Reklama

Nasz wywiad

Czyżby kryzys muzyki kościelnej?

Niedziela łomżyńska 24/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z Janem Godlewskim - organistą i wychowankiem przemyskiej szkoły organistowskiej - o muzyce sakralnej rozmawia ks. Paweł Bejger

Ks. Paweł Bejger: - Pan, jako wieloletni fachowiec i znawca muzyki kościelnej, zna doskonale stan naszej muzyki, naszego śpiewu w Kościele. Jak Pan go ocenia?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jan Godlewski: - Muszę zacząć od tego, że muzyka kościelna jest jedną z najwspanialszych. I nie ma co się dziwić, przecież ta muzyka winna stwarzać klimat bliskości człowieka z Absolutem. Ona jest majestatyczna, dostojna, zmuszająca do najgłębszych przeżyć. Mogę to powiedzieć z całą odpowiedzialnością, że w tej chwili muzyka kościelna jest trochę na boku.

- Jaka jest tego przyczyna?

- Wkradają się w tę muzykę rytmy niekościelne. Zauważmy, że muzykę kościelną charakteryzuje dobra harmonia, odpowiednie tempo, rytm. Po drugie, niestety, fachowość organistów pozostawia wiele do życzenia. Potrzebne są nam prawdziwe szkoły organistowskie. Wspominam bardzo dobrą szkołę organistowską w Przemyślu. Są także szkoły organistowskie przy kuriach. Jeżeli ktoś przyłoży się do pracy, jeżeli kocha śpiewanie i granie, jeżeli będzie człowiekiem wierzącym, który uszanuje sacrum, to będzie dobrym organistą.

Reklama

- Często organistami są ludzie z tzw. zespołów tanecznych. Czy to nie jest również pewnego rodzaju zagrożeniem dla muzyki kościelnej?

- Nie wyobrażam sobie, aby ktoś, kto gra w zespole na gitarze, perkusji, mógł dobrze wykonywać pieśni religijne. Wtedy powstaje w kościele tzw. chałtura i to w najgorszym wykonaniu. A jeżeli ktoś dopuszcza do takiej sytuacji, to znaczy, że mu wcale nie zależy na śpiewie w świątyni.

- Jednym z podstawowych obowiązków organisty jest tworzenie chórów, zespołów młodzieżowych i dziecięcych. Jak, Pana zdaniem, ta sprawa wygląda w naszych parafiach?

- Znowu muszę powiedzieć, że chóry powoli przechodzą do lamusa. Mówiąc inaczej, chóry się starzeją. Młodzież w ogóle nie jest zainteresowana, by należeć do jakiegokolwiek chóru. Dziecko śpiewające w scholi wprawdzie zasili młodzieżowy zespół, ale do chóru już nie chce należeć. Słuchałem niejednokrotnie śpiewu młodzieżowych grup. Czasami nie jest źle, ale częściej nie da się tego słuchać. Bez odpowiedniego warsztatu muzycznego nic nie zrobimy. Chęci czasami nie wystarczą.

- Z naszej dotychczasowej rozmowy wynika, że poziom muzyki kościelnej jest, powiedzmy to delikatnie, mizerny?

- Proszę Księdza, wszystko zależy od stopnia zaangażowania organisty, księdza, nauczyciela muzyki.

- Jaki jest, Pana zdaniem, wzór dobrego organisty?

- To proste: musi znać swój fach, musi wierzyć w to, co śpiewa, i musi być pracowity.

Reklama

- Dlaczego młodzież nie garnie się do chórów parafialnych? Czyja jest to wina? Może chór stał się mało atrakcyjny dla młodego człowieka?

- O atrakcyjności chóru świadczy jego poziom artystyczny. Jeżeli organista chce za wszelką cenę mieć dobry chór, jeżeli wkłada w swoją pracę serce, pracowitość, czas, to efekty będą. A jak będą sukcesy, to i chór stanie się bardziej atrakcyjny i młodzi chętniej zasilą jego szeregi. Recepta na dobry chór jest bardzo prosta: trzeba oddać serce chórzystom, a wtedy chórzyści swoje serce oddadzą organiście. A wszystko to przecież na chwałę Pana Boga. Jeżeli Ksiądz pozwoli, to zrobię jeszcze takie porównanie: muzyka kościelna podobna jest do sportu. Jeżeli się nie ćwiczy, nie ma efektów. Wie Ksiądz, o czym myślę?

- O solidnych próbach.

- Oczywiście.

- Młodzież nie lubi takich zobowiązań?

- Zgadzam się. Dzisiejsza młodzież woli iść np. na dyskotekę. Jeżeli jeszcze ojciec gra czy śpiewa w orkiestrze, to siłą swoją córkę czy syna pociągnie za sobą.

- Jak zatem przyciągnąć młodzież do parafialnych chórów?

- Na to chyba nie ma recepty. Zresztą widzi Ksiądz, to nie jest tylko problem chórów. To jest problem w ogóle młodzieżowego zaangażowania w życie społeczne, w życie Kościoła.

- Czy zatem mamy załamać ręce i czekać na lepsze czasy, na lepszą młodzież?

- Nie wolno nam składać broni. Wiemy, że istnienie chórów parafialnych jest możliwe i mają one ogromny sens. Czego przykładem jest chór parafialny w Długosiodle, który obchodzi swoje 90-lecie istnienia.

- Dziękuję serdecznie za rozmowę.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wspomnienie męczeństwa Pierwszych Męczenników Polskich

Niedziela szczecińsko-kamieńska 24/2003

[ TEMATY ]

święty

męczennicy

Albertus teolog/pl.wikipedia.org

W 1001 r. przebywał w Pereum cesarski krewny Bruno z Kwerfurtu. Pełen zapału, żył Bruno myślą o pracy misyjnej w Polsce i jej krajach ościennych, o czym musiała być mowa w czasie niedawnej wizyty cesarza u Bolesława Chrobrego. Niewątpliwie Bruno skłonił św. Romualda, który myśl misyjną podejmował kilkakrotnie w życiu, do wysłania na północ małej ekipy misjonarskiej. Wybrani zostali do niej Benedykt i Jan, cesarz zaś wyposażył ich w księgi i naczynia liturgiczne, może także w inne środki na drogę. Gdy w początkach 1002 r. przybyli do Polski, na dworze Bolesława Chrobrego zdziwienia nie wywołali, bo rzecz omówiona musiała być już wcześniej, być może w czasie zjazdu gnieźnieńskiego. Jakkolwiek by było, książę dał im miejsce na erem, a zapewne i środki utrzymania oraz jakieś świadczenia w naturze. Spierano się później, gdzie to miejsce było, ale dziś przyjmuje się powszechnie, iż osiedlili się na terenie obecnego Wojciechowa pod Międzyrzeczem. Na to wskazywałaby analiza nielicznych źródeł pisanych. Tam to nowo przybyli mnisi-pustelnicy podjęli swój zwyczajny tryb życia, dzielony pomiędzy pracę, modlitwę i studium. Ponieważ przybyli do Polski w celach misyjnych, rozpoczęli także przygotowania do tej akcji, przede wszystkim zaś zaczęli przyjmować do swego nielicznego grona młodzieńców z kraju, do którego przybyli. Na początku zjawiło się kilku: Izaak, Mateusz i Barnaba. Dwaj pierwsi byli rodzonymi braćmi, a pochodzić musieli z rodziny dobrze już schrystianizowanej, skoro także dwie ich siostry zostały mniszkami. Niektórzy przypuszczają, że wywodzili się z jakiegoś możnego rodu, albo nawet ze środowiska dworskiego, nic jednak dokładniejszego na ten temat nie wiemy. W obejściu klasztornym była również jakaś służba dodana im przez księcia, zapewne jakiś włodarz, samą jednak społeczność eremicką uzupełniał młody chłopiec Krystyn (Chrystian), pochodzący z tej okolicy. Pełnił obowiązki kucharza, może nawet był bratem-laikiem, w każdym razie był serdecznie oddany sprawie, której służył. W świecie tymczasem dokonały się niemałe zmiany. Ze śmiercią Ottona III (1002 r.) inny obrót przybrały nie tylko sprawy polityczne; zahamowaniu ulec musiała także realizacja planów misyjnych. Bruno, którego eremici spodziewali się w związku z tymi planami, nie przybywał, Bolesław Chrobry wyprawił się do Pragi, między nim a nowym cesarzem narastał konflikt. W takim stanie rzeczy Benedykt postanowił pojechać po instrukcje do Rzymu, ale w Pradze Chrobry zawrócił go z drogi i zezwolił tylko na to, aby do Włoch wysłać Barnabę. Wrócił wtedy Benedykt do eremu, a pieniądze (10 funtów srebra), które książę wręczył mu uprzednio, chcąc go użyć do spełnienia misji politycznej, oddał do książęcej kasy. Z początkiem listopada 1003 r. eremici spodziewali się powrotu Barnaby, a wraz z nim wieści, a może nawet decyzji co do podjęcia zamierzonych prac misyjnych. Tymczasem wysłannik nie wracał i oczekiwania się przeciągały. 10 listopada 1003 r., przed północą, podchmieleni chłopi, bodaj z samym włodarzem książęcym na czele, dokonali na nich rabunkowego napadu, spodziewając się znaleźć u ubogich eremitów darowane im przez księcia srebro. Jan, Benedykt, Izaak, Mateusz i Krystyn zginęli od miecza 11 listopada 1003 r. Papież Jan XVIII, któremu ocalały Barnaba w jakiś czas później zdał sprawę z wszystkiego, kanonizował ich niejako viva voce: "bez wahania kazał ich zaliczyć w poczet świętych męczenników i cześć im oddawać".
CZYTAJ DALEJ

Ks. prof. Paweł Bortkiewicz TChr: wolność wbrew prawdzie i miłości jest zdegenerowana

„Wolność wbrew prawdzie i miłości jest zdegenerowana. Przestaje być po prostu wolnością” - mówił ks. prof. Paweł Bortkiewicz TChr. W Centrum Edukacyjno-Formacyjnym Diecezji Bydgoskiej odbył się panel dyskusyjny „Chrześcijanin w czasach niszczenia Bożego porządku świata”.

Oprócz chrystusowca głos zabrali: bp Krzysztof Włodarczyk, prof. dr hab. Grzegorz Kucharczyk i prof. UMK dr hab. Jacek Bartyzel. - Porządek nie oznacza absolutnego spokoju i ciszy. Święty Paweł określa cechy Bożego porządku. Oznacza on pokój, radość, szczęście jak i odpoczynek, wolność i prawo. Polega on na przestrzeganiu przez Nowe Stworzenie prawa Bożego, okazywaniu posłuszeństwa przykazaniom - mówił biskup bydgoski, dodając, że „zasadą porządku jest miłość, od której nie można odstępować”.
CZYTAJ DALEJ

Biblioteka Watykańska podpisze memorandum z Bahrajnem

2024-11-14 16:13

[ TEMATY ]

Bahrajn

Biblioteka Watykańska

Vatican Media

Biblioteka Watykańska

Biblioteka Watykańska

Biblioteka Watykańska podpisze memorandum z Bahrajnem. Porozumienie przewiduje współpracę w zakresie m.in. katalogowania i konserwacji dziedzictwa kulturowego języka arabskiego i pochodzenia arabskiego przechowywanego w Apostolskiej Bibliotece Watykańskiej oraz organizacji projektów mających na celu promocję i rozpowszechnianie kultury i nauki. Umowę podpiszą w piątek 15 listopada minister spraw publicznych Bahrajnu Majed bin Ali Alnoaimi i Bibliotekarz Świętego Kościoła Rzymskiego abp Angelo Vincenzo Zani.

Porozumienie, które nawiązuje do „Dokumentu o ludzkim braterstwie” z 4 lutego 2019 r., encykliki „Fratelli tutti” z 3 października 2020 r. oraz wizyty papieża Franciszka w Bahrajnie w dniach 3-6 listopada 2022 roku, ma na celu wzmocnienie relacji między Watykanem a Królestwem Bahrajnu oraz dążenie do nawiązania i pielęgnowania owocnej współpracy naukowej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję