Reklama

Przy eucharystycznym stole

Liturgia Eucharystyczna - Obrzędy Komunii św.

„Ponieważ celebracja Eucharystii jest Ucztą Paschalną, wypada, aby zgodnie z nakazem Pana wierni należycie usposobieni przyjmowali Jego Ciało i Krew jako duchowy pokarm. Zmierzają do tego łamanie Chleba oraz inne obrzędy przygotowawcze, które bezpośrednio prowadzą wiernych do Komunii św.”.
(Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, 80)

Niedziela toruńska 33/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obrzędy Komunii św. to ciąg znaków - obrzędów, które mają nas należycie przygotować i usposobić nasze serce do przyjęcia Komunii św. Do obrzędów przygotowawczych należą:
1. modlitwa Pańska (składająca się z następujących elementów: zachęta, modlitwa Ojcze nasz, embolizm i doksologia);
2. Obrzęd pokoju;
3. Łamanie chleba i zmieszanie postaci;
4. Komunia św.;
5. Modlitwa po Komunii św.
Samo słowo „komunia”, pochodzące od łacińskiego communio, oznacza połączenie, wspólnotę. Obrzęd Komunii św. ma więc znaczenie wspólnototwórcze. Prowadzi on do budowania jedności braterskiej1 i jedności z Bogiem. Ten podwójny wymiar Komunii św. ukazuje nam naturę Kościoła i chrześcijaństwa. Wiara w Trójjedynego Boga nie może bowiem być oderwana od wiary we wspólnotę Kościoła2. Dlatego sam obrzęd Komunii św. musi także w zewnętrznych znakach podkreślać swój charakter wspólnotowy3.
Warto również uświadomić sobie, że Komunia św. stanowi integralną część Mszy św. Nie jest czymś przypadkowo do niej dołączonym, lecz wypływa z samej istoty Eucharystii, która jest ucztą, na wzór Ostatniej Wieczerzy. Pamiętam swoje zdziwienie, gdy w czasie rekolekcji w jednej z toruńskich parafii zauważyłem, że do Komunii św. przystąpili prawie wszyscy obecni w kościele, w ławkach zostały tylko pojedyncze osoby! Wtedy uświadomiłem sobie, jak bardzo przyzwyczailiśmy się do tego, że częsta Komunia św. jest czymś wyjątkowym, że jest udziałem tylko nielicznych osób. A przecież powinno być dokładnie odwrotnie - zdziwienie powinna budzić parafia, w której znaczna część wiernych nie przystępuje do Komunii św. Częste przyjmowanie Komunii św. jest wypełnieniem nakazu Jezusa: „To czyńcie na moją pamiątkę”.
Może więc warto zadać sobie pytanie: czy należyte przygotowanie serca do częstego przyjmowania Komunii św. jest naprawdę zbyt wielkim poświęceniem?

1 Wyrazem tego jest choćby przekazywany sobie w czasie Mszy św. znak pokoju.
2 Przypomina nam o tym wyznanie wiary, zarówno katechizmowe - Skład Apostolski, jak i mszalne: „Wierzę w jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół”.
3 Jednym z elementów podkreślających wspólnotowość jest śpiew. Dlatego zarówno przed przyjęciem Komunii św. jak i po niej powinniśmy włączyć się we wspólny śpiew (o ile nie wykonuje go sam chór czy schola). Czas na modlitwę osobistą przyjdzie później, służyć ma temu chwila ciszy po Komunii św. Napiszemy o tym szerzej, omawiając samą Komunię św.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Słowo Twoje jest prawdą

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 8, 16-18

Poniedziałek, 22 września. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Ojca Pio

[ TEMATY ]

modlitwa

nowenna

"Głos Ojca Pio"

Nowenna do św. Ojca Pio odmawiana między 14 a 22 września.

Święty Ojcze Pio, z przekonaniem uczyłeś, że Opatrzność mieszając radość ze łzami w życiu ludzi i całych narodów, prowadzi do osiągnięcia ostatecznego celu; że za widoczną ręką człowieka jest za-wsze ukryta ręka Boga, wstawiaj się za mną, bym w trudnej sprawie…, którą przedstawiam Bogu, przyjął z wiarą Jego wolę.
CZYTAJ DALEJ

Niezwykła przyjaciółka Ojca Pio

2025-09-22 19:37

[ TEMATY ]

św. Ojciec Pio

Grafika Studio Serafin

Pragnienie śmierci znalazło poczesne miejsce w duchowości Ojca Pio. Nie było ono wyrazem ucieczki od cierpienia czy rozpaczy, lecz dojrzałą tęsknotą za pełnym zjednoczeniem z Bogiem. Myśl o jej bliskim nadejściu nie tylko Stygmatyka nie przerażała, lecz przeciwnie, nieodparcie pociągała...

Śmierć w rozumieniu Ojca Pio nie była końcem życia, ale przejściem do pełnej komunii z umiłowanym Bogiem. Wyznał, że pod wpływem działania Jego łaski stała się dla niego „szczytem szczęścia” i jego „przyjaciółką”. Takie jej pojmowanie ukazuje głęboki związek zakonnika ze św. Franciszkiem z Asyżu, który w swej „Pieśni słonecznej” nazwał ją „siostrą”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję