Koncerty, koncerty, koncerty
Największą atrakcją jubileuszowych X Dni Muzyki Organowej i Kameralnej był recital światowej sławy śpiewaczki Teresy Żylis-Gary. Artystka występowała m.in. na scenach Metropolitan Opera w Nowym Jorku,
mediolańskiej La Scali i londyńskiego Covent Garden, u boku takich sław, jak Jose Carreras, Placido Domingo, Luciano Pavarotti i Monserath Caballe. W przygotowanym recitalu Teresa Żylis-Gara zaśpiewała
m.in. pieśń Ave Maria Schuberta, modlitwę Giusto ciel oraz fragment opery Oblężenie Koryntu Rossiniego. Po występie artystki muzykę organową zaprezentowało pięcioro wykonawców: Belys Vaitkus z Litwy,
Bernhard Zosel z Niemiec, Guy Bovet ze Szwajcarii, Anna Głowa-Łobodzińska oraz Robert Grudzień. Wszyscy są absolwentami renomowanych uczelni, m.in. Musikhochschule w Lubece, Bazylei i Düsseldorfie, mają
na swoim koncie liczne nagrania i koncerty.
Jak zapewnili organizatorzy, największą z gwiazd tegorocznych koncertów organowych był Guy Bovet, profesor Musikhochschule w Bazylei, wykładowca Uniwersytetu w Salamance, doktor honoris causa Uniwersytetu
w Neuchatel, współpracujący z UNESCO badacz muzyki organowej, a przede wszystkim doskonale znany w całym muzycznym świecie wirtuoz organowy. W Olkuszu Guy Bovet wykonał utwory swych ulubionych, hiszpańskich
kompozytorów: Hernanda de Cabezon, Francisca Correa de Arauxo, Juana Cabanilles.
W ramach koncertów kameralnych zagrała Śląska Orkiestra Kameralna - Zespół Filharmonii Śląskiej pod batutą J. W. Hawela. W wykonaniu orkiestry usłyszeliśmy utwory Schuberta, Bacha, Mozarta i
Griega. Kameralny charakter miał również występ Magdaleny Janik (sopran) i Doroty Mączki (mezzosopran), przy akompaniamencie Anny Głowy-Łobodzińskiej.
Wśród imprez towarzyszących, obok tradycyjnych wernisaży w Galeriach MBWA i OK.NO, na uwagę zasługiwała konferencja popularno-naukowa poświęcona olkuskim organom Hansa Hummla. Do udziału w konferencji
zaproszeni zostali m.in.: prof. Józef Serafin - wykładowca AM w Krakowie i Warszawie, Marcin Szelest - wykładowca AM w Krakowie, prezes Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Dawnej oraz Ireneusz
Wyrwa - wykładowca KUL.
Olkuskie organy
Początki historii olkuskich organów sięgają 1611 r., kiedy to budowy instrumentu podjął się niemiecki organmistrz Hans Hummel. Prace przerwał jednak tragiczny wypadek. Po upadku z rusztowania zmarł syn mistrza. Pogrążony w żałobie ojciec opuścił Olkusz, zaś dzieło Hansa Hummla kontynuował jego uczeń Jerzy Nitrowski. Kolejną ważną datą jest 1992 r., wówczas zakończono wieloletnie prace konserwatorskie przywracające olkuskim organom dawną świetność. Odnowienie, a co za tym idzie, możność wyeksponowania walorów niezwykłego instrumentu, zaowocowały wkrótce organizacją Dni Muzyki Organowej. Unikalność olkuskiego instrumentu polega na tym, iż mimo upływu wieków od czasu jego powstania zachował oryginalne mechanizmy oraz większość spośród 1776 piszczałek. Niewiele słynnych, zabytkowych organów poszczycić się może także oryginalnym prospektem. Wyjątkowe w olkuskich organach jest również brzmienie, oparte na powszechnym w XVII w. stroju nierównomiernie temperowanym.
Pomóż w rozwoju naszego portalu