Reklama

Wiara

ELEMENTARZ BIBLIJNY

Mądrość zrodzona przed stworzeniem świata

Biblijne pojęcie mądrości nie jest jednoznaczne. Termin ten może określać człowieka, który posiadł sztukę umiejętnego życia. Zna jego radosne i bolesne aspekty, wie, że człowiek może znaleźć się w różnych, często zaskakujących sytuacjach, i wie jak wtedy się zachować.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mądrość ma także aspekt praktyczny. Tym przymiotem określany jest rzemieślnik, który zna swój fach i potrafi bardzo dobrze wykonać daną pracę. Mędrcami są nazywani ludzie, którzy gromadzą wiedzę na temat życia i wiary. Oni nie tylko przekazują ją innym, ale potrafią też doradzić tym, którzy pytają o właściwy sposób postępowania w życiu.

Czy powyższe słowa nie pasują do każdej cywilizacji, niezależnie od czasów, w jakich ona istniała czy istnieje? Oczywiście, że pasują. Przecież przed pojawieniem się Hebrajczyków pośród starożytnych ludów istniały grupy, które można określić mianem mędrców. Pozostawili oni po sobie mądrościowe sentencje, zapisy głoszonych nauk i udzielanych rad. Co więcej, nawet pisarze biblijni sięgali do ich dorobku, a niekiedy włączali fragmenty ich pism do własnych tekstów. Czy zatem mądrość biblijna to tylko lub aż zbiór ludzkich przemyśleń? Nie, ponieważ dla autorów biblijnych mądrość ludzka stanowiła jedynie odblask mądrości Boga. Była Jego darem. Dlatego biblijni mędrcy odważyli się przekroczyć pewien próg i zwrócili uwagę na to, że nawet pisma pogańskie mogą zawierać w sobie przebłysk mądrości Boga. I dlatego mieli odwagę dołączać niektóre teksty z mądrości obcych narodów jako ilustrujące myśl Bożą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Postacią, która najlepiej ukazała mądrość stanowiącą dar Boga, jest król Salomon, uznawany za wzór mędrca. On prosił Boga o dar mądrości, by umiejętnie kierować powierzonym mu narodem i rozstrzygać sporne sprawy. By być w Jego imieniu sędzią i władcą. A takie ujęcie prowadzi do utożsamienia mądrości ze słowem Prawa nadanego Mojżeszowi na Synaju, z Prawem określanym jako chluba i mądrość Izraela (por. Pwt 4, 5-8). Jednocześnie owa mądrość wiązała się z refleksją podejmowaną przez ludzi nad zagadką ludzkiego istnienia. Mimo wielu odkryć mędrcy dostrzegali niewystarczalność ludzkiego umysłu, by móc odpowiedzieć na pytania stawiane przez życie, dlatego oczekiwali odpowiedzi od Boga. Tym samym wskazywali, że pełnia mądrości stanowi Jego przymiot, a jej myśl zawarta jest w objawionym słowie Boga.

W biblijnym nauczaniu Starego Testamentu mądrość została spersonifikowana, czyli przedstawiona jako osoba. Ukazano ją jako niewiastę zatroskaną o domowy dostatek, nauczycielkę poszukującą uczniów czy też troskliwą matkę. Przedstawiono ją również jako towarzyszkę Boga i słowo wychodzące z Jego ust. Księga Przysłów określa ją jako zrodzoną przed wszystkimi dziełami Boga. Tym samym poprzedza je i jest w nich obecna. Czy przez słowo „zrodzona” można się dopatrywać odniesienia do którejś z Boskich Osób: Syna lub Świętego Ducha? Ta prawda nie została jeszcze objawiona pisarzom Starego Testamentu. Oni w zderzeniu z pogaństwem bronili monoteizmu. W świetle objawienia przyniesionego przez Jezusa natomiast takie odczytanie tych słów jest możliwe.

2025-06-10 13:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Samuel

Samuel jest jedną z najbardziej znanych postaci, które pojawiają się na kartach Biblii. Doniosłość tej postaci podkreśla fakt, że mamy w Biblii Hebrajskiej dwie księgi noszące jego imię. Znaczenie tego imienia można interpretować dwojako: albo w powiązaniu z rzeczownikiem hebrajskim šem („imię”) oraz ’el („Bóg”) – wtedy imię Samuel oznaczałoby „Jego imię Bóg”, albo w powiązaniu z czasownikiem šama‘ („słuchać”). Ta druga interpretacja pojawia się w opisie narodzin Samuela (por. 1 Sm 1), w którym jego matka – Anna postrzega jego narodzenie jako owoc wysłuchanej przez Boga modlitwy (šemu’el – „Bóg wysłuchał”). Jako dziecko Samuel służył w Namiocie Spotkania razem z kapłanem Helim. Często określany jest on jako prorok bądź widzący (por. 1 Sm 3, 20; 1 Krn 9, 22; 2 Krn 35, 18), choć w rzeczywistości był ostatnim z sędziów – charyzmatycznych przywódców powoływanych przez Boga dla obrony przed wrogami (por. 1 Sm 7, 15-17). Po nim nastała w biblijnym Izraelu epoka królów. Samuel jest jedną z tych postaci w Biblii, których narodziny zostały szczegółowo opisane. Dysponujemy również opowiadaniem opisującym jego powołanie (por. 1 Sm 3). W ten sposób Samuel staje się postacią modelową, która ukazuje, jak należy odpowiedzieć na wezwanie ze strony Boga: „Mów, Panie, bo sługa Twój słucha” (1 Sm 3, 9). Podczas lektury Pierwszej Księgi Samuela zauważamy także, że Samuel wykonuje zadania, które potem będą charakterystyczne dla kapłanów: składa ofiarę całopalną (por. 1 Sm 7, 9; 10, 8), buduje ołtarz (por. 1 Sm 7, 17), uczestniczy w namaszczeniu królów (1 Sm 10, 1; 16, 12). Później staje się on także niejako sumieniem królów, pouczając ich w imieniu Boga, oceniając ich postępowanie, a nawet zapowiadając Boży wyrok (por. 1 Sm 13, 5-14; 15, 20-23). Relacja o jego śmierci, w przeciwieństwie do opowiadania o narodzinach, jest bardzo krótka (por. 1 Sm 25, 1). Najlepiej chyba misję Samuela charakteryzują słowa z 1 Sm 3, 19: „Pan był z nim. Nie pozwolił upaść żadnemu jego słowu na ziemię”. Kardynał Carlo Maria Martini, w swoich rozważaniach nad postacią Samuela, zauważa, że koniecznym uzupełnieniem zdania: „Pan był z nim”, powinno być inne zdanie: „on był z Panem”. W ten sposób wyraża się przymierze, które Bóg zawiera z człowiekiem, bo wspomniane dwa zdania: „Pan był z nim” i „on był z Panem”, stanowią zaaplikowanie w odniesieniu do jednostki formuły przymierza wiążącej Boga z ludem Izraela: „Ja będę waszym Bogiem, a wy będziecie moim ludem” (por. Ez 37, 27).
CZYTAJ DALEJ

Koronka na ulicach miast świata – modlitwa, która zmienia rzeczywistość

2025-09-26 21:02

[ TEMATY ]

Koronka na ulicach miast

Koronka do Bożego Miłosierdzia

Bożena Sztajner/Niedziela

Od 2008 roku na skrzyżowaniach miast i ulic na świecie rozbrzmiewa Koronka do Miłosierdzia Bożego. Podobnie będzie w najbliższą niedzielę 28 września o 15:00, gdy wierni znów staną razem w rocznicę beatyfikacji ks. Michała Sopoćki, aby modlić się o pokój i miłosierdzie dla świata. „Co roku udaje się nam gromadzić sporą rzeszę wiernych na całym świecie” – powiedział Radiu Watykańskiemu-Vatican News Tomasz Talaga, współorganizator akcji „Koronka na ulicach miast świata”.

Inicjatywa publicznej modlitwy Koronką do Miłosierdzia Bożego zapoczątkowano w 2008 roku w Łodzi. Impulsem stał się 28 września 2008 roku i beatyfikacja ks. Michała Sopoćki, spowiednika św. siostry Faustyny Kowalskiej. Jak podkreślił Tomasz Talaga, choć sama modlitwa trwa zaledwie kilkanaście minut, jej znaczenie jest duże, ponieważ odbywa się w przestrzeni publicznej. Wierni wychodzą na ulice, by prosić Boga o miłosierdzie dla rodzin, wspólnot i całych miejscowości.
CZYTAJ DALEJ

Budynek ambasady Polski uszkodzony podczas ostrzału Kijowa

2025-09-28 15:01

[ TEMATY ]

Ukraina

Kijów

ataki na Kijów

PAP/EPA/MAXYM MARUSENKO

Pocisk małokalibrowy albo jego element przebił dach wydziału konsularnego ambasady Polski w Kijowie - przekazał Interii rzecznik MSZ Paweł Wroński. Jak nadmienił, poszycie budynku i sufit wewnątrz niego są uszkodzone, a pocisk wpadł do pomieszczenia kuchennego. W nocy z soboty na niedzielę doszło do kolejnego, masywnego ostrzału Ukrainy przeprowadzonego przez Rosję - czytamy na portalu Polsat News.

Paweł Wroński w rozmowie z Interią uściślił, iż "straty nie są duże". - Ambasada pracuje normalnie pod przewodnictwem pana chargé d'affaires Piotra Łukasiewicza - uzupełnił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję