Reklama

Niedziela plus

Poznań

Dobry patron dla parafii

Święty z Niepokalanowa jest jednym z najczęściej obieranych patronów parafii rzymskokatolickich w kraju, w tym na terenie Wielkopolski. Przypominamy niektóre z tych parafii.

Niedziela Plus 2/2024, str. II

[ TEMATY ]

Poznań

Archiwum parafiii w Strykowie

Odpust parafialny ku czci św. Maksymiliana w Strykowie

Odpust parafialny ku czci św. Maksymiliana w Strykowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kiedy znany bokser Tadeusz Pietrzykowski, jeden z pierwszych więźniów Auschwitz, na swojej życiowej drodze za łagrowymi drutami spotkał pewnego dnia o. Maksymiliana Marię Kolbego, nie mógł zrozumieć, jak można dobrowolnie wybrać śmierć dla uratowania innego więźnia. Reakcja przedwojennego mistrza boksu mówi nam wiele o skali heroizmu świętego franciszkanina z Niepokalanowa, którego okrągłą, 130. rocznicę urodzin obchodziliśmy 8 stycznia.

„(...) niech będzie waszym sługą” (Mt 20, 26)

Reklama

Tymi słowami Jezusa zawartymi na kartach Ewangelii można by krótko scharakteryzować właściwie całe życie o. Maksymiliana Marii Kolbego. Pierwszym tego wyrazem było jego dość wczesne wstąpienie do zakonu – Rajmund uczynił to w 1907 r., mając zaledwie 13 lat. Kiedy 1 listopada 1914 r. składał śluby wieczyste, do zakonnego imienia Maksymilian dołączył drugie – Maria. Ojciec Maksymilian był człowiekiem gruntownie wykształconym i miał dwa doktoraty: z filozofii, uzyskany na Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie, oraz z teologii – w rzymskim Międzynarodowym Kolegium Serafickim. Święcenia kapłańskie przyjął 28 kwietnia 1918 r., a więc jeszcze podczas I wojny światowej. Pierwszym zamiarem przełożonych o. Kolbego było wyznaczenie mu pracy wychowawczej z klerykami, na przeszkodzie stanęła jednak ciężka choroba przyszłego świętego – gruźlica. Nie przeszkodziła mu ona jednak w realizacji innych zadań, m.in.powołania do życia w styczniu 1922 r. ukazującego się do dzisiaj periodyku Rycerz Niepokalanej. Pięć lat później o. Maksymilian zrealizował swoje wielkie marzenie, tworząc w Niepokalanowie zupełnie nowy ośrodek zakonny. W 1928 r. uruchomił tu nowicjat, a rok później – Małe Seminarium Misyjne. Realizując powołanie do głoszenia Chrystusa w odległych regionach świata, o. Kolbe wyjechał w 1931 r. (na 5 lat) do Japonii. W Nagasaki wybudował klasztor, gdzie m.in. zainicjował wydawanie japońskiej edycji Rycerza Niepokalanej. Klasztor założony przez o. Maksymiliana uchodził za najliczniejszy w świecie – w 1939 r. liczył 762 członków.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Mroczne czasy wojny

Reklama

Ojciec Kolbe po raz pierwszy został aresztowany przez Niemców 19 września 1939 r. i trafił do obozu w Łambinowicach, a następnie do obozów w Gębicach i Ostrzeszowie. Ten pierwszy okres internowania zakończył się 8 grudnia tego samego roku, jednakże po nieco ponad roku, dokładnie 17 lutego 1941 r. zatrzymano o. Maksymiliana ponownie i osadzono w osławionym więzieniu na Pawiaku. Tutaj, chociaż sam był w trudnej sytuacji, poił i karmił innych więźniów (relację o tym przekazał m.in. Jerzy Junosza Kowalewski w książce Gladiatorzy z obozów śmierci). 28 maja 1941 r. o. Kolbe został przewieziony do Auschwitz, gdzie miał się dokonać ostatni, heroiczny akt jego życia. Dramatyczne wydarzenia związane z oddaniem życia za innego współwięźnia – Franciszka Gajowniczka rozegrały się 29 lipca 1941 r. Ojciec Maksymilian wykazał się wówczas odwagą, występując z szeregu podczas tzw. apelu śmierci, zwołanego po kolejnej ucieczce więźniów z obozu Auschwitz (już ten krok mógł go kosztować utratę życia). Następnie rozmawiał z komendantem obozu Karlem Fritzschem jak z osobą równą sobie i być może taka postawa charyzmatycznego franciszkanina zdecydowała, że nazistowski dygnitarz zgodził się na zamianę więźniów przeznaczonych do egzekucji. Jak wiemy z kart historii, nieludzka kara zbiorowa polegała na zagłodzeniu skazańców. Nawet w bunkrze głodowym w bloku nr 11 o. Maksymilian nie zapominał o pracy duszpasterskiej – prowadził modlitwy i śpiewy, a także udzielał sakramentu pokuty i pojednania. W tej ostatniej posłudze o. Kolbego można dostrzec także „rękę Opatrzności”, bowiem ku zdumieniu oprawców życie zakonnika trwało nieustannie, mimo umierania kolejnych współwięźniów. W końcu władze obozu zdecydowały o zakończeniu jego męki zastrzykiem z fenolu, co nastąpiło 14 sierpnia 1941 r., w wigilię Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Jego ciało przeznaczono do spalenia w krematorium, co oznaczałoby niemożliwość pozyskania relikwii przyszłego błogosławionego i świętego. Przezornością (jeszcze przed wojną) wykazał się jednak br. Akurcjusz Pruszak, który przewidując wyniesienie o. Maksymiliana na ołtarze, zachował włosy z jego brody, którą franciszkanin zdecydował się ściąć po powrocie z misji w Japonii.

Strykowo – walka o dom Boży

Reklama

Zachowane w niecodziennych okolicznościach relikwie o. Kolbego zaczęły trafiać do parafii noszących wezwanie twórcy wspólnoty zakonnej z Niepokalanowa. Jednym z takich miejsc jest Strykowo, oddalone o ok. 30 km na południowy zachód od Poznania. Tutejsza wspólnota, podlegająca początkowo parafii św. Idziego w Modrzu, długo walczyła o powstanie własnego domu Bożego. Cel osiągnięto przede wszystkim dzięki ofiarności Józefy Kasprzyk z córkami Józefą i Marianną, które pod przyszły kościół podarowały własną nieruchomość. Pierwsze Msze św. (od 25 listopada 1973 r.) mieszkańcy Strykowa przeżywali w trudnych warunkach lokalowych. Krokiem naprzód było erygowanie w Strykowie 1 lipca 1979 r. przez metropolitę poznańskiego abp. Jerzego Strobę nowej, samodzielnej parafii św. Maksymiliana Marii Kolbego. To z pewnością ułatwiło starania o rozbudowę kościoła, które zakończyły się zgodą Kurii Metropolitalnej, a potem także Urzędu Gminy Stęszew w sierpniu 1986 r. Prace budowlane postępowały na tyle szybko, że już podczas świąt Bożego Narodzenia 1991 r. w murach świątyni odprawiono pierwszą Pasterkę. Niemal 3 lata później (14 sierpnia 1994 r.) w strykowskim kościele poświęcono duże płaskorzeźby zdobiące ściany przy ołtarzu głównym, przedstawiające scenki z życia patrona parafii. Wspomniany na początku akt wprowadzenia relikwii o. Kolbego miał miejsce w Strykowie w święto Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w 2008 r. Rok później metropolita poznański i przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki dokonał aktu poświęcenia kościoła.

Luboń – pierwsza parafia

Podobnie jak Strykowo, także Luboń – miasteczko położone na obrzeżach Poznania, w strukturach archidiecezji poznańskiej – podlegał początkowo pod inną parafię – św. Floriana w Wirach. Działo się tak do 1928 r., kiedy powstała parafia św. Barbary w Luboniu-Żabikowie oraz 7 lat później – wspólnota przy kościele św. Jana Bosko w innej części miasta. Niewielka początkowo osada w bliskim sąsiedztwie stolicy Wielkopolski rozrastała się jednak tak intensywnie, że już w latach 50. XX wieku zaistniała potrzeba powołania samodzielnej parafii w kolejnej dzielnicy Lubonia – na terenie Lasku. Trudny dla Kościoła okres PRL sprawił, że dopiero w grudniu 1974 r. owe starania zaczęły przybierać realne kształty. Najpierw arcybiskup poznański Antoni Baraniak 7 grudnia 1974 r. zainicjował działalność ośrodka duszpasterskiego w Lasku. Jego dekret wszedł w życie tydzień później i zatwierdzał m.in. patronat błogosławionego (beatyfikacja 17 października 1971 r. przez Pawła VI, kanonizacja 10 października 1982 r. przez Jana Pawła II) o. Maksymiliana Marii Kolbego nad nową parafią w Lasku – jako pierwszym takim miejscem w Polsce, a nawet na świecie. Jeśli chodzi o etapy powstawania kościoła w tej parafii, tutaj również – z problemami – zaczęto od zaimprowizowanych kaplic na nieruchomościach podarowanych przez parafian, najpierw rodziców ks. Bolesława Jurgi, a potem państwa Kasztelanów. Po długoletniej batalii pozwolenie na budowę nowego kościoła w Luboniu Lasku władze komunistyczne wydały 13 lipca 1976 r. Świątynia została poświęcona już 7 sierpnia 1977 r. przez bp. Mariana Przykuckiego, chociaż niektóre prace budowlane nadal trwały. Z kolei dekretem abp. Jerzego Stroby z 14 sierpnia 1979 r. – w rocznicę śmierci o. Kolbego – ośrodek w Luboniu Lasku stał się samodzielną parafią. Odtąd miejscowi duszpasterze mogli skupić się nie tylko na upiększaniu swojego kościoła, ale przede wszystkim na krzewieniu życia duchowego parafii, czego jedną z oznak jest zainicjowanie w maju 1979 r. przez ks. Henryka Bernackiego nabożeństwa do Matki Bożej Nieustającej Pomocy, zwanego Nieustanną Nowenną, odprawianego w każdą środę.

***

Ogółem w Polsce istnieje 170 parafii św. Maksymiliana Marii Kolbego. Czyni to heroicznego męczennika z Niepokalanowa jednym z najczęściej obieranych patronów parafii rzymskokatolickich w kraju. Powstawanie takich wspólnot nasiliło się szczególnie po kanonizacji o. Maksymiliana w 1982 r., kiedy w Polsce panował jeszcze ustrój komunistyczny. Z tego względu można tego świętego nazwać patronem na trudne czasy. Niech więc św. Maksymilian będzie dla nas podczas wszelkich niepokojów moralnym drogowskazem oraz wzorem konsekwencji, niezłomności i wytrwałości na ścieżkach wiary.

2024-01-09 11:43

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gdy myślał Ojczyzna...

Niedziela Plus 14/2023, str. II

[ TEMATY ]

Poznań

Archiwum prywatne Józefa Zycha

Spotkanie marszałka Józefa Zycha z Janem Pawłem II w Skoczowie w 1995 r.

Spotkanie marszałka Józefa Zycha z Janem Pawłem II w Skoczowie w 1995 r.

Jan Paweł II we wszystkich sprawach dotyczących przeprowadzania zmian ustawowych w Polsce był wielkim patriotą, oddanym całkowicie Polsce – mówi marszałek Józef Zych.

Ks. Rafał Witkowski: Panie Marszałku, jest Pan autorem książki 13 błogosławieństw. Moje spotkania ze świętym Janem Pawłem II. Arcybiskup Józef Kowalczyk we wstępie do niej napisał: „Publikacja ta jest swoistym pięknym pomnikiem Jana Pawła II wzniesionym z okazji Jego kanonizacji”. W jakich okolicznościach i z jakiego powodu spotykał się Pan z papieżem Polakiem? Marszałek Józef Zych: Wiązało się to z urzędem, który pełniłem. Kiedy w 1995 r. zostałem wybrany na marszałka Sejmu, mieliśmy w Polsce gorący okres: trwały prace nad projektem konstytucji, ratyfikacją konkordatu, były prowadzone starania o wejście Polski do Unii Europejskiej i NATO. Tymi kluczowymi dla Polski sprawami żywo interesował się papież Jan Paweł II. Istotne dla mnie było w tamtym czasie poznanie stanowiska Episkopatu Polski i naszego rodaka na Stolicy Piotrowej, ponieważ sam uczestniczyłem w ważnych dla Polski procesach. Moje spotkania z papieżem w sprawie konkordatu były wtórne, ponieważ pierwsze rozmowy i konsultacje odbywały się w Polsce z przedstawicielami Kościoła, m.in. z ówczesnym nuncjuszem apostolskim abp. Józefem Kowalczykiem, prymasem Polski kard. Józefem Glempem, kard. Franciszkiem Macharskim i przewodniczącym Zespołu Episkopatu Polski ds. Konstytucji abp. Józefem Michalikiem. Następnie, gdy była taka potrzeba, papież prosił, żebym przyjechał do Rzymu. Mieliśmy przygotowane materiały do przedyskutowania z dostojnikami watykańskimi, m.in. z kard. Angelo Sodano czy abp. Giovannim Battistą Re, a dopiero na końcu były rozmowy z papieżem. Oczywiście, znałem stanowisko Jana Pawła II w sprawach konstytucji i konkordatu. Jeśli chodzi o drugą sprawę, to cały świat interesował się tymi pracami; zwracano uwagę na to, że w ojczyźnie papieża już 6 lat trwa przygotowanie do ratyfikacji konkordatu i ciągle nie można było uzyskać jednomyślności. Papież był ogromnie zainteresowany konkordatem, ponieważ chodziło mu o uregulowanie stosunków między państwem i Kościołem, aby zagwarantować naukę religii w szkołach, odnieść się do instytucji małżeństwa (to było uwzględnione również w konstytucji) i wiele innych spraw. Chcę podkreślić, że Jan Paweł II w sposób szczególny interesował się przebiegiem pracy nad projektem polskiej konstytucji.
CZYTAJ DALEJ

Kim był Św. Gabriel Possenti?

[ TEMATY ]

wspomnienia

Archiwum Parafii Św. Mateusza Apostoła i Ewangelisty

27 lutego wspominamy w Kościele św. Gabriela od Matki Bożej Bolesnej. To postać, którą można zaliczyć do grona młodych świętych. Zmarł bowiem w wieku 24 lat na gruźlicę. Przeszedł w swoim życiu wiele trudnych doświadczeń. Często pokazywany jest w towarzystwie jaszczurki i rewolweru. Dlaczego?

W 1859 roku Wiktor Emanuel, ówczesny król Sardynii i Piemontu przyłączył się do Garibaldiego i wojsko piemonckie zaczęło okupować Abruzzię. W tej prowincji studiował wówczas przyszły święty - Gabriel Possenti. Poinformowano go, że żołnierze są w drodze do Isola by gwałcić, rabować i palić. Wiele rodzin uciekło więc do lasów. Żołdacy z łatwością rozbili oddziałek milicji broniący Isoli i zaczęli plądrowanie. W odpowiedzi na tę niesprawiedliwość, Gabriel pobiegł odważnie do miasteczka. Zastał tam ponad 20 żołnierzy, którzy podkładali ogień pod domy. Widząc jak jeden z napastników ciąga spłakaną dziewczynę za warkocze, Gabriel doskoczył do niego i wyjął mu z kabury rewolwer. “Puść ją natychmiast!” - krzyknął, innemu żołnierzowi wydał zwyczajnie rozkaz: “Rzuć broń na ziemię, ale już!” - co ten uczynił. Wrzask zaalarmował jednak innych. Gdy wszyscy się zbiegli Gabriel nakazał im rozbrojenie. Komendant w randze sierżanta roześmiał się i zaczął żartować z młodzianka w habicie, który chciał rozbroić całą kompanię wojska. Wtem na ulicę wpełzła jaszczurka, dawny talent łowiecki obudził się w świętym, nie bacząc nawet w jej kierunku wypalił odstrzelając jej łeb. Następnie wymierzył w sierżanta i powtórzył rozkaz. Żołnierze w szoku po celnym strzale w łeb gada rzucili natychmiast broń na ziemię.
CZYTAJ DALEJ

Dar odpustu w Roku Jubileuszowym

2025-02-27 11:56

WDS Sandomierz

Pod takim tytułem nakładem Wydawnictwa Diecezjalnego i Drukarni Sandomierz ukazała się książka ks. Leona Siweckiego.

Pozycja w przystępny sposób przybliża temat odpustów oraz ukazuje ich duchowe znaczenie w kontekście trwającego Roku Świętego 2025. Wstęp do książki napisał biskup sandomierski Krzysztof Nitkiewicz, który podkreśla, że jednym z najważniejszych darów tego szczególnego czasu jest możliwość uzyskania odpustu zupełnego.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję