Reklama

Niedziela Kielecka

O pożytkach SacroExpo

Niemal wszystko, co jest potrzebne dla piękna liturgii oraz sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania naszych kościołów i parafii, można było odnaleźć w Targach Kielce.

Niedziela kielecka 28/2023, str. I

[ TEMATY ]

SacroExpo

T.D.

Inauguracja Sacroexpo 2023

Inauguracja Sacroexpo 2023

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas 24. edycji Wystawy Budownictwa i Wyposażenia Kościołów, Sztuki Sakralnej i Dewocjonaliów SacroExpo swoją ofertę przedstawiło ok. 200 firm 10 krajów: z Austrii, Chorwacji, Grecji, Hiszpanii, Polski, Portugalii, Słowenii, Ukrainy i Włoch.

Wymiana doświadczeń

Uczestnicy wydarzenia w dniach 19-21 czerwca poznawali najnowsze rozwiązania wykorzystywane w obiektach sakralnych: technologiczne, cieplne, energooszczędne, z zakresu dekoracji i doboru naczyń liturgicznych, muzyki kościelnej i in. Nie zabrakło oferty pielgrzymkowej i czytelniczej, w tym stoiska Tygodnika Katolickiego „Niedziela”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Trwały otwarte spotkania, np. administratorów obiektów zakonnych i kościelnych, zorganizowane przez wyższych przełożonych zakonów męskich w Polsce oraz Forum Współpracy Międzyzakonnej z udziałem przedstawicieli firm energetycznych czy ubezpieczeniowych. Renomą cieszy się już loteria pielgrzymkowa – trwa ona od ponad 15 lat. W halach Targów Kielce był gwarno i radośnie – rozbrzmiewały m.in. organy Viscount powstałe z wykorzystaniem najnowszej technologii PhysisPlus. Na stoisku firmy Astorg można było posłuchać gry organisty Krzysztofa Tomaszewskiego.

Nowości

Wśród nowości – strefa sztuki, zbudowana z 240 dzieł artystów Polski i Ukrainy, z bardzo ciekawie dobranym i przedstawionym malarstwem sakralnym, z możliwością wylicytowania wybranych dzieł.

Z kolei Katolickie Stowarzyszenie Karawaningowe „Razem w Drodze” zaprezentowało pojazdy/kampery i przyczepy kempingowe. Ich obecność związana była z szóstą edycją Zlotu Szlakiem Sanktuariów i Kościołów Wiślica – Kielce.

Z rodzinną firmą Haftina z Piotrkowa Trybunalskiego, prezentującą np. parasole procesyjne, nawiązała współpracę s. Alicja z Fundacji Boże Atelier, odpowiedzialna za misje w Kenii. Można z nią było porozmawiać na stoisku firmy. Dyskusje o działaniach charytatywnych podejmowanych i prowadzonych w Afryce, a także o możliwościach wsparcia najbardziej potrzebujących pozwolą na wypracowanie wspólnych projektów.

Reklama

Niech trwają…

W uroczystej inauguracji 24. edycji uczestniczyło wielu znamienitych gości, a oficjalne otwarcie przypadło w udziale metropolicie częstochowskiemu abp. Wacławowi Depo. – Jak mówił św. Jan Paweł II, świat który byłby zamknięty na sztukę, będzie zamknięty na miłość. Prawda, piękno, dobro muszą się wiązać – zaznaczył pasterz częstochowski, zauważając zarazem niepokojące trendy wskazujące na istnienie epoki postprawdy i „zamazywania dobra”, a także „fałszowania piękna”. Tym tendencjom przeciwstawia się skutecznie kieleckie SacroExpo.

„Zobaczyliśmy i zostaliśmy urzeczeni” – te słowa Pawła VI, zacytował abp Henryk Jagodziński, nuncjusz apostolski w Ghanie. – Sztuka sakralna jest to domena, w której w szczególny sposób mogą realizować się katolicy świeccy. W ubiegłych wiekach to właśnie sztuka sakralna była inspiracją dla sztuki świeckiej. Język sztuki to także język ewangelizacji, o czym nie powinniśmy zapominać – powiedział nuncjusz Jagodziński. Podkreślał dobrą organizację i „światowy poziom” oraz rozpoznawalność wydarzenia w świecie. – Niech SacroExpo trwa do końca świata i jeden dzień dłużej – mówił nuncjusz.

– Życzę, aby ta wystawa, której historia dzisiaj się pisze, emanowała pięknem, dobrem, harmonią, by – jak uczył św. Jan Paweł II, na dwóch skrzydłach wiary i rozumu wznosiła do źródła prawdy – zaznaczył z kolei biskup kielecki Jan Piotrowski.

W uroczystości otwarcia wzięli udział także m.in. biskup kijowsko-żytomierski Witalij Kriwicki, bp Marian Florczyk, biskup pomocniczy diecezji kieleckiej, kapłani prawosławni, przełożeni zakonów i zgromadzeń oraz władze miasta i regionu.

2023-07-04 18:41

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Energia przyszłości w Astanie

Niedziela Ogólnopolska 34/2017, str. 22-23

[ TEMATY ]

EXPO

SacroExpo

O. Stanisław Jaromi OFMConv

Logo wystawy

Logo wystawy

Na wystawie Expo Astana 2017 oprócz znajomości języków angielskiego i rosyjskiego bardzo przydają się wiedza techniczna i orientacja w megatrendach rozwoju świata. Trzeba bowiem sporego wysiłku, aby zrozumieć ów „globalny dialog na temat strategicznych priorytetów współczesnej polityki energetycznej i wspólne poszukiwania odpowiedzi na największe wyzwania naszych czasów”

Zrobiłem ponad 300 zdjęć dokumentujących temat główny, czyli energię przyszłości. I mam wrażenie, że mamy nakreślony kierunek działania, mamy zrównoważone modele rozwoju świata, mamy nowe technologie – tylko czy wystarczy nam energii, aby to wprowadzić w życie? Czy nasi liderzy znajdą motywację, aby dokonać dobrej zmiany?

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Rycerze Kolumba podsumowali peregrynację ikony św. Józefa i inicjatywę pro-life

2024-04-30 09:21

[ TEMATY ]

Rycerze Kolumba

Rycerze Kolumba

Uroczystą Mszą świętą pod przewodnictwem biskupa kaliskiego Damiana Bryla sprawowaną w Sanktuarium św. Józefa w Kaliszu Rycerze Kolumba podsumowali trwającą niemal dwa lata peregrynację ikon św. Józefa. Inicjatywa ta była jedną z najważniejszych, jaką wspólnota Rycerzy realizowała w Polsce w ostatnim czasie.

„Boże Ojcostwo odkrywamy także przez tego, który ma szczególne miejsce w posłannictwie Jezusa, a mianowicie przez św. Józefa” – powiedział bp Bryl w czasie homilii. Podkreślając szczególną cechę kaliskiego wizerunku Świętej Rodziny, wskazał, jak tę bliskość ukazał jego autor. „Twarz św. Józefa jest taka sama jak twarz Boga Ojca (...): Józef w swoim ojcostwie objawia nam ojcostwo Boga” – dodał i zobowiązał Rycerzy do dojrzałego rodzicielstwa, do którego „zaprasza mężczyzn” łaskami słynący obraz czczony w Sanktuarium w Kaliszu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję