Reklama

Wystawa plastyczna... Czy może muzyczna?

Nareszcie kończy się sezon ogórkowy, także w zakresie wystaw. Placówki kulturalne planowały ekspozycje na długie terminy, najczęściej na cały czas letniej kanikuły. Wiadomo - okres urlopowy, i to nie tylko dla obsługi. Również zwiedzających było mniej, gdyż Łomża nie należy do miast turystycznych. Ale wakacje minęły i nadchodzi czas podsumowań, jak się okazuje, nie dla wszystkich sezonu ogórkowego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dla młodzieży z kółka plastycznego przy Miejskim Domu Kultury - Domu Środowisk Twórczych w Łomży wakacje były aktywnym i twórczym czasem. Jak bardzo, można zobaczyć w Galerii „Bonar”. Letnia (jeszcze) wystawa chociaż w założeniach jest nieprofesjonalna, a także zbiorowa, mimo to ma bardzo spójny charakter. I to w podwójnym sensie. Prace łączy podobna technika wykonania i jeden temat.
Pomijając studyjne rysunki węglem, ołówkiem, długopisem, większość prezentowanych dzieł to grafiki - linoryty lub drzeworyty. Obie techniki są zresztą do siebie podobne. Ponieważ matryce dla obu rodzajów wykonuje się metodą nacinania ostrym narzędziem (dłutem, nożem itp.) - albo w drzewie, albo w linoleum - więc i efekt jest podobny. Odbitki charakteryzują się silnym walorem, czyli ostrym skontrastowaniem miejsc jasnych i ciemnych. Bardzo trudno uzyskać miejsca stonowane. Młodzi artyści próbowali rozwiązać ten problem albo drobnymi nacięciami, albo kolorem farby. Ich wysiłki, zwłaszcza pod tym ostatnim względem, możemy obserwować także na wystawie. Ponieważ mamy do czynienia z grafiką, czyli takimi dziełami sztuki, które powstają przez odbicie matrycy, a zatem i tych dzieł może być sporo. Ale okazuje się, że... wcale nie muszą być jednakowe. Niektórzy używali nie jednego lecz kilku klocków drzeworytniczych lub płytek linoleum. Następnie zamiast wciąż używać tych samych kolorów, zdecydowali się na daleko idące eksperymenty. Słusznie, są przecież młodzi i nie znoszą nudy, a i dla nas wystawa jest tym ciekawsza.
Oprócz grafik ekspozycja obejmuje też formy rzeźbiarskie wykonane w gipsie. Nie są one wszakże rodzajem kwiatka do kożucha. Przeciwnie, to pozytywne urozmaicenie ekspozycji. Ich spójność, wyrażająca się w bieli koloru, podobnym formacie, a wreszcie we wspólnym z całą wystawą temacie, nie pozwala na nieoczekiwany dysonans. Fakt, nie wszystkie prace powstały z jednakowej inspiracji (wspomniane wyżej rysunkowe studia martwych natur), a jednak całość sprawia wrażenie jednolitości. Rzec by można, brzmi niczym koncert kilku instrumentów (technik) i różnych brzmień (twórców).
Muzyczne analogie są w tym wypadku jak najbardziej na miejscu. Właśnie muzyka jest tematem wystawy. Stąd taka rozmaitość plastycznie przedstawionych instrumentów czy w ogóle muzyki pod różną postacią. Jest np. radio oraz tańczący aniołowie, zwłaszcza w rzeźbiarskich trzech wymiarach. Jest też próba przedstawienia samej muzyki. Próbują ją zilustrować prace tak abstrakcyjne, jak abstrakcyjna jest muzyka.
Wychodzi na to, że obie dziedziny twórczości nie są dalekie od siebie. A może są? Tylko wysiłek utalentowanych twórców potrafi zbliżyć to, co z istoty swej jest bardzo dalekie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

18 maja Kościół wspomina św. Stanisława Papczyńskiego

[ TEMATY ]

O. Stanisław Papczyński

Arkadiusz Bednarczyk

Kościół Katolicki wspomina 18 maja św. Stanisława Papczyńskiego, założyciela Zgromadzenia Księży Marianów Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.

Święty o. Stanisław Papczyński urodził się 18 maja 1631 r. w Podegrodziu k. Starego Sącza. Po ukończeniu szkoły podstawowej, kontynuował naukę u jezuitów i pijarów. W roku 1654 wstąpił do zakonu pijarów, gdzie dwa lata później złożył śluby zakonne.

CZYTAJ DALEJ

Grecja: biskupi krytykują przekształcenie kościoła w Stambule w meczet

2024-05-17 16:25

[ TEMATY ]

Grecja

meczet

Stambuł

Smuldur/pixabay.com

Grecki Kościół Prawosławny skrytykował niedawne przekształcenie w meczet kościoła w stambulskiej Chorze, poinformował serwis informacyjny wiedeńskiej fundacji ekumenicznej Pro Oriente. W oświadczeniu wydanym przez Stały Synod Kościoła, który zebrał się w tych dniach w Atenach pod przewodnictwem arcybiskupa Hieronima, biskupi wyrazili głębokie zaniepokojenie. Zwrócili uwagę, że decyzję tureckiego rządu należy rozpatrywać w kontekście kilku podobnych wydarzeń w ostatnich latach: Hagia Sophia w Stambule (2020), Hagia Sophia w Trapezuncie (2013) i Hagia Sophia w Nicei/Izniku (2011) również zostały już przekształcone w meczety.

Prawosławni biskupi Grecji stwierdzili, że historyczne zabytki chrześcijańskie zostały w ten sposób przekształcone z miejsca światowego dziedzictwa w „symbol sprawowania władzy”, który oznacza separację i podział.

CZYTAJ DALEJ

Historia powołania. Znajomy w seminarium, Jezus na krzyżu i… Jan Paweł II

2024-05-18 10:30

[ TEMATY ]

świadectwo

zakonnica

archwium s. Joanny Cybułki

Chciałam wiedzieć, co ze sobą zrobić, ale… żeby to było na zawsze! Szukałam swojego miejsca. Czułam pewnego rodzaju niepokój – tak o początkach swojego powołania opowiedziała portalowi Polskifr.fr s. Joanna Cybułka z Instytutu Zakonnego Apostołek Jezusa Ukrzyżowanego. Ważną rolę w jej powołaniu odegrał św. Jan Paweł II, który przyszedł na świat dokładnie 104 lata temu.

„W ciągu nauki w szkole średniej zastanawiałam się nad sobą, moim życiem i przyszłością, szukałam mojej drogi. Po maturze z koleżanką z liceum zaczęłyśmy jeździć do Krakowa na skupienia i rekolekcje powołaniowe. Dało mi to dużo, bo mogłam poznawać siebie, pogłębiać życie modlitwy i znajomość Pisma Świętego” – podkreśliła s. Joanna.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję