Reklama

Kościół - powszechny sakrament zbawienia

Niedziela płocka 35/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdy chyba zgodzi się ze stwierdzeniem, że dla wielu chrześcijan słowo „kościół” nie oznacza nic innego, jak tylko budowlę sakralną albo instytucję. Często słowo to bywa używane jako synonim hierarchii kościelnej, a więc papieża, biskupów i księży. Człowiek o pogłębionej wiedzy i świadomości religijnej wie jednak, że każde z tych znaczeń jest znaczeniowym zawężeniem tego terminu. Należy więc ciągle podkreślać, że Kościół to przede wszystkim wspólnota. Właśnie ta wspólnota jest określana słowem „sakrament”. Zazwyczaj, gdy mówimy o sakramentach, mamy na myśli pewne ryty czy obrzędy, które są skutecznymi znakami łaski Bożej. W jakim więc znaczeniu Kościół może być nazywany sakramentem?
O Kościele jako o sakramencie zaczyna się w teologii mówić nie tak dawno, bo dopiero pod koniec lat 30. XX w., a począwszy od Soboru Watykańskiego II myśl ta znajduje stałe miejsce w teologii katolickiej. Oczywiście nazwa „sakrament” ma inny wymiar w stosunku do Kościoła, a inny w stosunku do poszczególnych znaków zbawienia, które są udzielane w Kościele i przez Kościół. W odniesieniu do Kościoła nazwy tej możemy używać w oparciu o zasadę analogii: zauważamy, że zachodzi pewne podobieństwo między Kościołem a sakramentami.
Wspólnota wierzących założona przez Chrystusa, czyli Kościół, jest tak jak każdy z sakramentów tajemnicą i znakiem, ale znakiem inaczej rozumianym niż poszczególne sakramenty. Zawiera on w sobie wszystkie inne znaki. W Kościele dokonuje się przedłużenie zbawczej misji Chrystusa, w której poszczególne sakramenty mają swoje określone miejsce. Kościół jest wspólnotą sakramentalną. Jest on też naturalnym oraz koniecznym środowiskiem sprawowania sakramentów. Wierzymy, że w Kościele jest obecny i działa Chrystus, bo obiecał On uczniom, że będzie z nimi „aż do skończenia świata” (Mt 28, 20). Dzięki tej obecności jest On gwarantem autentyczności łaski docierającej do nas na drodze sakramentalnych znaków.
Jeszcze przed Soborem Watykańskim II o Kościele jako sakramencie obszernie pisał wielki teolog Y. Congar. Według niego Kościół jest tajemnicą, czyli sakramentem. Jest punktem zetknięcia wszystkich sakramentów. To w nim one wszystkie się weryfikują, gdyż on je zawiera. Istnieje pewne podobieństwo między faktem, że Kościół jest sakramentem Chrystusa a tym, że Chrystus jest w swoim człowieczeństwie sakramentem Boga dla nas. Tak w osobie Chrystusa, jak i w Kościele dwie rzeczywistości Boska i ludzka, duchowa i materialna wiążą się ze sobą i tworzą spoistą całość. Podobnie też tak jak w każdym z sakramentów wyróżniamy element widzialny, czyli materialny oraz ten, którego się nie da poznać zmysłami, czyli łaskę Bożą, tak i Kościół jest z jednej strony rzeczywistością ludzką, a z drugiej Boską. Został bowiem założony przez Chrystusa, który w nim działa i obdarza nas łaskami.
Między Kościołem a Chrystusem zachodzi też relacja mistycznej tożsamości. Kościół jest przecież Mistycznym Ciałem Chrystusa. Nawiązując do nauki św. Pawła (Ef 4, 11-16), mówimy, że Chrystus jest Głową ciała, którym jest Kościół, a my wszyscy jesteśmy jego członkami. Z tym utożsamieniem wiąże się nauka o Kościele jako sakramencie. Znajdujemy ją w dokumentach Soboru Watykańskiego II, gdzie czytamy, że „Kościół jest w Chrystusie niejako sakramentem, czyli znakiem i narzędziem wewnętrznego zjednoczenia z Bogiem i jedności całego rodzaju ludzkiego” (KK 1). Ten „przedziwny sakrament” narodził się z boku Chrystusa umierającego na krzyżu (KL 5). Ponadto Kościół nazwany jest sakramentem jedności (KK 9; KL 26) oraz powszechnym sakramentem zbawienia (KK 48).
Każdy z sakramentów konkretyzuje całość naszego związku z życiem Chrystusa. Przez chrzest umieramy dla grzechu, aby zmartwychwstać i żyć z Chrystusem. Poprzez sakrament bierzmowania to nowe życie zostaje umocnione. Eucharystia jest sakramentem centralnym, bo w niej w najpełniejszy sposób uobecnia się ofiara Chrystusa. Tylko w niej Chrystus jest obecny osobowo. Kapłaństwo wypływa z ofiary Chrystusa uobecnionej w Eucharystii. W małżeństwie natomiast realizuje się w sposób sakramentalny zjednoczenie Chrystusa z odkupioną ludzkością. Jest ono znakiem miłości Chrystusa do Kościoła. Pokuta pozwala nam pogłębiać lub odnawiać więź z Bogiem oraz Kościołem. Sakrament chorych, przypominając nam o przejściowym charakterze naszego życia ziemskiego, przygotowuje nas na pełnię życia z Chrystusem w wieczności.
Ciało Kościoła jest więc znakiem, w którym mieści się zbawienie i które sprawia zbawienie dokonujące się przez Chrystusa i w Chrystusie. Na podkreślenie zasługuje charakter zjednoczenia dokonującego się w Kościele. Chrystus powiedział: „Gdzie są dwaj albo trzej zebrani w imię moje, tam jestem pośród nich (Mt 18, 20). Słowa te wskazują na dwa wymiary jedności: jedność uczniów między sobą oraz jedność uczniów z Chrystusem. Ta jedność wyraża się poprzez widzialne znaki łaski, jakimi są sakramenty.
Apostołowie nie potrzebowali sakramentów, które by pośredniczyły między Chrystusem a nimi, aby być w jedności z Mistrzem i aby czerpać łaski od Niego płynące. Sakramenty nie były im potrzebne, bo kontakt osobisty, jaki mieli ze Zbawicielem był wystarczający i pełny. My natomiast, zjednoczeni w Kościele, potrzebujemy znaków, które mają konkretyzować nasze spotkanie z Chrystusem. Zostały więc one pozostawione Kościołowi. Dlatego też Kościół-wspólnota ma wymiar sakramentalny. Nawiązując do myśli wielkiego polskiego teologa ks. Wincentego Granata, możemy mówić o sakramentach jako o siedmiu odgałęzieniach jednego pnia, którym jest Kościół.
Związek między Kościołem a sakramentami jest więc bardzo ścisły. Rozpatrywane poza Kościołem, czyli swoim naturalnym środowiskiem, stałyby się one wieloznaczne lub w ogóle pozbawione znaczenia. Z drugiej strony, fakt, że sakramenty stanowią źródło i pokarm Kościoła sprawia, iż staje się on konkretną społecznością ludzką. Sakramentalny wymiar Kościoła oraz „znaki zbawienia i łaski” z nim związane pozwalają powiązać, a jednocześnie też wyrazić Boski i ludzki charakter Kościoła. Możemy mówić o pewnego rodzaju sprzężeniu zwrotnym między poszczególnymi sakramentami i Kościołem. Kościół zawiera sakramenty i przez nie się aktualizuje, a z drugiej strony to one tworzą Kościół.
Aby te rozważania nie pozostały jedynie stwierdzeniami teoretycznymi, każdy z członków Kościoła musi sobie zdać sprawę z tego, w jak wielkich tajemnicach uczestniczy. Musimy nareszcie przestać traktować Kościół jako obojętną nam instytucję lub jako „zakład usług religijnych”, a zacząć postrzegać go w kategoriach wspólnoty, do której należymy, za którą jesteśmy odpowiedzialni i z którą się utożsamiamy. Musimy odkryć sakramentalny wymiar Kościoła, to znaczy fakt, że jest on dla nas i dla świata powszechnym znakiem zbawienia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Ocena: +3 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozpoczął się proces beatyfikacyjny Sługi Bożej Heleny Kmieć

2024-05-10 14:00

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

BP Archidiecezji Krakowskiej

Uroczystość w kaplicy Domu Arcybiskupów Krakowskich rozpoczęła się krótką modlitwą. Abp Marek Jędraszewski, metropolita krakowski powołał trybunał do przeprowadzenia procesu beatyfikacyjnego Sługi Bożej Heleny Kmieć, wiernej świeckiej. W jego skład weszli: ks. dr Andrzej Scąber – delegat arcybiskupa, ks. mgr lic. Paweł Ochocki – promotor sprawiedliwości, ks. mgr lic. Michał Mroszczak – notariusz, ks. mgr lic. Krzysztof Korba – notariusz pomocniczy, ks. mgr Adam Ziółkowski SDS – notariusz pomocniczy.

Następnie postulator sprawy, ks. dr Paweł Wróbel SDS zwrócił się do arcybiskupa i członków trybunału o rozpoczęcie i przeprowadzenie procesu oraz przedstawił zgromadzonym postać Sługi Bożej. – Wychowanie w głęboko wierzącej rodzinie skutkowało życiem w atmosferze stałego kontaktu z Bogiem – mówił postulator przywołując zaangażowanie Heleny w życie wspólnot religijnych od wczesnego dzieciństwa. Zwrócił uwagę na zdolności intelektualne i różnorodne talenty kandydatki na ołtarze. Studiowała inżynierię chemiczną na Politechnice Śląskiej w języku angielskim oraz uczyła się w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Gliwicach.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 10.): O rany!

2024-05-09 21:07

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Czy trzeba się dobijać z powodu przeszłości? Czy moje rany mnie szpecą? W czym Matka Boża z częstochowskiego obrazu jest podobna do Jezusa? Zapraszamy na dziesiąty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że przy Maryi jest miejsce na ślady przeszłości.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Alumni w Częstochowie złożyli przyrzeczenie wiary

2024-05-10 22:36

[ TEMATY ]

Częstochowa

MWSD

Przyrzeczenie wiary

Karol Porwich / Niedziela

Alumni złożyli przyrzeczenie wiary przed przyjęciem święceń w stopniu diakonatu w Wyższym Międzydiecezjalnym Seminarium Duchownym w Częstochowie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję