Reklama

Niedziela w Warszawie

Rekolekcje z ikoną

W Wielkim Poście warto przyjrzeć się ikonie. Wyjątkową okazję ku temu daje wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.

Niedziela warszawska 11/2024, str. V

[ TEMATY ]

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

Archiwum MAW

„Siódma stągiew”, Tomasz Biłka OP

„Siódma stągiew”, Tomasz Biłka OP

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współczesny świat, pełen różnorodnych bodźców i pędu, często gubi Boży zamysł i Jego obraz. W dobie kultury obrazkowej pomocą w poszukiwaniu Boga może być Ikona – jak zauważył prawosławny teolog o. Michel Quenot, podczas kontemplacji „staje się ona oknem ku wieczności”.

„Oto syn Twój...”

Okazją do przeżycia swoistych „obrazowych” rekolekcji jest trwająca wystawa czasowa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej „Oto syn Twój, Oto Matka twoja”. Na ekspozycji prezentowanych jest ponad pięćdziesiąt współczesnych ikon, wykonanych przez artystów podczas 15. Międzynarodowych Warsztatów Ikonopisania, które odbyły się w zeszłym roku w Castel Gandolfo. Tematem pleneru były tytułowe słowa Jezusa skierowane do Maryi i św. Jana.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z wielu prac wybrałem dwie, które pozwalają wejść w doświadczenie Bożej obecności.

Pierwsza z nich to ikona Ostapa Lozynskiego „Matko, oto syn Twój”. Ukazany został na niej moment, gdy ukrzyżowany Jezus, przedstawiony po prawej stronie, przekazuje Maryi pod opiekę św. Jana. Postacie te znajdują się po lewej stronie, za nimi zaś przedstawieni są dwaj skazańcy, których nogi są przywiązane do krzyża. Ten specyficzny sposób ukazania postaci przesuwa uwagę z męki Chrystusa na Jego odkupieńczą Ofiarę.

Na dole obrazu ukazane są dwie kości do gry. Pierwsza, po lewej stronie krzyża, ukazuje sumę oczek wynoszącą siedem, co symbolizuje całość i wypełnienie biblijnych proroctw dotyczących śmierci Jezusa. Druga kość, po prawej stronie krzyża, ma sumę oczek wynoszącą osiem, co oznacza doskonałość ofiary Chrystusa, dającej nam życie wieczne.

Na ikonie odnajdziemy także inne narzędzia męki znane z opisów ewangelicznych, m.in. lancę i gwoździe. Na drugim planie widoczny jest mur, na którym wypisane są w różnych językach wyrazy odnoszące się do Chrystusa. Znajdziemy tam słowa: „król”, „zwycięzca”, „oto Człowiek” czy tytułowy fragment z Ewangelii Jana.

Reklama

„Siódma stągiew”

Druga ikona to praca o. Tomasza Biłki OP „Siódma stągiew”. Jej centralnym elementem jest Chrystus ukazany na przezroczystym krzyżu, pod którym umieszczono sześć stągwi nawiązujących do wesela w Kanie Galilejskiej. Stągwie kamienne, które św. Jan w swojej Ewangelii użył do opisania cudu, służyły Żydom do rytualnych oczyszczeń i pozwalały odzyskać ponowne uczestnictwo w kulcie.

Tytułowa siódma stągiew może być utożsamiana z samym Chrystusem – znajduje się ona za krucyfiksem, a widz patrzy na nią od góry. Jezus znajduje się w środku stągwi, a jednocześnie Jego krzyż wyrasta z niej. W środku naczynia namalowana jest granatowa przestrzeń z refleksami czerwieni – może to być nawiązanie do kielicha podczas Eucharystii, gdzie mieszane jest wino z wodą, które później stają się Najświętszą Krwią.

Ikona ta jest obrazem Ofiary krzyżowej, która zawsze dokonuje się podczas Przeistoczenia i jest świadectwem, że przez śmierć Jezusa każdy może otrzymać odpuszczenie grzechów i nowe życie.

W czasie trwającego Wielkiego Postu warto powrócić do korzeni Kościoła i przyjrzeć się ikonie, która, podobnie jak chrześcijaństwo, zmienia się, próbując nowoczesnymi środkami szukać Bożego oblicza. Prace na wystawie w MAW można oglądać do 27 marca.

2024-03-13 08:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Śląski Rembrandt

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej zaprasza w środę na wykład dr Ewy Korpysz pt. „W pracowni Michaela Willmanna. Barokowe opactwo cystersów w Lubiążu”.

Michael Willmann to jeden z najwybitniejszych niemieckich malarzy okresu baroku. Pochodził z Królewca, ale żył i tworzył w Lubiążu, gdzie znajdowało się jedno z największych opactw cysterskich w Europie. Gotycki pierwotnie klasztor, składający się z ogromnego kościoła, zabudowań konwentualnych i obiektów gospodarczych został z rozmachem przebudowany w epoce późnego baroku. Dzięki temu zyskał wygląd rezydencji, w której architektura, malarstwo i rzeźba łączą się ze sobą w jednym dziele sztuki. Nad wystrojem pracował zespół wybitnych artystów, w tym Michael Willmann. To właśnie w jego klasztornej pracowni powstawały gigantyczne sceny figuralne ze świętymi. Zawisły one w długiej nawie opackiego kościoła dopełniając wystroju wnętrza.

CZYTAJ DALEJ

Pojechała pożegnać się z Matką Bożą... wróciła uzdrowiona

[ TEMATY ]

Matka Boża

świadectwo

Magdalena Pijewska/Niedziela

Sierpień 1951 roku na Podlasiu był szczególnie upalny. Kobieta pracująca w polu co i raz prostowała grzbiet i ocierała pot z czoła. A tu jeszcze tyle do zrobienia! Jak tu ze wszystkim zdążyć? W domu troje małych dzieci, czekają na matkę, na obiad! Nagle chwyciła ją niemożliwa słabość, przed oczami zrobiło się ciemno. Upadła zemdlona. Obudziła się w szpitalu w Białymstoku. Lekarz miał posępną minę. „Gruźlica. Płuca jak sito. Kobieto! Dlaczegoś się wcześniej nie leczyła?! Tu już nie ma ratunku!” Młoda matka pogodzona z diagnozą poprosiła męża i swoją mamę, aby zawieźli ją na Jasną Górę. Jeśli taka wola Boża, trzeba się pożegnać z Jasnogórską Panią.

To była środa, 15 sierpnia 1951 roku. Wielka uroczystość – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Tam, dziękując za wszystkie łaski, żegnając się z Matką Bożą i własnym życiem, kobieta, nie prosząc o nic, otrzymała uzdrowienie. Do domu wróciła jak nowo narodzona. Gdy zgłosiła się do kliniki, lekarze oniemieli. „Kto cię leczył, gdzie ty byłaś?” „Na Jasnej Górze, u Matki Bożej”. Lekarze do karty leczenia wpisali: „Pacjentka ozdrowiała w niewytłumaczalny sposób”.

CZYTAJ DALEJ

Ogólnopolska konferencja naukowa: "Cywilizacja, naród, tożsamość - wokół pojęć i ich znaczenia w makro i mikro skali"

2024-05-06 09:00

[ TEMATY ]

nauka

konferencja

Zapraszamy na ogólnopolską konferencję naukową pt.: "Cywilizacja, naród, tożsamość - wokół pojęć i ich znaczenia w makro i mikro skali, która odbędzie się 10-11 maja br.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję