Reklama

Wiadomości

Nieetyczne, niebezpieczne, bez recepty

Piętnastoletnie dzieci nie mogą sobie kupić napoju energetycznego ani piwa, które bez wątpienia są szkodliwe dla zdrowia. Teraz mają mieć bez ograniczeń dostęp do tzw. antykoncepcji awaryjnej, która jest o wiele bardziej niebezpieczna dla zdrowia i szkodliwa moralnie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Premier Donald Tusk poinformował, że Rada Ministrów sfinalizowała prace nad projektem nowelizacji prawa farmaceutycznego, który przewiduje dostęp do antykoncepcji awaryjnej, czyli pigułki „dzień po”, bez recepty od 15. roku życia. Chodzi o szeroko stosowaną w Europie tabletkę ellaOne, której skład jest oparty na organicznym związku chemicznym z grupy hormonów steroidowych, czyli na octanie uliprystalu. Co ciekawe, wszędzie na świecie tabletki zawierające ten związek chemiczny są dostępne jedynie na receptę, bez względu na wiek kobiety, bo powoduje on radykalne zaburzenia cyklu menstruacyjnego oraz jest bardzo niebezpieczny dla zdrowia kobiety. – To jest działanie, które uderza w godność kobiet, które uderza w dzieci. Zwykłego antybiotyku nie można kupić bez recepty, a tutaj pan premier proponuje, aby bardzo silna i nieetyczna substancja była dostępna od ręki już dla nastoletnich dziewczynek – mówi prezes Fundacji Grupa Proelio, prawnik i psycholog Magdalena Korzekwa-Kaliszuk.

Reklama

Z jednej strony Europejska Agencja Leków (EMA) od 2014 r. zaleca 30 mg octanu uliprystalu w tabletkach ellaOne bez recepty, a z drugiej – radykalnie ogranicza podawanie sześciokrotnie mniejszych dawek octanu uliprystalu (5 mg) w lekach na receptę w leczeniu mięśniaków macicy. W 2020 r. Główny Inspektorat Farmaceutyczny wydał decyzję o wstrzymaniu obrotu w Polsce produktów zawierających octan uliprystalu 5 mg, bo wykryto pojawienie się nowego, ciężkiego uszkodzenia wątroby, w wyniku którego konieczny był przeszczep tego narządu. W związku z tym trudno uznać, że stosowanie ellaOne bez żadnych ograniczeń i kontroli lekarskiej, tym bardziej wśród nieletnich, jest bezpiecznym rozwiązaniem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Antykoncepcyjne i wczesnoporonne

W dyskusji o tzw. antykoncepcji awaryjnej z użyciem rekomendowanej przez Komisję Europejską tabletki ellaOne najwięcej etycznych kontrowersji budzi problem, czy jest to specyfik jedynie antykoncepcyjny, czy ma on również działanie poronne. We wszystkich ulotkach leków z octanem uliprystalu zaleca się, by nie korzystać z nich w trakcie ciąży, przed ich zastosowaniem najlepiej wykonać test ciążowy, a gdy objęta terapią kobieta zorientuje się, że jest w ciąży, powinna natychmiast przerwać przyjmowanie tego specyfiku.

Opublikowane w raporcie EMA wyniki badań octanu uliprystalu wykonanych na zwierzętach jednoznacznie dowodzą, że jego wpływ na reprodukcję jest toksyczny. Wykazano jego embrioletalny wpływ na szczury, króliki, a gdy chodzi o „bezpieczeństwo dla zarodków ludzkich”, jest ono „nieznane”. Dlatego też w tym samym raporcie z 2019 r. wskazano, że preparat „nie jest przeznaczony do stosowania w trakcie ciąży i nie powinien być przyjmowany przez kobiety podejrzewające u siebie ciążę lub świadome bycia w ciąży”. Z tego powodu w państwach spoza UE, takich jak np. USA, obok konieczności uzyskania recepty od lekarza istnieje też konieczność wykonania testu ciążowego przed przyjęciem tabletki.

Reklama

W dyskusji na temat ewentualnych skutków poronnych i embrionotoksycznych preparatu ellaOne należy więc zastanawiać się nie nad tym, czy ona takie działanie ma, ale raczej, na ile procent to działanie toksyczne i poronne jest „skuteczne”. Zdaniem producenta, octan uliprystalu ma przede wszystkim opóźniać owulację komórek jajowych, tak by nie doszło do zapłodnienia. Co się dzieje, gdy do owulacji jednak dojdzie? – EllaOne może opóźnić owulację tylko wówczas, gdy zostanie zażyty w pierwszych dniach płodnych cyklu. W przedowulacyjnych, najbardziej płodnych dniach – kiedy dochodzi do większości stosunków płciowych i następuje ponad 70% zapłodnień – lek nie zapobiega owulacji. Niezależnie od tego, kiedy tabletka zostanie przyjęta w cyklu, konsekwentnie uszkadza endometrium – tak aby zarodek obumarł i nie mógł się zagnieździć w macicy – podkreśla dr Bruno Mozzanega z Katedry Zdrowia Kobiety i Dziecka Uniwersytetu w Padwie. Innymi słowy, gdy dochodzi do zapłodnienia, czyli życie ludzkie się rozpoczyna, zarodek nie ma prawie żadnej szansy na przeżycie. Tym samym „lek” ellaOne można nazwać środkiem zarówno antykoncepcyjnym, jak i wczesnoporonnym.

Sprzeciw Kościoła

Etyczne wątpliwości wobec stosowania tzw. tabletki dzień po są więc jednoznaczne, bo nie jest to tylko zwykła antykoncepcja; może prowadzić także do śmierci człowieka na bardzo wczesnym etapie życia, co zwielokrotnia zło moralne, a więc ciężar grzechu. Kościół od zawsze sprzeciwia się aborcji, uznając ją po prostu za dzieciobójstwo, podobnie jak stosowanie środków poronnych, ale również naucza, że zwykła antykoncepcja jest szkodliwa dla człowieka, rodziny i relacji społecznych. Powoduje bowiem, że seks odrywa się od prawdziwej miłości małżeńskiej, która odpowiedzialnie otwiera się na przekazywanie nowego życia.

Reklama

Antykoncepcja powoduje, że zamiast czystości, odpowiedzialności i prawdziwej miłości rozwijają się hedonizm i przedmiotowe używanie drugiego człowieka. – Tak naprawdę aborcja i antykoncepcja, w tym także antykoncepcja postkoitalna, to sposób nie tyle na wyzwolenie kobiet, ile na ucieczkę mężczyzn od odpowiedzialności. W sytuacji, kiedy mężczyzna ma wziąć odpowiedzialność zarówno za dziecko, jak i za kobietę, z którą współżyje, powinien się ze trzy razy zastanowić, zanim podejmie z nią współżycie seksualne. Jeżeli natomiast mówi on kobiecie: „to jest twoja sprawa”, to tak naprawdę zostawia ją samą, traktuje ją jako przedmiot do wykorzystania, który ma mu dać możliwość seksualnego wyżycia się, niekiedy za obopólną zgodą, ale jednocześnie lekceważy ją, jej godność i zostawia ją bez żadnego wsparcia – podkreśla ks. prof. Piotr Kieniewicz, marianin, członek zespołu Konferencji Episkopatu Polski ds. bioetycznych.

Niebezpieczeństwo dla dzieci

Zdaniem ks. prof. Kieniewicza, likwidacja konieczności posiadania recepty i ułatwienie niepełnoletniej młodzieży dostępu do tzw. antykoncepcji awaryjnej jest krokiem szkodliwym i niebezpiecznym z jeszcze jednego powodu. Stosowanie antykoncepcji w ogóle, a tym bardziej stosowanie „pigułki po” bez żadnej kontroli skłania ludzi do podejmowania niebezpiecznych działań – tzn. wchodzenia w ryzykowne kontakty seksualne z przypadkowymi, licznymi partnerami, co sprzyja szerzeniu się różnych chorób wenerycznych.

Jest wiele danych, z których wynika, że stosowanie antykoncepcji i tabletek „dzień po” może być przyczyną bezpłodności w dorosłym życiu. Jak czytamy w dokumentacji EMA, ellaOne nie była w ogóle badana na kobietach poniżej 18. roku życia. Tak silne leki hormonalne 15-letnim dziewczynkom powinny być zawsze podawane pod bacznym okiem lekarza i za zgodą rodziców. Dochodzi więc do paradoksu, że niepełnoletni nie mogą sobie legalnie kupić napoju energetycznego ani piwa, a będą mogli bez ograniczeń kupować niebezpieczne tabletki antykoncepcyjne i wczesnoporonne. „Zwracamy się do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Zdrowia oraz wszystkich kompetentnych organów administracji publicznej do podjęcia bezzwłocznych, zdecydowanych i skutecznych działań w celu wprowadzenia regulacji prawnych, które zapewnią, że produkty zawierające octan uliprystalu będą wydawane wyłącznie na podstawie recepty lekarskiej” – czytamy w stanowisku Naczelnej Rady Aptekarskiej z 2015 r. Wówczas rząd PO-PSL nie posłuchał apelu farmaceutów, ale teraz wiedza o zagrożeniach i skutkach ubocznych ellaOne i octanu uliprystalu jest dużo większa niż 9 lat temu.

2024-01-29 18:19

Ocena: +2 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Organizacje pro-life z apelem do senatorów ws. pigułki "dzień po"

[ TEMATY ]

Pigułka „dzień po”

Adobe Stock

Polska Federacja Ruchów Obrony Życia apeluje do senatorów, aby nie akceptowali rozwiązania o wprowadzeniu do wolnej sprzedaży preparatu ellaOne, popularnie nazywanego „pigułką po”. Senat ma wkrótce rozpatrywać projekt nowelizacji ustawy Prawo farmaceutyczne, która przewiduje liberalizację dostępu do tego środka.

Poniżej tekst apelu:
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Czemu my także musimy akceptować cierpienie w naszym życiu?

2025-04-13 20:56

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W Wielkim Tygodniu odpowiedź na pytanie - czemu my także musimy akceptować cierpienie w naszym życiu?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję