Reklama

XXXVII Tydzień Eklezjologiczny

Wprowadzać w misterium Kościoła

W dniach 7-9 marca br. Koło Naukowe Teologów KUL-u zorganizowało XXXVII Tydzień Eklezjologiczny. Spotkania przebiegały pod hasłem „Przekroczyć próg Kościoła. Wokół aktualności inicjacji chrześcijańskiej”. Uczestnicy zastanawiali się nad dawnymi i obecnymi sposobami wprowadzania do Kościoła nowych członków. Ukazano inicjację w Kościele katolickim w kontekście współczesnej kultury, inicjacji w chrześcijańskich Kościołach braterskich i w społecznościach plemiennych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Aktualność

„Od początku swojego istnienia Kościół stara się nieustannie wychodzić do tych, którzy nie stali się jeszcze uczniami Chrystusa. Pierwszym przejawem tego dynamizmu jest dzieło ewangelizacji. Konsekwencją natomiast jest inicjacja, o ile ziarno ewangelicznego słowa spotka się z pozytywną odpowiedzią. Temat tegorocznego tygodnia jest ważny i aktualny, gdyż proces stopniowego wtajemniczania w misterium Kościoła jest momentem, który kształtuje świadomość i tożsamość chrześcijańską, a obecnie dokonuje się w sytuacji coraz wyraźniejszego zanikania przekazu wiary w rodzinie i wyraźnego zawężenia jej roli w życiu publicznym” - stwierdzili w zapowiedzi Jolanta Niewierkiewicz, prezes KNT i dr Krzysztof Mielcarek, kurator Koła. Sympozjum w zamyśle organizatorów miało przybliżyć uczestnikom tematykę owego wtajemniczania. Choć granice Kościoła są bardzo trudne do zdefiniowania, to na pewno można szukać odpowiedzi na pytanie o moment przekroczenia tych granic. Wejście do Kościoła dokonuje się przez chrzest. Są trzy sakramenty chrześcijańskiego wtajemniczenia: chrzest i bierzmowanie (oba niepowtarzalne) oraz Eucharystia (powtarzalna). Przyjęcie tych sakramentów uważa się za finał inicjacji rozpoczynającej się katechumenatem.

Podręczniki i modele

Reklama

Każdy dzień sympozjum rozpoczynał się sesją wykładową. Popołudniami odbywały się spotkania z osobami, które na co dzień zajmują się pracą z kandydatami do chrztu: z ojcami i siostrami białymi, misjonarzami Afryki i z dominikaninem Markiem Rojszykiem, prowadzącym w Krakowie ośrodek dla katechumenów. Wykłady rozpoczął ks. dr Stanisław Haręzga z KUL-u. Zwrócił uwagę na Ewangelie jako podręczniki inicjacji chrześcijańskiej. Ewangelia św. Marka spełnia funkcję pierwszego pouczenia o charakterze kerygmatycznym, przygotowującym na przyjęcie chrztu, Ewangelia św. Mateusza pomaga w wejściu we wspólnotę eklezjalną, Ewangelia św. Łukasza odpowiada przygotowaniu wspólnoty do ewangelizacji (wyjścia na zewnątrz), a Ewangelia św. Jana wskazuje na dojrzałość chrześcijańską jako zwieńczenie procesu inicjacji. Ks. dr Marek Blaza z Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie wskazał na różne modele inicjacji w Kościele pierwotnym. Krótko przytoczył też historię katechumenatu, którego złoty wiek przypadł na III w., a zanik nastąpił w VI w. wraz z rozpowszechnieniem praktyki chrztu dzieci.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kontrowersje

Ks. M. Blaza mówił o ciekawostce z praktyki Kościoła antiocheńskiego (zachodniosyryjskiego) z IV i V w., dotyczącej namaszczania przedchrzcielnego (świadectwa Jana Chryzostoma), interpretowanego w dość kontrowersyjny sposób jako udzielanie Ducha Świętego przed chrztem. Niektórzy podobne myślenie wywodzą chociażby ze sceny wylania Ducha na pogan przed ich chrztem po mowie św. Piotra w Cezarei w domu Korneliusza (Dz 10,44-48). Trudno takie udzielanie wiązać z sakramentem bierzmowania w dzisiejszym rozumieniu. Ks. prof. Czesław Krakowiak z KUL-u zdecydowanie sprzeciwił się teorii, że bierzmowanie poprzedzało chrzest. Nigdy nie było sakramentalnego udzielania Ducha Świętego przed chrztem. Ks. dr Stanisław Grodź z KUL-u mówił o inicjacjach dojrzałościowych i wyspecjalizowanych (na uzdrowiciela, szamana itp.) w religiach plemiennych. Prelegent wskazał na potrzebę twórczego wykorzystywania rodzimych rytuałów inicjacyjnych i wkomponowywania obrzędów inicjacji profesjonalnej do chrześcijańskiego wtajemniczania w misterium zbawienia.

Inicjacja prawosławna, katolicka i ewangelicka

Archimandryta o. dr Jerzy Pańkowski z warszawskiej Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej ukazał dwa aspekty spojrzenia na inicjację w Kościele prawosławnym. Pierwszy to aspekt zewnętrzny - strona wizualna, wskazująca na konieczność przyjęcia trzech podstawowych sakramentów (chrztu, bierzmowania i Eucharystii). W Kościołach wschodnich związek między chrztem i bierzmowaniem jest tak silny, że sakramentów tych udziela się razem. Drugi wewnętrzny aspekt inicjacji wskazuje na współdziałanie człowieka z Bogiem w wymiarze osobistym, na poziomie serca i sumienia. Ks. prof. Cz. Krakowiak zwrócił uwagę na modele udzielania sakramentów inicjacji w Kościele katolickim po Soborze Watykańskim II (niemowlętom, dorosłym, dzieciom szkolnym). Zalecenie, aby bierzmowania udzielać przed Eucharystią (dokumenty Kościoła mówią o tym wyraźnie), może być zmienione na wniosek episkopatów krajowych z przyczyn pastoralnych i organizacyjnych. Taka sytuacja ma miejsce w Polsce. Prelegent podkreślił, że inicjacja wymaga czasu. Nie można jej wiązać z naturalnymi momentami życia czy rytami przejścia. Dokonuje się nie tylko przez rytuały sakramentalne, ale przez osobiste wewnętrzne przylgnięcie do Chrystusa. Prof. Karol Karski z ChAT-u ukazał inicjację w perspektywie Kościołów po reformacji (ewangelicko-augsburskiego i ewangelicko-reformowanego). Wspólnoty te zachowały dwa sakramenty inicjacji chrześcijańskiej: chrzest i Wieczerzę Pańską. Chrzest składa się z rozdzielonych czasowo aktów przyjęcia niemowląt do Kościoła i konfirmacji udzielanej osobom w wieku 14-16 lat (odpowiednik bierzmowania w Kościele katolickim). Konfirmacja ma fundamentalne znaczenie w procesie rozumienia chrześcijańskiej tożsamości.

Kontekst współczesny

Ks. prof. Jerzy Szymik zaprezentował cienie i blaski współczesnej kultury w jej odniesieniu do chrześcijaństwa. Opisując współczesny kontekst inicjacji, prelegent wskazał na propozycje mające usprawnić wychodzenie chrześcijan do świata z orędziem o kochającym Bogu. Wskazano na pomoc w doświadczaniu Boga Miłości i Dobroci, kreślenie zachwycającego obrazu Boga, odpowiadanie dobrem na zło, promocję rodziny i in. Ks. dr Paweł Mąkosa z KUL-u przytoczył statystyki Kościoła katolickiego w Polsce ukazujące spadek uznania dla dogmatów, praktyk kultowych i norm moralnych wynikających z wiary wśród młodzieży oraz symptomy kryzysu mającego źródło w mizernej katechezie inicjacyjnej. Wyjściem w takiej sytuacji jest poważne zaangażowanie w katechezę szkolną, ale i systematyczną katechezę parafialną, katechezę dorosłych, kursy ewangelizacyjne, udział w ruchach i stowarzyszeniach religijnych. Burzliwa refleksja nad potrzebą konsekwentnej i nieustannej aktualizacji form i metod wprowadzania ludzi w misterium Kościoła potwierdziła duże zainteresowanie tematem. Spośród wielu wniosków z obrad z pewnością można przytoczyć twierdzenie, że nowa ewangelizacja i katechizacja zaowocują wtedy, gdy Kościół zaproponuje nowe metody przeżywania wiary w zetknięciu z rzeczywistością.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Norweska wyspa staje miejscem duchowego przebudzenia

2025-07-11 14:53

[ TEMATY ]

Skandynawia

norweska wyspa

duchowe przebudzenie

Selja

Adobe Stock

Ruiny pierwszego klasztoru w Norwegii znów rozbrzmiewają modlitwą. W ten sposób przybywający na wyspę Selja doznają przemiany swojego życia i walczą o powrót katolicyzmu w to miejsce.

Legenda św. Sunnivy
CZYTAJ DALEJ

Ks. prałat Henryk Jagodziński nuncjuszem apostolskim w Ghanie

[ TEMATY ]

nominacja

dyplomacja

diecezja kielecka

kolegium.opoka.org

Ks. prałat dr Henryk Jagodziński – prezbiter diecezji kieleckiej, pochodzący z parafii w Małogoszczu, został mianowany przez Ojca Świętego Franciszka, nuncjuszem apostolskim w Ghanie i arcybiskupem tytularnym Limosano. Komunikat Stolicy Apostolskiej ogłoszono 3 maja 2020 r.

Ks. Henryk Mieczysław Jagodziński urodził się 1 stycznia 1969 roku w Małogoszczu k. Kielc. Święcenia prezbiteratu przyjął 3 czerwca 1995 roku z rąk bp. Kazimierza Ryczana. Po dwuletniej pracy jako wikariusz w Busku – Zdroju, od 1997 r. przebywał w Rzymie, gdzie studiował prawo kanoniczne na uniwersytecie Santa Croce, zakończone doktoratem oraz w Szkole Dyplomacji Watykańskiej. Jest doktorem prawa kanonicznego.
CZYTAJ DALEJ

Bp Długosz: miłosierdzie nie oznacza, że mamy otwierać drzwi przed wszystkimi nielegalnymi emigrantami

2025-07-12 14:50

[ TEMATY ]

bp Antoni Długosz

Ruch Obrony Granic

yt.com/zrzut ekranu

Bp Antoni Długosz podczas Apelu Jasnogórskiego 11 lipca 2025 r.

Bp Antoni Długosz podczas Apelu Jasnogórskiego 11 lipca 2025 r.

„Matko Boża, Ty wiesz, że Polacy zdali egzamin, kiedy trzeba było otworzyć drzwi dla milionów uciekających Ukraińców. A w imię miłości bliźniego potrafili zapłacić najwyższą cenę za pomoc Żydom” – powiedział biskup Antoni Długosz podczas Apelu Jasnogórskiego 11 lipca 2025.

"Kochana Matko, jak co wieczór przechodzimy do Ciebie, by powiedzieć Ci nasze małe prywatne troski, ale też i ukazać wielkie narodowe problemy. Przychodzimy, by prosić Ciebie o wstawiennictwo za nami u Twojego Syna. Dziś chcemy modlić się za obrońców naszych granic tych w mundurach strażników granicznych, żołnierzy, policjantów, celników, Wojska Obrony Terytorialnej, ale również wolontariuszy z Ruchu Obrony Granic tych, którzy bezinteresownie organizują patrole" – mówił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję