Reklama

Aspekty

Nie byliśmy świadomi tego, kogo mamy

22 stycznia przypadała 38. rocznica śmierci sługi Bożego bp. Wilhelma Pluty. Jej diecezjalne obchody odbyły się 21 stycznia w gorzowskiej katedrze.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 4/2024, str. I

[ TEMATY ]

bp Wilhelm Pluta

Karolina Krasowska

Jego świętość była widoczna na każdym kroku – mówią bliscy sługi Bożego

Jego świętość była widoczna na każdym kroku – mówią bliscy sługi Bożego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mszy św. w intencji rychłej beatyfikacji sługi Bożego przewodniczył bp Paweł Socha, a homilię wygłosił ks. dr Wojciech Oleśków, prefekt Wyższego Seminarium Duchownego w Paradyżu. W uroczystej Eucharystii uczestniczyli biskupi Tadeusz Lityński i Adrian Put, kapłani reprezentujący Gorzowską Kapitułę Katedralną, Głogowską Kapitułę Kolegiacką oraz Zielonogórską Kapitułę Kolegiacką św. Jadwigi, rodzina bp. Wilhelma Pluty, alumni seminarium diecezjalnego oraz liczni wierni.

W trosce o życie wewnętrzne

W homilii ks. dr Wojciech Oleśków odniósł się do słów Ewangelii o powołaniu przez Jezusa Apostołów: Szymona Piotra i jego brata Andrzeja, oraz Jakuba i Jana. W tym kontekście przywołał też kilka myśli sługi Bożego zaczerpniętych z jego książki W trosce o życie wewnętrzne. Powiązanie z teologią. – Biskup pisał, żeby troszczyć się o życie duchowe, o tą bliskość z Panem Bogiem po to, żeby być później zwiastunem wiary w innych ludziach. Jego zdaniem teologia ma być uprawiana na klęczkach. Ważna jest pewne refleksja, idea, ale ona może być pogłębiona poprzez modlitwę, poprzez trwanie przy Panu Bogu. Widać to było w życiu sługi Bożego, który umiał zharmonizować czytanie, studiowanie teologiczne, ale też modlitwę. U niego to było w równowadze i do tego też nas zachęca – mówił ks. Oleśków. – Biskup Wilhelm pisał o odpowiedzi na wezwanie Pana Boga w postawie radości. Człowiek widzi wtedy, że Pan Bóg ukierunkowuje jego życie i ma też taką świadomość, że jest spełniony – jest na końcu dnia zmęczony, po różnych doświadczeniach, ale ma świadomość, że znajduje się w tym miejscu, w którym Pan Bóg chce, aby się znalazł, a odpowiedzią na to wezwanie jest miłość – kontynuował prefekt seminarium. W dalszej części dodał, za biskupem Plutą, że człowiek, jak artysta, także potrzebuje w życiu duchowym pewnych inspiracji, które znajdują się w słowie Bożym, ale też w świadectwie, doświadczeniu drugiego człowieka, po to, by w pełni zaangażować się w udział w misji Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Tych drzwi nie mijaj

Co roku w obchodach rocznicy śmierci bp. Pluty uczestniczy jego rodzina. W tym czasie pokonuje ona wiele kilometrów, bo przybywa do Gorzowa Wlkp. aż ze Śląska (Lublińca, Koszęcina, Tychów, Rybnik i Rudy Śląskiej-Kochłowic). – Miałam z nim szczególną więź, bo po maturze mieszkałam z nim w Gorzowie. Biskup Pluta był zupełnie normalnym, ciepłym, rodzinnym człowiekiem. Miał taką pokorę w stosunku do swojej osoby, był bardzo skromny. Właściwie nie miał nic, a wszystko, co tylko miał, rozdawał biednym. Dawał tak, żeby nikt nie widział. Z każdym porozmawiał, nie było wyjątku. Nie byliśmy świadomi tego, kogo mamy – mówi Gabriela Malec, córka rodzonej siostry bp. Wilhelma Pluty. Dodaje, że świętość jej wujka objawiała się w codzienności. – Jak wprowadziłam się do domu biskupiego w Gorzowie, to mi powiedział: „pamiętaj, jak będziesz schodzić na wykłady, to tych drzwi nie mijaj. Wstąp chociaż na 5 minut”. Chodziło mu oczywiście o kaplicę. Jego świętość była widoczna na każdym kroku – dodaje Gabriela Malec. I dzieli się jeszcze jednym doświadczeniem: – Do wujka, tutaj w Gorzowie, przychodzili różni ludzie, niektórzy z nich wychodzili z tutejszego męskiego więzienia. Mówili, że daleko mieszkają i nie mają za co wrócić. Ja się wtedy tak zdenerwowałam i powiedziałam do wujka, że oni go przecież okłamują. A on spuścił głowę i – nie zapomnę tego do końca życia – powiedział: „Lepiej by było, żeby mnie czterech okłamało, aniżeli jednemu potrzebującemu bym nie dał”. Mnie to tak poruszyło, że do dzisiaj to pamiętam.

Bp Wilhelm Pluta poniósł śmierć w wypadku samochodowym w Przetocznicy niedaleko Krosna Odrzańskiego 22 stycznia 1986 r. 9 września 2015 r. zakończył się diecezjalny etap jego procesu beatyfikacyjnego. Obecnie sprawa jest rozpatrywana przez watykańską Dykasterię do spraw Kanonizacyjnych.

2024-01-23 14:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rocznica śmierci bp. Wilhelma Pluty

W katedrze gorzowskiej 21 stycznia odprawiona została Msza św. upamiętniająca 31. rocznicę śmierci sługi Bożego bp. Wilhelma Pluty. Rocznicowa liturgia zgromadziła wszystkich biskupów naszej diecezji, kapłanów, kleryków, rodzinę bp. Pluty oraz diecezjan i osoby życia konsekrowanego. Wspólnej modlitwie przewodniczył bp Tadeusz Lityński

Uroczystość rozpoczęła się już w piątek wieczorem, gdy bp Lityński zaprosił na wspólną kolację do Instytutu im. Bp. Wilhelma Pluty w Gorzowie rodzinę Sługi Bożego. To już tradycja styczniowych modlitw o rychłą beatyfikację naszego kandydata na ołtarze. Jest czas na wspomnienia, ale także przekazanie informacji o stanie procesu beatyfikacyjnego krewnym bp. Pluty.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Bp Piotrowski: duchowni byli ostoją polskości

2024-04-29 11:42

[ TEMATY ]

bp Jan Piotrowski

duchowni

archiwum Ryszard Wyszyński

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Duchowni byli ostoją polskości, co uniemożliwiało skuteczne wyniszczenie narodu, zgodnie z niemieckim planem - mówił dzisiaj w kieleckiej bazylice bp Jan Piotrowski, sprawując Mszę św. przy ołtarzu Matki Bożej Łaskawej, z okazji Narodowego Dnia Męczeństwa Duchowieństwa Polskiego.

- To duchowni, według Niemców, byli grupą niezwykle niebezpieczną, ponieważ poprzez swoją pracę duszpasterską wspierali wszystkich Polaków - podkreślał biskup w homilii. - Od początku wojny byli wyłapywani, torturowani, niszczeni i mordowani - dodał. Jak zauważył, „sakramentalne kapłaństwo było dla Niemców, Rosjan, a potem komunistów znakiem sprzeciwu”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję