Na planszach zaprezentowano m.in.: problemy przemysłowej Łodzi na początku XX wieku, genezę i wybuch rewolucji 1905 r., powstanie łódzkie, okres terroru, represje i skutki rewolucji. Przedstawiciele muzeum przeprowadzili warsztaty dla uczniów klas młodszych i starszych związanych z rewolucją 1905 r. i historią Łodzi jako miasta tkaczy, miasta włókienniczego.
Po wystawie oprowadzali uczniowie klasy VII b. Dla uczniów prezentacja początkowo była związana z pewnym stresem. Większość z nich występowała po raz pierwszy w takiej roli. Przygotowywali się przez dłuższy czas i poznawali historię. Wszystkie informacje musieli przetworzyć, dokonać analizy, syntezy, a potem wybrać te najważniejsze, żeby móc je zaprezentować. – To są takie umiejętności ponad przedmiotowe i uniwersalne, które są niezbędne w życiu młodych ludzi, a później w ich przyszłej karierze zawodowej – podkreśliła Marta Mielczarek, nauczyciel języka angielskiego, koordynator i współautor projektu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Lilianę Gołębiowską do prezentacji zachęcili nauczyciele – Patryk Mach i Marta Mielczarek. – Lubię historię i dzielić się wiadomościami z innymi, aby im przybliżyć ciekawostki z przeszłości naszego miasta. Dało mi to przyjemność i dodatkową ocenę z historii. Maria Witkowska przygotowała prezentację planszy Powstanie Łódzkie część II. – Wiadomości czerpałam z internetu. Przeglądałam różne ciekawostki. Poznawałam na zdjęciach uczestników powstania, a także jak i z jakich materiałów były budowane na ulicach miasta barykady. Sonia Simenava swoje wiadomości do prezentacji czerpała ze spacerów po Łodzi śladami rewolucji. – Byliśmy również w Muzeum Tradycji Niepodległościowych, gdzie opowiadano nam o rewolucji i o tym, co w tamtym czasie przeżywali łodzianie.
Uczniowie klasy VII b realizują projekt edukacyjny „Łódź na fali rewolucji 1905 r.” – Jest to projekt interdyscyplinarny, który łączy wiedzę z historii, języka polskiego i plastyki. Część zajęć odbywa się w języku angielskim. Zwiedzamy miasto, odwiedzamy miejsca związane z wydarzeniami rewolucji. Zapoznajemy się w jakiej formie artystycznej zostały one upamiętnione w naszym mieście, jak chociażby murale, pomniki czy tablice pamiątkowe – wyjasnia p. Mielczarek.
A jak oceniła pracę prezenterów autorka tekstów i ilustracji wystawy, Kamila Lutek-Urbaniak? – Jestem zaskoczona, bo po raz pierwszy słucham prezentacji uczniów, którzy oprowadzają po mojej wystawie. Jestem z nich bardzo dumna, bo bardzo dużo zapamiętali, przekazali dużo wiadomości historycznych i poszło im wspaniale.
Na prezentację wystawy przybyli członkowie Rady Osiedla Katedralna oraz Rady Rodziców. Przedstawiciel Konsulatu Honorowego Republiki Albanii dr Gert Dragoshi dowiedział się, że po rewolucji w Łodzi zaczęły powstać nowe stowarzyszenia i nowe kluby piłkarskie (ŁKS, Widzew). – Dziękuję młodzieży, że zaangażowała się w projekt. Nauka w szkole powinna tak wyglądać. Nie tylko nauka w sali lekcyjnej, ale także przez wdrażanie tego typu projektów – dodała Barbara Bulesowska, dyrektor szkoły.
