Reklama

Wychowanie jako zadanie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsza debata na temat adekwatności metod i form pracy wychowawczej w szkole odbyła się 4 marca, w I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Chełmońskiego w Łowiczu. Debatę zorganizowało LO im. Chełmońskiego, należące do Stowarzyszenia Szkół Aktywnych, wraz z Wydziałem Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Łowiczu. Spotkanie, jak czytamy w zaproszeniu, miało stać się okazją do wymiany doświadczeń z zakresu skutecznego wdrażania szkolnych programów wychowawczych.
Przybyłych gości powitał dyrektor I Liceum, dr Henryk Zasępa. Znaleźli się wśród nich m.in. dr Danuta Nakoneczna - twórca, fundator i naukowy opiekun Towarzystwa Szkół Twórczych i Stowarzyszenia Szkół Aktywnych; Jolanta Lipszyc - przewodnicząca Towarzystwa Szkół Twórczych; Wiesława Zewald - przewodnicząca Stowarzyszenia Szkół Aktywnych. Do Łowicza zjechali również dyrektorzy i najbardziej kreatywni wychowawcy klasowi szkół z całej Polski, stowarzyszeni w obu instytucjach. Nie zabrakło wizytatora z Delegatury Skierniewice, zarazem opiekunki szkoły - Krystyny Mostowskiej oraz dyrektora Wydziału Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Łowiczu - Elżbiety Hendrysiak. Towarzystwo Szkół Twórczych obchodziło już 20-lecie swego istnienia, natomiast Stowarzyszenie Szkół Aktywnych (SSA) istnieje od 10 lat. Celem obu jest stałe doskonalenie procesów nauczania i wychowania w aspekcie tworzenia elitarnych - pod względem edukacyjnym - szkół publicznych. Inspiracją dotychczasowych poszukiwań innowacyjnych Towarzystw są pozornie przeciwstawne zasady pedagogicznego postępowania: indywidualizacja i socjalizacja procesu kształcenia; kierownicza rola nauczyciela i współudział uczniów w organizacji procesu kształcenia, współdziałanie i współpraca stowarzyszonych szkół oraz ich pozytywna rywalizacja, jako cenne źródła nowych idei i pomysłów. Do najważniejszych osiągnięć edukacyjnych w wieloletniej działalność TST i SSA zaliczyć należy min. wypromowanie idei oraz opracowanie, wdrożenie i upowszechnienie koncepcji klas i szkół autorskich; rozszerzenie skali ocen z czterech stopni do sześciu; wypracowanie i wdrożenie systemu wykrywania i wspomagania w rozwoju uczniów uzdolnionych; powołanie przy liceach ogólnokształcących Klubów Promocji Talentów; opracowanie i wdrożenie metod nauczania zindywidualizowanego; opracowanie programów klas gimnazjalnych i ich eksperymentalne wdrożenie; tworzenie systemu wychowawczego wspartego o trójczynnikową teorię rozwoju osobowości oraz o inspirujące wskazania edukacji humanistycznej i personalistycznej. Jeszcze jedno ważne osiągnięcie Towarzystw, to opracowanie koncepcji doskonalenia zawodowego nauczycieli, opartego na praktyce, na poczynaniach nauczycieli-mistrzów i na kierowanym samokształceniu.
Jak wielokrotnie podkreślała dr Danuta Nakoneczna, do szczególnie cennych osiągnięć Towarzystwa Szkół Twórczych należy również wydanie, nakładem własnym, ośmiu książek popularyzujących wypracowane i wdrażane innowacje pedagogiczne. Większość z nich przekazywana jest niezamożnym szkołom oraz bibliotekom pedagogicznym, uczelnianym i miejskim nieodpłatnie W ramach funduszy własnych, pochodzących ze składek członkowskich szkół, Towarzystwo systematycznie nagradza wyróżniających się w pracy uczniów i ich nauczycieli. Przed TST i SSA stają nowe, ważne zadania innowacyjno-wdrożeniowe, wynikające z potrzeb i oczekiwań społecznych, gospodarczych i politycznych kraju. W ostatnich latach obserwujemy w szkołach całej Polski lawinowe narastanie złożonych problemów wychowawczych. Jednocześnie coraz częściej ujawniają się dobre pod względem wychowawczym szkoły, oraz wybitni, cenieni przez uczniów i rodziców wychowawcy. Stowarzyszenia postanowiły wspólnie analizować, wzbogacać i upowszechniać ich autorskie programy oraz praktyczne sposoby rozwiązywania problemów szkolnych. Najlepszą metodą przekazywania doświadczeń, jest dyskusja panelowa, wzbogacana teoretycznymi opracowaniami omawianych zagadnień. Pierwsza taka dyskusja panelowa odbyła się właśnie w Łowiczu. Swoje działania wychowawcze przedstawiły dwie szkoły: łowickie LO im. Chełmońskiego oraz I LO im. Mikołaja Kopernika z Łodzi. Druga ze szkół zaprezentowała m.in. wyjątkowo ciekawy program „Asystent”, który uaktywnia ucznia, uczy samodzielnego pogłębiania wiedzy i współpracy, przygotowuje liderów. Obecny w czasie debaty wątek, to także znakomite, a mało dotąd propagowane osiągnięcia polskiej młodzieży na międzynarodowych olimpiadach przedmiotowych. TST i SSA wydały specjalne opracowanie w celu promowania wybitnych olimpijczyków. Istnieje także Stowarzyszenie Nauczycieli Olimpijskich. Z przeglądu tych osiągnięć nietrudno jest wyciągnąć bardzo optymistyczny wniosek sformułowany przez Danutę Nakoneczną „nie pytajmy co mamy do zaoferowania Europie, ale co Europa ma do zaproponowania naszej młodzieży”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: Lekarz odpuszczał grzechy

2024-06-14 07:30

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Czy kiedykolwiek słyszałeś o lekarzu, który potajemnie odprawiał sakramenty w najciemniejszych czasach stalinowskich represji? Poznaj niesamowitą historię doktora Henryka Mosinga – wybitnego epidemiologa, który poświęcił swoje życie walce z tyfusem plamistym, a jednocześnie tajnym kapłanem, odpuszczającym grzechy w ukryciu.

Metafora ziarnka gorczycy jest bardzo podobna do koncepcji efektu motyla. Wspólnie ilustrują one, jak małe działania mogą prowadzić do dużych i często nieprzewidywalnych skutków. W tej perspektywie zauważmy wartość nawet najdrobniejszych aktów wiary, odwagi i determinacji, które mogą przekształcić się w coś wielkiego i wpływowego.

CZYTAJ DALEJ

Testament ks. Rapacza dla Polaków w kraju i na emigracji

2024-06-15 08:05

[ TEMATY ]

Ks. Michał Rapacz

wikimedia/pixabay.com

Ks. Michał Rapacz dla Polaków w kraju jak i „dla współczesnej emigracji polskiej to piękny przykład wierności Bogu na wszystkich odcinkach życia, służby Ojczyźnie, umiłowania tradycji narodowych, budzenia patriotyzmu, przyczyniania się do duchowego i moralnego odrodzenia społeczeństwa polskiego" - powiedział portalowi Polskifr.fr ks. Dionizy Jedynak, kapłan archidiecezji krakowskiej, pochodzący z parafii Płoki, gdzie pracował ks. Rapacz. Dziś beatyfikacja ks. Michała Rapacza w Krakowie-Łagiewnikach.

„Osobiście nie znałem ks. Michała Rapacza, gdyż urodziłem się 7 lat po jego męczeńskiej śmierci. Natomiast pamięć o nim była w mojej rodzinie. Moim rodzicom udzielił on ślubu. Od najmłodszych lat, gdy z rodzicami chodziłem na groby zmarłych z rodziny, to zaprowadzali mnie do pobliskiego lasu, bo to było niedaleko od cmentarza, na miejsce zabójstwa. Tam był ustawiony krzyż, tam ludzie zapalali świece, składali kwiaty, pamiętali o nim. Mówili, że to był męczennik" - opowiedział ks. Jedynak, wspominając, jak w czasach dzieciństwa odwiedzał miejsce, gdzie 12 maja 1946 r. został zamordowany przez komunistów ks. Michał Rapacz.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Semeraro: beatyfikacja ks. Rapacza znakiem Bożego pocieszenia dla poranionego świata

2024-06-15 12:30

[ TEMATY ]

Ks. Michał Rapacz

kard. Semeraro

PAP/Łukasz Gągulski

Dzisiejsza beatyfikacja jest znakiem Bożego pocieszenia w okresie wciąż poranionym przemocą i wojną w wielu częściach świata, a także niedaleko stąd - powiedział kard. Marcello Semeraro. W Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych przewodniczy Mszy św., podczas której ogłosił błogosławionym ks. Michała Rapacza, zamordowanego w 1946 roku przez komunistyczną bojówkę.

Publikujemy treść homilii kard. Marcello Semeraro:

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję