Reklama

Aktualności

Papież otrzymał kopię obrazu Caravaggia dla kaplicy w Domu św. Marty

Od 31 maja Franciszek będzie mógł podziwiać i rozważać w kaplicy Domu św. Marty swój ulubiony obraz – „Powołanie św. Mateusza” pędzla Caravaggia. Po dzisiejszej audiencji ogólnej Ojciec Święty otrzymał kopię tego arcydzieła, znajdującą się dotychczas w kościele św. Ludwika Króla Francji, w którym obecny papież jeszcze jako kardynał Jorge M. Bergoglio zatrzymywał się podczas swych pobytów w Rzymie.

[ TEMATY ]

obraz

Franciszek

wikipedia.org

Powołanie św. Mateusza, Caravaggio

Powołanie św. Mateusza, Caravaggio

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzieło, podziwiane co roku przez licznych turystów odwiedzających stolicę Włoch, zawiera w sobie także znaczenie motta, które wybrał jako swe zawołanie biskupie Franciszek: „Miserando atque eligendo” (Spoglądając i wybierając).

Kopię, która trafi do Domu św. Marty, wykonano w pracowni Bottega Tifernate z Città di Castello koło Perugii a podarował ją papieżowi założyciel Bottegi Stefan Lazzari wraz z delegacją sieci telewizyjnej Sky i Mediów Watykańskich (Vatican Media).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Okazją do sporządzenia kopii, wykonanej na płótnie z wykorzystaniem tych samych technik i kolorów oraz tych samych metod, jakie stosował Caravaggio, były zdjęcia do filmu „Caravaggio, dusza i krew”, powstałego przez Sky i Magnitudo Film we współpracy z Vatican Media. Obraz ten odniósł wielki sukces zarówno wśród publiczności, jak i u krytyki i wpisuje się w szereg filmów o sztuce, nakręconych przez Sky i poświęconych wielkim artystom włoskim, znanym i podziwianym na całym świecie, jak „Rafael – Książę Sztuk” czy „Michał Anioł – Nieskończony”. Powstały one we współpracy z Vatican Media i Muzeami Watykańskimi i w październiku br. mają trafić do kin.

Bottega Tifernate uczestniczyła w obu tych przedsięwzięciach, wykonując kopie obrazów dla scen wymyślonych na potrzeby filmów. „To wielki zaszczyt i wielka radość móc ofiarować Ojcu Świętemu to niezwykłe malowidło, arcydzieło sztuki Caravaggia, streszczające w sobie z siłą i dramatyzmem temat miłosierdzia i powszechnego powołania Chrystusowego” – powiedział Lazzari po wręczeniu kopii. Dodał, że „jest to temat bardzo bliski orędziu, jakie papież Franciszek proponuje Kościołowi i światu”.

Bottega Tifernate współpracuje już od wielu lat z Muzeami Watykańskimi, z Galerią Uffizi we Florencji, z Metropolitan Museum w Nowym Jorku oraz z wieloma innymi największymi muzeami i galeriami na całym świecie. Opatentowała szczególną technikę – „piktografię”, pozwalającą na wykonywanie kopii dawnych arcydzieł (fresków, obrazów na drewnie i płótnie), identycznych z oryginałami, także dzięki stosowaniu technik malarskich i wykończeń podobnych do tych starych.

Reklama

Caravaggio (prawdziwe nazwisko Michelangelo Merisi da Caravaggio; 1571-1610) pochodził z Mediolanu, ale od 5. roku życia wraz z rodziną mieszkał w miejscowości Caravaggio na północy Wloch (koło Bergamo), która stała się z czasem jego faktycznym nazwiskiem. Już jako nastolatek wykazywał wielkie zdolności twórcze i wkrótce rozpoczął bujne życie artystyczne, tworząc na dworach papieży i wielu ówczesnych książąt. Chociaż ulegał wpływom różnych artystów zarówno dawnych, jak i współczesnych mu, szybko stworzył własny styl odznaczający się świetną grą świateł i troską o szczegóły w przedstawianych postaciach i przedmiotach. Jednocześnie znany był z awanturniczego trybu życia, stale miał problemy z prawem.

W 1599 roku Caravaggio uzyskał zlecenie na dekoracje kaplicy Contarellich w kościele św. Ludwika Króla Francji. Dwa dzieła, ukończone w 1600 roku i poświęcone św. Mateuszowi – jego męczeństwu i powołaniu – wywołały sensację ze względu na sój światłocień i realizm, które nadały im zarówno dramatyzm, jak i niezwykłe zabarwienie uczuciowe. Opinie współczesnych mu artystów, krytyków i szerokiej publiczności były podzielone i obok potępień nie brakowało, a nawet przeważały zachwyty.

Ogólnie jednak twórczość Caravaggia po jego przedwczesnej śmierci została na kilka wieków zapomniana i wrócono do niej dopiero w XX wieku.

2018-05-30 20:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Obraz pełen łagodności

Niedziela Ogólnopolska 41/2014, str. 28-29

[ TEMATY ]

obraz

miłosierdzie

obraz

Faustyna

Adolf Hyła – odbitka z płytki szklanej (archiwum rodziny)

Drugi obraz Bożego Miłosierdzia pędzla Adolfa Hyły (przed pomalowaniem tła), dopasowany do kształtu bocznego ołtarza w kaplicy klasztoru Zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia w krakowskich Łagiewnikach, 1944 r.

Drugi obraz Bożego Miłosierdzia pędzla Adolfa Hyły
(przed pomalowaniem tła), dopasowany do kształtu
bocznego ołtarza w kaplicy klasztoru Zgromadzenia
Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia w krakowskich
Łagiewnikach, 1944 r.

Łagodne spojrzenie i jasne, szaroniebieskie oczy. Niektórzy dopatrują się w autoportrecie Adolfa Hyły podobieństwa jego oczu do oczu Jezusa Miłosiernego na obrazie, który wyszedł spod jego pędzla i znajduje się w kaplicy klasztornej Zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach. Ten obraz szybko zasłynął łaskami, a jego kopie i reprodukcje rozeszły się po całym świecie. Dziś jest najbardziej upowszechnionym i otaczanym wielką czcią wizerunkiem Jezusa Miłosiernego.

CZYTAJ DALEJ

Turniej WTA w Madrycie - Świątek wygrała w finale z Sabalenką

2024-05-04 22:18

[ TEMATY ]

sport

PAP/EPA/JUANJO MARTIN

Iga Świątek pokonała Białorusinkę Arynę Sabalenkę 7:5, 4:6, 7:6 (9-7) w finale turnieju WTA 1000 na kortach ziemnych w Madrycie. To 20. w karierze impreza wygrana przez polską tenisistkę. Spotkanie trwało trzy godziny i 11 minut.

Świątek zrewanżowała się Sabalence za ubiegłoroczną porażkę w finale w Madrycie. To było ich 10. spotkanie i siódma wygrana Polki.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 5.): Ile słodzisz?

2024-05-04 22:24

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

W czym właściwie Maryja pomogła Jezusowi, skoro i tak nie mogła zmienić Jego losu? Dlaczego warto się Jej trzymać, mimo że trudności wcale nie ustępują? Zapraszamy na piąty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o tym, że czasem Maryja przynosi po prostu coś innego niż zmianę losu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję