Prawie pół tysiąca wystawców i ponad 800 autorów z kraju i zagranicy zaprezentowało się podczas 27. Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie w dniach 24-27 października.
Tegoroczna edycja targów przypada w 120. rocznicę urodzin Witolda Gombrowicza, którego Senat Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił patronem roku 2024. Z tej racji organizatorzy targów ich motto zaczerpnęli z jego dramatu Operetka, stworzonego na emigracji: „Zrzućcie maski! Zwykłymi stańcie się ludźmi!”. Zresztą nawiązań do Gombrowicza było więcej, m.in. symulacja rozprawy: „Proces Gombrowicza. Jak Gombrowicz uchylał się od służby wojskowej”. To jednak, co przyciągnęło tłumy ludzi do Międzynarodowego Centrum Targowo-Kongresowego EXPO w Krakowie, to nie tylko sentyment do Gombrowicza i jego literatury, która inspiruje do bycia autentycznym oraz przełamywania schematów i konwenansów (choć ten sentyment pewnie w niejednym sercu bibliofila też wybrzmiewał), lecz także chęć spotkania się z ulubionymi autorami i zapoznania z nowościami wydawniczymi. A okazji ku temu było wiele. Miłośnicy książek przez 4 dni buszowali między stoiskami, brali udział zarówno w spotkaniach z ponad 800 autorami, jak i w warsztatach oraz panelach dyskusyjnych, których łączna suma godzin zbliżała się do 900. Wśród tłumów odwiedzających Targi Książki w Krakowie dominowały młode twarze, co zmusza do zweryfikowania potocznej opinii o młodzieży stroniącej od książek. To właśnie młodzi ludzie opuszczali halę targową z plecakami i torbami wypełnionymi nowościami wydawniczymi.
Wśród wystawców oferujących kryminały, thrillery, true crime, fantastykę i literaturę faktu nie zabrakło również wydawców książek religijnych. Jednymi z chętniej odwiedzanych stoisk były te przygotowane przez Stowarzyszenie Wydawców Katolickich, Edycję Świętego Pawła, wydawnictwo Esprit, wydawnictwo Jedność czy też przez Niedzielę.
Organizatorzy już zapraszają na kolejną edycję targów, która zapowiada się jeszcze bardziej imponująco.
Na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich trwa czwarta edycja Targów Wyposażenia Kościołów, Przedmiotów Liturgicznych i Dewocjonaliów SAKRALIA. To największe tego typu wydarzenie w Polsce Zachodniej. Targi SAKRALIA można zwiedzać do 7 listopada, dla osób duchownych wstęp jest bezpłatny.
Tematyka ekspozycji obejmuje zarówno elementy wyposażenia kościołów, sztukę sakralną, dzwony i organy, jak i szaty oraz naczynia liturgiczne, sprzęt nagłaśniający i multimedialny, urządzenia do ogrzewania kościołów, usługi z zakresu renowacji zabytków, a także ofertę pielgrzymek w kraju i za granicą.
Po odmówieniu modlitwy „Anioł Pański” i udzieleniu apostolskiego błogosławieństwa Ojciec Święty przypomniał o znaczeniu otwarcia Drzwi Świętych w rzymskim więzieniu Rebibbia, zaapelował o apeluj o pokój i darowanie długów krajom najuboższym.
Pozdrawiam was wszystkich, rzymian, pielgrzymów z Włoch i z różnych krajów. Myślę, że wielu z was odbyło jubileuszową podróż do Drzwi Świętych Bazyliki św. Piotra. Jest to piękny znak, który wyraża sens naszego życia: iść na spotkanie z Jezusem, który nas miłuje i otwiera nam swoje ciało, abyśmy mogli wejść do Jego Królestwa miłości, radości i pokoju. Dziś rano otworzyłem pierwsze Drzwi Święte po tych w Bazylice św. Piotra w rzymskim więzieniu Rebibbia - była to, że, tak powiem katedra cierpienia i nadziei.
Nie osłabły kontrowersje wokół maskotki o nazwie „Luce”, jaką dla Watykanu na Rok Jubileuszowy zaprojektował Simone Legno, włoski twórca marki Tokidoki. Nie tak dawno okazało się, że firma współpracowała także z brytyjskim producentem zabawek erotycznych Lovehoney. Podobnie jak nowa maskotka, wraz z towarzyszącymi jej dodatkowymi maskotkami o imionach Fe, Xin i Sky, erotyczne zabawki są inspirowane japońską estetyką kiczu – podaje portal „Life Site News”. Firma Tokidoki promowała też miesiąc gejowskiej „Dumy” materiałami podobnymi w stylu do watykańskich maskotek. Teraz Simone Legno zaprezentował swoją szopkę w ramach wystawy „100 szopek w Watykanie”.
Lovehoney zainicjowała we współpracy z Tokidoki nową serię swoich erotycznych produktów w październiku 2016 r. Pooneh Mohajer, współzałożycielka Tokidoki, stwierdziła wówczas, że nowy projekt ma na celu promowanie „znaczenia zdrowia seksualnego i ogólnego dobrego samopoczucia”. Docelowy klient to dla obu firm osoby w wieku od 18-30 ze względu na popularność w tej grupie kultury japońskiej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.