W niedzielę 2 marca pośród ruin krematoriów i obozowych baraków pasyjne nabożeństwo przeżywało blisko 2 tys. pielgrzymów.
Ścieżkami obozowymi szli m.in. członkowie wspólnot i grup AA, klubów abstynentów, stowarzyszeń związanych z duszpasterstwem trzeźwościowym – z Podbeskidzia, Podkarpacia, Podhala, Małopolski, Śląska. Razem ze świeckimi modlili się również duchowni, m.in. diecezjalny duszpasterz trzeźwości i kapelan klubów abstynenckich ks. Piotr Leśniak.
Rozważania pasyjne przygotowali członkowie bractwa trzeźwości przy oświęcimskiej parafii św. Maksymiliana Kolbego, modlitwie przewodził opiekun tego środowiska – ks. Dawid Majdak. Refleksje odwołujące do cierpienia Chrystusa uzupełniały świadectwa osób, którym udało się pokonać nałóg alkoholowy. – Kiedyś myślałam, że Boga przy mnie nie było. Dzisiaj wiem, że On był cały czas. On czekał, kiedy ja do Niego wrócę, kiedy przestanę uprawiać swoją samowolę i poproszę Go o pomoc. Pierwsze moje kroki zrobiłam 15 lat temu. Od tego czasu pozbywam się strachu – mówiła jedna z uczestniczek Drogi Krzyżowej.
Zdjęcia z historycznej wizyty Jana Pawła II sprzed 40 lat na terenie byłego obozu niemieckiego Auschwitz-Birkenau tworzą wystawę, którą od 7 czerwca można zobaczyć na Rynku Głównym w Oświęcimiu. Otwarcie plenerowej ekspozycji „Nie mogłem tutaj nie przybyć jako papież” zainaugurowało jednocześnie uroczystości związanych z okrągłą rocznicą wizyty papieża Polaka na Ziemi Oświęcimskiej.
„Przybywające do Oświęcimia pielgrzymki przypominały powódź nadziei, która wszystkich nas pchała na spotkanie z papieżem” – wspominał wydarzenie z 7 czerwca 1979 roku zastępca dyrektora Muzeum Auschwitz-Birkenau Andrzej Kacorzyk. Jako młody licealista uczestniczył wtedy we Mszy św. na terenie Miejsca Pamięci i zapamiętał niezliczone rzesze wiernych. „Papież spotkał się wtedy także z muzealnikami. Było to spotkanie bardzo spontaniczne, bliskie i rodzinne” – dodał.
Prezentacja Marii w świątyni obraz Tycjana. By Titian [Public domain], via Wikimedia Commons
21 listopada w tradycji katolickiej przypada święto, na temat którego większość wiernych nie wie zbyt wiele. Inne święta i uroczystości związane z Matką Bożą są nawet przeciętnie zorientowanym dość dobrze znane – przeważnie wiemy bowiem, czym było Nawiedzenie Najświętszej Maryi Panny, Jej Wniebowzięcie, Niepokalane Poczęcie czy Zwiastowanie Pańskie, ale gdy słyszymy o ofiarowaniu, niejeden spośród wiernych ma problem ze zdefiniowaniem istoty tego święta. Przypomnijmy więc czym ono jest.
Zgodnie ze starotestamentowym zwyczajem Żydzi, zanim ich dziecko ukończyło piąty rok życia, zabierali swe dziecko do jerozolimskiej świątyni i oddawali kapłanowi, by ofiarował je Panu. Był to rytuał podobny w swej ziemskiej wymowie do ustawionego oczywiście później – już wśród chrześcijan – chrztu. Podobnie jak to przez wieki w późniejszej tradycji katolickiej, tak i wśród żydów niektóre matki, w związku ze szczególnymi dla siebie wydarzeniami, niektóre spośród swoich dzieci decydowały się, tuż po urodzeniu, oddać na służbę Bogu. To także odbywało się podczas obrzędu ofiarowania.
Nie ustaje przemoc w ostatniej palestyńskiej wiosce zamieszkanej całkowicie przez chrześcijan. „Te akty wandalizmu i przemocy są nie do przyjęcia i wymagają stanowczego potępienia” – podkreśla proboszcz parafii w Taybeh, o. Bashar Fawadleh.
Zniszczone budynki i samochody, podpalenia, szkody w uprawach: przemoc i ataki izraelskich osadników w Palestynie nie ustają. Nie ma już spokoju nawet w Taybeh, niewielkiej wiosce oddalonej o kilka kilometrów na północ od Jerozolimy i na wschód od Ramallah, znanej jako ostatnia palestyńska miejscowość zamieszkana w całości przez chrześcijan. „W ostatnich dniach doświadczyliśmy nowych ataków ze strony osadników” – wyjaśnia mediom watykańskim o. Bashar Fawadleh, pochodzący z Aboud, kolejnej małej wioski w okolicach Ramallah, od 2021 r. proboszcz parafii w Taybeh. W wiosce, liczącej niewiele ponad tysiąc mieszkańców, są aż trzy kościoły: prawosławny, melchicki i obrządku łacińskiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.