Józef Serafin ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował w klasie organów prof. Bronisława Rutkowskiego i prof. Jana Jargonia. Umiejętności doskonalił w Wiedeńskiej Hohschule
für Musik und darstellende Kunst pod kierunkiem znakomitego organisty - prof. Antona Heillera. Koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, a także w USA, Kanadzie i Japonii. Dokonał licznych
nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych. Zasiadał w Jury wielu międzynarodowych konkursów organowych. Jest profesorem warszawskiej Akademii Muzycznej oraz Akademii Muzycznej w Krakowie.
Program koncertu składał się z utworów reprezentujących muzykę niemiecką, polską i francuską. Na wstępie zabrzmiała Passacaglia c-moll (BWV 582) Jana Sebastiana Bacha, uznawana za szczytowe osiągnięcie
pierwszego okresu twórczości genialnego kompozytora. Została ona oparta na stale powtarzającym się ośmiotaktowym temacie. Pierwszą część dzieła tworzy dwadzieścia wariacji, ostatnia z nich przekształca
się w fugę, zwieńczoną potężną codą. Nienaganna technika, a także sztuka budowania sugestywnych napięć, odnajdująca swą kulminację w monumentalnej fudze, cechowały wykonanie Passacaglii, przykuwające
uwagę słuchaczy.
Pod wpływem języka dźwiękowego Oliviera Messiaena pozostaje Stanisław Moryto w swej kompozycji na organy Cantio Polonica. Messiaenowskie oddziaływanie daje się zauważyć zarówno w sferze kolorystyki,
jak i przyjętego, niespiesznego tempa narracji. Interpretacja zaproponowana przez Józefa Serafina przejrzyście ukazała ciekawą konstrukcję utworu Moryty, a zarazem wyeksponowała jego warstwę emocjonalną.
Na zakończenie publiczność wypełniająca świątynię usłyszała III Symfonię organową op. 28 Louisa Vierne’a. Kolejnym częściom tej wielkiej formy Solista nadał zróżnicowany, lecz wewnętrznie spójny
i logiczny wyraz muzyczny.
W niedzielę 4 kwietnia br. o godz. 17.00 w kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza będzie grała Irena Wisełka-Cieślar (organy). Wstęp wolny.
Pomóż w rozwoju naszego portalu