Reklama

Nauczyciele i problemy wychowawcze w gimnazjum

Spirala życzliwości

O zbudowanie spirali życzliwości przez nauczycieli, pedagogów, wychowawców, rodziców, Kościół, Policję, samorząd lokalny, którą należałoby otoczyć młodego człowieka, zaapelował dr Jacek Kurzępa podczas konferencji „Nauczyciele i problemy wychowawcze w gimnazjum” zorganizowanej 6 października przez Sekcję Regionalną Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w Zielonej Górze.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reforma edukacji sprawiła, że polskim szkolnictwie pojawiły się obowiązkowe trzyletnie gimnazja. Uczęszcza do nich młodzież w wieku 13-16 lat, czyli takim okresie życia, w którym zaczynają krystalizować się postawy i wzorce zachowań. Każdy, kto przekroczył próg gimnazjum, wie jednak, że proces ten nie jest wolny od błędów, wypaczeń i problemów. Diagnozie tego stanu, wskazaniu przyczyn niedostosowania społecznego uczniów, jak i próbie pokazania wyjścia z kręgu patologicznych zachowań poświęcona była zielonogórska konferencja.

Diagnoza

„Najprościej możemy powiedzieć - mówiła dr hab. Grażyna Miłkowska-Olejniczak z Uniwersytetu Zielonogórskiego - że niedostosowanie społeczne to zachowanie charakteryzujące się nieprzestrzeganiem przez jednostkę podstawowych norm współżycia społecznego”. Niedostosowanie społeczne młodzieży przejawia się najczęściej w postaci kłamstwa, kradzieży, zachowania agresywnego, wagarowania, skłonności do nadużywania alkoholu, zażywania narkotyków i nikotynizmu. Wskazywało na to wielu prelegentów, m.in. psycholog Krystyna Olszowska i pedagog Anna Klimczak z Rodzinnego Ośrodka Diagnostyczno-Konsultacyjnego w Zielonej Górze. Na podstawie badań przeprowadzonych przez ośrodek wskazały one, że „wśród stosowanych środków psychoaktywnych ujawnianych przez nieletnich obok alkoholu i papierosów, stwierdzono zażywanie takich substancji jak: kleje, marihuana, amfetamina, heroina, morfina, leki psychotropowe. Do przestępstw kryminalnych, takich jak wandalizm, bójki, rozboje, kradzieże, włamania i inne często dochodziło wówczas, kiedy nieletni był pod wpływem alkoholu lub innych środków psychoaktywnych. Coraz częściej pojawiają się u nieletnich przestępstwa o charakterze seksualnym”.
Postawienie właściwej diagnozy to jednak dopiero pierwszy etap prowadzący do uzdrowienia... Trzeba teraz postawić pytanie zarówno o przyczynę powstania takiej sytuacji, by móc na przyszłość jej przeciwdziałać, jak i o sposoby leczenia, by zaradzić temu, co już się wydarzyło.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Prewencja

O działaniach prewencyjnych mówił Bohdan Biały z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp. oraz Barbara Klimanowska, dyrektor Wydziału Nadzoru Pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. Komendant Biały powiedział, że „policjanci, zajmując się problematyką zapobiegania przestępczości nieletnich, starają się wyprzedzić problemy, z którymi zetknie się społeczeństwo w momencie, kiedy «niegrzeczne dzieci» staną się «niegrzecznymi dorosłymi»” i opowiedział o programie prewencyjnym „LUPO”, który został już wprowadzony do wszystkich gimnazjów powiatu krośnieńskiego. W jego ramach organizowane są rozgrywki sportowe i uczniowie poznają zasady bezpiecznych zachowań. B. Klimanowska natomiast zwróciła uwagę, że „w kształceniu szkolnym powinna być zachowana właściwa proporcja między przekazem informacji a rozwijaniem umiejętności i wychowaniem”, stąd profilaktyka w szkole i placówce oświatowej powinna wynikać głównie ze świadomości niepowodzeń realizacji działań wychowawczych i zagrożeń dla prawidłowego procesu wychowania.
Ryszard Jankowiak, inspektor w Wydziale Infrastruktury Społecznej Urzędu Miejskiego w Zielonej Górze apelował, że aby szkoła była bezpieczna, pozbawiona, a raczej ograniczona liczbą problemów wychowawczych, nie można działać w trybie awaryjnym. Wymaga to długiego czasu realizacji połączonego z określonymi procesami dydaktyczno-wychowawczymi.

Leczenie

W preambule programu wychowawczego Gimnazjum Katolickiego w Nowej Soli znajdują się słowa Jana Pawła II, rozpoczynające encyklikę Fides et ratio: „Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy, której ostatecznym celem jest poznanie Jego samego, aby człowiek - poznając Go i miłując - mógł dotrzeć także do pełnej prawdy o sobie”. Przytoczył je Andrzej Trzeciak z Wydziału Nauki Katolickiej Kurii Biskupiej w Zielonej Górze, wskazując, że edukacja powinna brać pod uwagę komplementarne porządki ludzkiego istnienia: porządek wiary i porządek rozumu. Podobnie, na komplementarność rozwoju i systemowe współdziałania wszystkich środowisk z uwzględnieniem cech rozwojowych, jak i możliwości indywidualnych każdego ucznia jako na środki mogące poprawić istniejącą sytuację i zapobiec eskalacji problemom młodzieży niedostosowanej, wskazała Anna Klimczak.
„Wydaje się, że jest szansa, żeby podjąć z nimi dialog, żeby im pomóc, żeby spiralę agresji, przemocy, narkotyzowania się, alkoholizowania, prostytucji czy wielu innych zachowań przełamać. Warto byłoby spróbować otoczyć tego młodego człowieka siecią pajęczą, żeby był radosny, uśmiechnięty, żeby był szczęśliwy. Jaka ta sieć miałaby być? Może być siecią życzliwości, spiralą życzliwości, spiralą, która musi w swoim centrum z pewnością zachowywać podmiotowe podejście do tego młodego człowieka, to on jest w centrum naszych działań” - powiedział Jacek Kurzępa.

* * *

Swoistym podsumowaniem pięciogodzinnej dyskusji były słowa ks. dr. Marka Dziewieckiego odczytane pod nieobecność autora przez ks. Eugeniusza Jankiewicza: „Żyjemy w epoce, która coraz częściej bywa nazywana ponowoczesnością. Jedną z typowych, a jednocześnie niepokojących cech naszych czasów jest ucieczka od logicznego myślenia w irracjonalizm i subiektywizm. Coraz więcej zwolenników znajduje obecnie naiwne przekonanie, że wszystko jest subiektywne i że każdy ma prawo kierować się w życiu własną prawdą. Nic zatem dziwnego, że na początku XXI wieku coraz więcej ludzi wierzy w horoskopy i zabobony, wróżby i przepowiednie. W konsekwencji coraz mniej ludzi zdaje sobie sprawę, że życie i los danego człowieka nie zależy od jego subiektywnych przekonań, ale od obiektywnych faktów i uwarunkowań. Jeszcze bardziej zdumiewającym i niebezpiecznym zjawiskiem jest to, że w irracjonalizm i subiektywizm popadają ci, którzy powinni być specjalistami od trzeźwego myślenia i od respektowania prawdy o człowieku. Chodzi tu mianowicie o psychologów, pedagogów i innych wychowawców, a zatem o tych, którzy aspirują do bycia wzorcem i przewodnikiem dla innych ludzi”.

2003-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

S. Faustyna Kowalska - największa mistyczka XX wieku i orędowniczka Bożego Miłosierdzia

2024-04-18 06:42

[ TEMATY ]

św. Faustyna Kowalska

Graziako

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia – sanktuarium w Krakowie-Łagiewnikach

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia –
sanktuarium w
Krakowie-Łagiewnikach

Jan Paweł II beatyfikował siostrę Faustynę Kowalską 18 kwietnia 1993 roku w Rzymie.

Św. Faustyna urodziła się 25 sierpnia 1905 r. jako trzecie z dziesięciorga dzieci w ubogiej wiejskiej rodzinie. Rodzice Heleny, bo takie imię święta otrzymał na chrzcie, mieszkali we wsi Głogowiec. I z trudem utrzymywali rodzinę z 3 hektarów posiadanej ziemi. Dzieci musiały ciężko pracować, by pomóc w gospodarstwie. Dopiero w wieku 12 lat Helena poszła do szkoły, w której mogła, z powodu biedy, uczyć się tylko trzy lata. W wieku 16 lat rozpoczęła pracę w mieście jako służąca. Jak ważne było dla niej życie duchowe pokazuje fakt, że w umowie zastrzegła sobie prawo odprawiania dorocznych rekolekcji, codzienne uczestnictwo we Mszy św. oraz możliwość odwiedzania chorych i potrzebujących pomocy.

CZYTAJ DALEJ

Z prośbą o bezpieczną przyszłość przybyli maturzyści diec. bielsko-żywieckiej

2024-04-19 16:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

maturzyści

diecezja bielsko‑żywiecka

BPJG

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Z prośbą o bezpieczną przyszłość, opiekę Matki Bożej nad Polską i o pokój na świecie modlili się maturzyści z diecezji bielsko-żywieckiej. Dziś na Jasną Górę przyjechało ponad 800 młodych. Modlił się z nimi diecezjalny biskup Roman Pindel.

- Przyjechaliśmy na Jasną Górę, żeby napełnić się nadzieją. To było dla nas bardzo ważne, żeby tutaj być. Oddajemy Maryi nasze troski i prosimy o wsparcie. Wierzymy, że Ona doda nam sił i pozwoli uwierzyć we własne możliwości - mówili maturzyści.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję