Wszystko zaczęło się w USA. 22 kwietnia1970 r. 20 mln mieszkańców USA zamiast iść do pracy lub do szkoły pląsało po ulicach w tanecznych korowodach. Zamknięto szkoły i uniwersytety, a nauczyciele,
uczniowie i studenci poszli na spotkania zorganizowane przez ekologów. Studenci z Kaliforni, by zwrócić uwagę na wzrastające zanieczyszczenie powietrza, chodzili tego dnia w maskach przeciwgazowych. Dzień
Ziemi obchodzony był w całym kraju. Działalność zawiesił również Kongres Stanów Zjednoczonych. W 1990 r. Dzień Ziemi świętowano już w 140 krajach. Wtedy właśnie po raz pierwszy zorganizowano obchody
Dnia Ziemi w Polsce. Nie były one tak barwne jak amerykańskie. A że polską tradycją jest porządkowanie, sprzątanie przed każdym świętem, więc Dzień Ziemi w naszym kraju stał się początkowo wielkim sprzątaniem
podwórek, osiedli, parków, lasów, rzek, jezior. Dziś coraz bardziej zmienia się forma obchodów, odbywają się różnego rodzaju konkursy, imprezy, kiermasze.
Uroczystości odbywające się na całym świecie są fascynujące, być może dlatego, że są organizowane przez młodych ludzi lub z ich udziałem, często poprzez naukę, w której uczestniczą. Nauczanie w szkole
to nie tylko dydaktyka, to również kształcenie odpowiednich postaw wobec przyrody, poznawanie zmian korzystnych i niekorzystnych zachodzących w środowisku przyrodniczym oraz świadomość, iż zasoby przyrody
należy wykorzystywać racjonalnie, mądrze, by starczyło ich przyszłym pokoleniom. Stąd też najlepiej problemy te poznawać poprzez udział w różnych formach działań ekologicznych. Tak też i było w tym przypadku.
Mała wiejska szkoła w Chojewie k. Brańska, położona na Podlasiu - regionie określanym mianem Zielonych Płuc Polski - podobnie jak wiele innych szkół, włączyła się w obchody Dnia Ziemi.
Uczniowie wykonali prace nt. Świat w kropli wody, które zostały wysłane na Konkurs plastyczny, którego rozstrzygnięcie nastąpiło 21 kwietnia na „Wojewódzkim Happeningu Ekologicznym - Dnia
Ziemi 2004” w Kurowie. Natomiast 22 kwietnia w szkole odbyło się przedstawienie - montaż słowno-muzyczny - z udziałem uczniów klas 3-4. Przedstawienie było pewnego rodzaju spotkaniem-debatą
Matki Ziemi z jej mieszkańcami-domownikami, czyli: roślinami, zwierzętami, wodą, atmosferą oraz przedstawicielem ludzi - człowiekiem, który w największym stopniu wpływa na środowisko naturalne.
W scenariuszu wykorzystano fragmenty utworów J. Kochanowskiego, J. Tuwima, L. Staffa oraz muzykę J. M. Jeara, Vivaldiego oraz J. Kofty. Przedstawienie przygotował nauczyciel przyrody Eugeniusz Wieremczuk,
a stroje, dekorację i scenerię widowiska pomogła wykonać nauczycielka nauczania zintegrowanego - Irena Kiersnowska.
Młodzi „aktorzy” bardzo wczuli się w role jakie grali, a przedstawienie było swoistą lekcją ekologii, z której na pewno wyciągną wnioski wszyscy jej uczestnicy. Być może dzięki nim świat
kiedyś będzie lepszy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu