Jeśli dodamy do tego 3108 zdigitalizowanych unikalnych wydań Polskiej Kroniki Filmowej z lat 1945-94, otrzymamy ponad 4 tys. filmowych produkcji.

Cztery tysiące to dużo, ale liczy się przede wszystkim jakość (i to nie tylko ta dosłowna, dotycząca obrazu, która skądinąd nie odbiega od światowej czołówki w tym zakresie). Żeby tę jakość zapewnić, rekonstrukcji w ramach projektu poddano klasykę polskiej kinematografii, filmy wyreżyserowane m.in. przez: Jerzego Kawalerowicza, Wojciecha Jerzego Hasa, Janusza Morgensterna, Andrzeja Kondratiuka czy Feliksa Falka. Mamy w tym gronie także mistrza satyry Stanisława Bareję oraz znanych z produkcji popkulturowych Marka Koterskiego i Juliusza Machulskiego. Nie zabrakło dzieł mistrzów dokumentu, m.in. Marcela Łozińskiego i Andrzeja Titkowa, nie zapomniano także o najmłodszych (oraz tych starszych, którzy chcą się nieco przenieść w czasie), którzy mogą obejrzeć zremasterowane wersje filmów animowanych, m.in. przygód Reksia czy Porwanie Baltazara Gąbki.

Najstarszym filmem fabularnym w bibliotece 35mm.online są Zakazane piosenki w reż. Leonarda Buczkowskiego z 1946 r., najmłodszym zaś – Rewers Borysa Lankosza (2009). A między nimi jest jeszcze 158 innych świetnych obrazów.

Każdy znajdzie coś dla siebie

Reklama

By ułatwić orientację w serwisie, zasoby zostały podzielone na kategorie: Fabuła, Dokument, Kroniki, Animacje, Kolekcje, Dla dzieci, Muzyka oraz ??? ??????? (Dla Ukrainy – to ukłon w stronę naszych gości, którzy z polską kinematografią mogą się zapoznać dzięki ukraińskim napisom). Kategorie z kolei dzielą się na mniejsze grupy tematyczne. Co ciekawe, platforma oferuje także materiały ze zbiorów muzyki filmowej.

Jedną z ważniejszych cech 35mm.online jest fakt, że korzystanie z jej zasobów – zarówno w przeglądarkach internetowych, jak i przez stworzone dla niej aplikacje dla urządzeń mobilnych oraz na smart TV – jest darmowe. Osobną kategorię stanowią wprawdzie produkcje z Biblioteki Premium, które jednak, po uprzednim założeniu konta w serwisie, do końca kwietnia można oglądać bez opłat.

Z ciekawostek technologicznych warto dodać, że zespół 35mm.online pracuje obecnie nad wdrożeniem zaawansowanej wyszukiwarki w oparciu o algorytmy sztucznej inteligencji. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy będą mogli otrzymać w wynikach wyszukiwania szczegółowe informacje; na wpisane przez siebie frazy otrzymają odpowiedzi nie tylko w formie odesłania do filmów, ale dodatkowo w postaci konkretnych scen filmowych, np. z poszukiwanymi aktorami czy postaciami filmowymi, miejscami akcji czy charakterystycznymi przedmiotami. To będzie prawdziwe novum na rynku polskiego streamingu.

Jak możemy przeczytać na stronie 35mm.online, platforma ta „prezentuje bogactwo polskiej kinematografii, oferując użytkownikom wartościowy pod względem artystycznym, edukacyjnym i historycznym dorobek polskiej kinematografii”. Pozostaje zatem z przyjemnością wrócić do tego, co znamy, i odkryć to, co jeszcze nieodkryte.

2023-03-15 08:26

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świat bez beatlesów

Taka para – reżyser Danny Boyle i scenarzysta Richard Curtis – powinna zapewnić sukces filmowi „Yesterday”. Wszak pierwszy wyreżyserował m.in. znane kinomanom filmy: „Trainspotting”, „127 godzin”, „Slumdog. Milioner z ulicy” i „Steve Jobs”, a wizytówką drugiego są scenariusze do głośnych obrazów: „Cztery wesela i pogrzeb”, „Notting Hill”, „To właśnie miłość” i dwóch części przygód Bridget Jones. A jednak po zapoznaniu się z historią Jacka, pracownika hurtowni, który po godzinach gra i marzy o staniu się gwiazdą muzyki, czujemy niedosyt. Gdy pewnego dnia dochodzi do awarii prądu, Jack budzi się w rzeczywistości, w której nikt nie zna piosenek Beatlesów – tylko on. Świetna okazja na zrobienie kariery, prawda? Stąd tylko krok do podpisania tłustego kontraktu ze znaną wytwórnią płytową, do miana „Szekspira muzyki pop” i zachwytu Eda Sheerana (w filmie we własnej osobie), który proponuje wspólną trasę koncertową... Wielkie kino to nie jest, ale na lato w sam raz.
CZYTAJ DALEJ

Ks. dr. Kloch: człowiek odpowiada za etyczną stronę używania sztucznej inteligencji

2025-04-04 21:42

[ TEMATY ]

sztuczna inteligencja

Karol Porwich/Niedziela

To człowiek jest odpowiedzialny za stronę etyczną używania sztucznej inteligencji. Od niego zależy, czy wybierze zastosowanie pozytywne, czy negatywne – powiedział ks. dr. hab. Józef Kloch podczas prezentacji polskiego tłumaczenia watykańskiego dokumentu „Antiqua et nova”.

Konferencja prasowa połączona z prezentacją polskiego tłumaczenia watykańskiego dokumentu na temat sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” odbyła się w piątek w Warszawie.
CZYTAJ DALEJ

Gdy sakramentu udziela człowiek niegodny, to czy traci on swoją moc?

2025-04-05 20:57

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Adobe Stock

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W kolejnym dniu naszego katechizmu odpowiedź na pytanie - czy jeśli sakramentu udziela człowiek niegodny, to traci on swoją moc?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję