Reklama

Niedziela Wrocławska

Szkolne Koła Caritas - czas na jubileusz

Trwają zapisy na Jubileuszowy Zjazd Szkolnych Kół Caritas dla wolontariuszy i opiekunów. Spotkanie odbędzie się 24 maja w kościele pw. Opatrzności Bożej przy ul. Nowodworskiej 64 we Wrocławiu. Tam o godz. 10.00 rozpocznie je uroczysta Msza św.

[ TEMATY ]

Caritas

Agnieszka Bugała

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Organizatorzy mówią, że z uwagi na przeżywaną przez Polaków setną rocznicę odzyskania niepodległości, na spotkanie zostali zaproszeni Wojewoda Dolnośląski Paweł Hreniak i Dolnośląski Kurator Oświaty Roman Kowalczyk. W czasie spotkania zostaną wręczone okolicznościowe odznaki „Super Wolontariusz”.

Szkolne Koła Caritas to grupy dziewcząt i chłopców, którzy już od najmłodszych lat czują potrzebę pomagania innym i spełniają się w roli wolontariusza. W chwili obecnej koła działają w 18 szkołach podstawowych, 8 gimnazjach i 11 szkołach ponadgimnazjalnych, a także w 2 szkołach specjalnych. Łącznie najmłodszą strukturę wolontariatu Caritas tworzy około 700 uczniów w ciągu roku szkolnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Caritas Archidiecezji Wrocławskiej zwróciła się z prośbą do dyrekcji szkół i opiekunów Szkolnych Kół Caritas o zgłaszanie osób, które wezmą udział w zjeździe. Termin zgłoszeń upływa 17 maja.

Zgłoszenia na adres:
Koordynator diecezjalny SKC: Robert Jadwiszczak
rjadwiszczak@wroclaw.caritas.pl, lub sms pod nr: 662 217 292

A czym są Szkolne Koła Caritas? Podajemy za www.wroclaw.caritas.pl:

Szkolne Koło Caritas jest organizacją dziecięcą i młodzieżową działającą na terenie szkoły, pod nadzorem Dyrekcji, włączającą się na zasadzie wolontariatu w działalność charytatywną prowadzoną przez Caritas. Szkolne Koło Caritas jest powoływane przez Dyrektora Caritas na wniosek Dyrektora Szkoły. W sprawach organizacyjnych i wychowawczych opiekunem Koła jest nauczyciel szkoły, w której zostało ono powołane. Opiekę duchową sprawuje asystent kościelny, który czuwa też nad tym, aby działalność Koła była zgodna z nauczaniem Kościoła Katolickiego i włączała się w pracę nad formacją jego członków.

Podstawowym celem SKC jest organizowanie pomocy dla będących w potrzebie koleżanek i kolegów na terenie własnej szkoły, a następnie poza nią oraz uczestniczenie w ogólnych działaniach Caritas. Zadania Koła wynikają z Chrystusowego przykazania miłości bliźniego, które winno być odnoszone do każdego człowieka. Poprzez swoją działalność Koła mają uwrażliwiać dzieci i młodzież na potrzeby drugiego człowieka, często bezradnego wobec choroby, biedy i cierpienia.

Reklama

Działalność w Szkolnym Kole Caritas uczy i wychowuje młodego człowieka, kształtując „wyobraźnię miłosierdzia”. Zachęca do uważnego rozejrzenia się wokół siebie, zauważenia potrzeb drugiego człowieka i bezinteresownego dzielenia się. Uczy też umiejętności współpracy i odpowiedzialności społecznej, rozwija inicjatywę, pozwala pomnażać swoje talenty i realizować pomysły.

Członkowie Szkolnego Koła na miarę swoich możliwości:
- identyfikują w swym otoczeniu (szkolnym, sąsiedzkim) osoby potrzebujące i świadczą im szeroko rozumianą pomoc (pomoc w nauce, pomoc w czynnościach życia codziennego, wspólne przedsięwzięcia w czasie wolnym, odwiedziny, pomoc materialna – zbiórki na wsparcie leczenia, na zakup książek, wyprawek itp.);
- angażują się w pracę placówek wychowawczych i pomocowych działających w jego środowisku (świetlice szkolne, świetlice środowiskowe, domy opieki, przedszkola, szpitale, domy dziecka itp.);
- wspierają działalność charytatywną Caritas diecezjalnej i parafialnej przez uczestnictwo w ich działalności i prowadzonych przez nie akcjach (np. zbiórkach żywności, kwestach, akcjach promocyjnych).
- SKC organizują swoje działania zgodnie ze wspólnie wypracowanym przez jego członków planem pracy.

Jak założyć Szkolne Koło Caritas?

Szkolne Koło Caritas (SKC) zrzesza pod egidą Opiekuna uczniów, którzy chcą wspólnie świadczyć pomoc potrzebującym w chrześcijańskiej miłości bliźniego w ramach wolontariatu. Kołem opiekuje się nauczyciel zatrudniony w szkole. SKC może powstać w szkole każdego typu – podstawowej, gimnazjum i ponadpodstawowej. Powstają też Koła Przedszkolne i Akademickie.

Reklama

Prawną podstawą powstawania Kół w placówkach oświatowych jest art. 56 ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. Działalność SKC określa regulamin. Musi być też ona zgodna ze statutem szkoły.

Powołanie Szkolnego Koła Caritas

Podstawowym warunkiem powstania Koła jest wola jego założenia przez nauczyciela i grupę uczniów. Uczniowie składają deklaracje chęci zaangażowania się w działania wolontaryjne w ramach Koła. Zgodę na przynależność dziecka do SKC muszą wyrazić też rodzice/prawni opiekunowie. Na prośbę grupy inicjatywnej (nauczyciel i uczniowie) dyrektor szkoły kieruje do dyrektora Caritas archidiecezji wniosek o zawarcie porozumienia dotyczącego zasad działania Koła w szkole. Koło powstaje z chwilą podpisania tego porozumienia przez dyrektora Caritas archidiecezji i dyrektora szkoły. Członkowie Koła po okresie 3 miesięcy od złożenia deklaracji i po spełnieniu określonych wymogów otrzymują legitymacje.

Opiekun Koła

Każde Szkolne Koło Caritas musi mieć swojego opiekuna. Odgrywa on istotną funkcję na etapie powstawania Koła – jako jego inicjator lub przedstawiciel inicjatywy uczniowskiej w kontaktach z dyrekcją szkoły i Caritas archidiecezji. Później jego rola polega na prowadzeniu i wspieraniu członków w tworzeniu koncepcji działania Koła oraz jej realizacji. Opiekun jest członkiem Szkolnego Koła oraz członkiem Zarządu Koła z głosem decydującym w sprawach Koła.

Asystent kościelny

Sprawuje Opiekę duchową nad Kołem. Czuwa nad tym, by działalność Koła była zgodna z nauczaniem Kościoła katolickiego i Regulaminem Koła. Nadzoruje działalność Koła w imieniu Caritas. Jest nim mianowany przez Dyrektora Caritas Archidiecezji Wrocławskiej koordynator SKC.

Jakie korzyści przynosi istnienie SKC?
- uczy miłości bliźniego;
- kształtuje wrażliwość na potrzeby innych ludzi;
- uczy akceptacji, zrozumienia i poszanowania osób starszych, samotnych, chorych;
- przyczynia się do wzrostu samodzielności i odpowiedzialności;
- uczy zespołowego działania, przyjmowania odpowiedzialności za siebie i grupę;
- wdraża do bezinteresownej aktywności społecznej;
- pozwala na realizację własnych inicjatyw;
- wpływa na zmianę postaw;
- umożliwia zdobycie punktów istotnych podczas rekrutacji na wyższe szczeble edukacji;
- sprzyja uzyskaniu wyższej oceny ze sprawowania
- umożliwia udział w wyjazdach wakacyjnych i wycieczkach.

2018-05-09 11:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ekologia w działaniach Caritas

Niedziela sosnowiecka 17/2021, str. VI

[ TEMATY ]

Caritas

ekologia

Caritas Diecezji Sosnowieckiej

W ramach projektu Caritas powstają m.in. przyszkolne ogrody

W ramach projektu Caritas powstają m.in. przyszkolne ogrody

W diecezji rozstrzygnięto dwa konkursy w ramach projektu Ekologia integralna encykliki Laudato Si’ w działaniu wspólnot Caritas i społeczności lokalnych – skierowane do szkolnych kół oraz parafialnych zespołów Caritas.

Celem konkursów było podniesienie świadomości i kształtowanie postaw ekologicznych naszego społeczeństwa poprzez przełożenie zasad ekologii integralnej encykliki Laudato Si’ na wymiar praktyczny w życiu Kościoła i społeczności parafialnych – wyjaśnia Marta Kozak, koordynatorka programu Ekologia integralna encykliki Laudato Si’ w działaniu wspólnot Caritas i społeczności lokalnych w naszej diecezji. Dlatego też nadesłane na konkurs projekty starają się przyczynić do podniesienia świadomości ekologicznej lokalnych wspólnot, zmiany modelu konsumpcji – upowszechniają model ekonomii dzielenia się dobrami, zachęcają do ograniczenia konsumpcji, promowania wielokrotnego wykorzystywania przedmiotów, ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów, przeciwdziałania zanieczyszczaniu powietrza czy ochrony lub przywracania bioróżnorodności.

CZYTAJ DALEJ

Jak wygląda moja modlitwa?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mt 7, 15-20.

Środa, 26 czerwca. Dzień powszedni albo wspomnienie św. Zygmunta Gorazdowskiego, prezbitera

CZYTAJ DALEJ

Londyn: więcej ataków na chrześcijan

2024-06-26 07:21

[ TEMATY ]

Wielka Brytania

Karol Porwich/Niedziela

Andreas Blum, proboszcz niemieckiej parafii św. Bonifacego w londyńskiej dzielnicy Eastend, zwrócił uwagę na konsekwencje konfliktu na Bliskim Wschodzie dla chrześcijan w Londynie. W angielskiej metropolii chrześcijanie stanowią obecnie mniej niż 50 procent mieszkańców miasta. Od czasu ataku Hamasu na Izrael wzrosła liczba ataków na wspólnoty chrześcijańskie w Londynie.

Duszpasterz przypomniał doświadczenia zakonnic z Brazylii mieszkających w pobliżu kościoła św. Bonifacego: „Nagle zaczęły być opluwane na ulicy. W dużym szpitalu obok dopuszczono się profanacji tabernakulum i ołtarza w sali modlitewnej, która jest przeznaczona dla wszystkich religii, podczas gdy wszystkie akcesoria muzułmańskie pozostały nietknięte. Kiedy ktoś na sąsiedniej ulicy próbował zdjąć palestyńską flagę zawieszoną przed kościołem, zatrzymały się dwa samochody, a mężczyzna został pobity przez ich pasażerów. Nigdy wcześniej nie zdarzyło się to w takiej formie" - stwierdza ks. Blum.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję