Reklama

Refleksje z Jubileuszowej 25. Pieszej Pielgrzymki z Przemyśla na Jasną Górę

Doszliśmy do Ciebie Matko... (3)

Niedziela przemyska 35/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W naszej pielgrzymce przez życie Bóg stawia na naszej drodze różnych ludzi. Na każdym jej etapie pojawiają się nowe dary Boga. Czasem są darem oczywistym - jak rodzice, rodzeństwo, krewni. Im dalej w głąb drogi, tym tych darów więcej. Pojawiają się takie, które trzeba dopiero odkryć, czasem stają się znakami zapytania - po co spotkałem tego człowieka.
Piesza pielgrzymka na Jasną Górę jest takim zsyntetyzowanym życiem, jakby wycinkiem życia, w którym możemy lepiej rozpoznać jak wielki to dar od Boga. W tym duchu obserwowałem nasze spotkania z ludźmi.
Na pielgrzymce zostajemy obdarowani obecnością i ofiarnością ludzi, u których nocujemy, ale także tych, których spotykamy podczas kilkunastominutowego odpoczynku. Ściągają na wozach, ciągnikach, samochodach. Wyjmują wiktuały i czekają. Kiedy docieramy do miejsca odpoczynku, z uśmiechem zapraszają do korzystania z ich darów. Wzruszająca jest opowieść o babci, która przyjęła na nocleg kilku pątników. Zmęczeni marzyli tylko o wodzie i kilku godzinach snu. A tu stół jak na weselu. Trudno było odmówić, ale i jeść po całodziennym zmęczeniu też niełatwo. Rano, co tam rano - w środku nocy, o czwartej nad ranem ze stołu uśmiecha się cała góra kanapek, nos drażni zapach kawy i herbaty. Mimo chęci, góra darów zostaje tylko nieznacznie zmniejszona. Pątnicy z uśmiechem żegnają się, dziękują, a babcia w płacz: „To ja córkę z Krakowa ściągnęłam, żeby przygotować gościnę, a wy tak niewiele zjedliście, co ja teraz z tym zrobię?”.
To tylko jeden z wielu obrazów owych kilkunastu dni. Od rana w grupach trwają modlitwy wdzięczności za tych ludzi. Pod koniec pielgrzymowania nasze siostry PCK po kolejnym - ostatnim już noclegu, o ile dobrze pamiętam - były poruszone dramatem starej kobiety, która przyjęła ich w swojej godzinie Ogrójca. Jej mąż umierał w szpitalu. „Ileż musiało ją kosztować przygotowanie noclegu dla nas. Nie można było patrzeć na ten trud, więc wzięłyśmy się za robotę i trochę posprzątałyśmy w domu”. Druga dodaje: „Niemal w co drugim domu spotykaliśmy takie ludzkie dramaty. Rak pożera młodych i starych”. A jednak ludzie nie rezygnują z obdarowania.
Ale ludzie, to także rekolekcje ducha. Pamiętam tę jedną pielgrzymkową niedzielę. Szliśmy cały dzień w strugach deszczu. Wioski, jak to w tym regionie, zaniedbane. Nie jest to wynik biedy, ale pewnego stylu życia. W bramach i furtkach witają nas ludzie. Machamy do nich, ale z każdym kolejnym domostwem ogarnia mnie smutek. Mimo, że to niedziela, mężczyźni w drelichach i gumiakach, nieogoleni. Mało zadbane kobiety.
Jestem pewny - dziś nie byli w kościele. Deszcz potęguje tylko uczucie smutku. Gdyby uczcili ten dzień, jakże inaczej wyglądałyby ich domostwa. Jeśli zatrzyma się dla siebie ten dzień, przeznaczony dla chwały Pana i dziękczynienia za otrzymane w darze sześć dni tygodnia, człowiek staje się wewnętrznie niechlujny.
I tak zbliżamy się do Sokolnik. Grupa leska animuje to spotkanie. Spokojne molowe tony pieśni i piosenek. Świadectwo przeszło osiemdziesięcioletniej niegdysiejszej zesłanki do Kazachstanu. Obserwuję dwie kobiety. W nosidełku maleńki osesek. Babcia gwarzy coś do dziecka, by uciszyć jego płacz. Za chwilę podchodzi do niej młoda kobieta prowadząc za rękę drugie, nieco większe dziecko. Pomagają sobie wzajemnie. Zapominam, nie słyszę piosenek, słów. Myślę, co kryją serca tych dwóch kobiet. Jaka miłość kazała im zdecydować się na ten trud. Jakie intencje umieściły jak w tabernakulum w sercach tych dwóch małych istot. Tragizm moich myśli nieco słabnie i przeradza się w ciepłe uczucie radości, kiedy dowiaduję się, że na parkingu stoi ich samochód, w którym jedzie tato z całym bagażem potrzebnych do pielęgnacji maleństw rzeczy.
Z Sokolnik grupy idą dalej, na nocleg. Niektóre mają przed sobą jeszcze sporo drogi. My, to znaczy „św. Kazimierz” zostajemy tutaj. Chmury groźnie zasnuwają niebo. Kiedy na plebanii zasiadamy do kolacji zaczyna się straszna ulewa. Wiatr, deszcz i grzmoty. Nie chce się jeść, jeśli uświadomić sobie, że tam gdzieś w lęku idą nasi współpątnicy. Jutro okaże się, że wszyscy doszli szczęśliwie, i nawet są dumni, opowiadają o doświadczeniu z uśmiechem, żartują z siebie. Ale zapamiętałem tę niechęć odpoczynku. Jak mało takich uczuć towarzyszy nam w życiowym pielgrzymowaniu. Obok, w sąsiedztwie dzieje się dramat, a my spokojnie „wędrujemy” przez swoje życie, jakby nie dostrzegając najbliższych bliźnich.
Już okiem nadziei widzimy wieże Jasnej Góry. Przed nami Janów i ważne nabożeństwo pojednania. W trakcie prowadzonego przez grupę „św. Wojciecha” nabożeństwa pojawiają się znowu groźne chmury. Zaczynają padać pierwsze krople, którym towarzyszą wyładowania atmosferyczne. Mimo, że grupa nie żałuje gardeł i śpiewa, jakby chcąc przekrzyczeć grzmoty, to nie ustępują. Rodzi się w głowie wspomnienie owej pieśni, którą tak krytykują teolodzy - „Lecz kiedy ojciec rozgniewany siecze, szczęśliwy kto się do Matki uciecze”. Bojkotuję teologów. Budzę nadzieję opieki Matki. I rzeczywiście, docieramy do ostatniego noclegu bez deszczu.
Kiedy już wszyscy znaleźli swoje miejsca, korzystając z życzliwości wikariusza generalnego ks. Wacława Partyki i kanclerza ks. Rajnowskiego zabieramy swój „majdan” i wraz z Księdzem Biskupem i o. Kazimierzem „lądujemy” w gościnnych progach ks. infuł. Skubisia - w redakcji Niedzieli.
Tylko kilka godzin. Trzeba wstać o 2 po północy i wrócić na szlak. Pierwszy odcinek tego ostatniego dnia bardzo długi - 11,5 kilometra. Dobrze, że rano i człowiek jeszcze silny, a może bardziej mało rozbudzony i idzie owczym pędem nawyku minionych dni. Kiedy jednak przystajemy na przerwę w lasku pod Częstochową czujemy w nogach ten maratoński odcinek. Ten lasek nieodmiennie kojarzy się z salonem piękności. Wszyscy stroją się. Każda grupa ujawnia swoją tajemnicę pokazując rekwizyty, które będą ją zewnętrznie wyróżniać od innych. Chustki, baloniki, wiązanki kwiatów. Po dwunastu dniach monotonii oczy sycą się pięknem kobiecych sukni i spódnic. Z twarzy znika nocne zmęczenie. Zakwita uśmiech zwycięstwa nad słabością, drogą, niewygodami. Teraz czekamy już tylko na górkę skłonu. Górka milczenia. Już na kilkadziesiąt metrów przed nią milkną rozmowy, coś dzieje się z gardłem. Jakiś ucisk nie pozwala wydobyć głosu. Dobrze, że ks. Daniel przywiózł na ten etap młodzież oazową. To oni pomagają naszemu milczeniu w chwaleniu Maryi. Wreszcie zobaczyliśmy. Padamy na kolana powaleni wzruszeniem, łkaniem. łomotem serca.
Za kilkadziesiąt minut scenariusz się powtarza. Tutaj już nikt nie udaje. Padamy na twarze przed jasnogórskimi wałami. Nie słyszymy słów prezentacji i powitania, którymi obdarzają nas w tym roku księża: Wacław, Tadeusz i Robert. Zbyt głośno mówi serce.
Chowamy się w cieniu jasnogórskiej kaplicy i zatapiamy w kochającym spojrzeniu Matki. Jeszcze raz się udało. Jeszcze raz możemy spojrzeć w Twoje Maryjo oczy. Dzięki Ci Matko!
Reszta jest milczeniem warg i krzykiem serca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pytania o Anioła Stróża

Anioł Stróż jest zawsze bliski człowiekowi wierzącemu. Towarzyszące nam od dzieciństwa proste modlitwy do Anioła Stróża, obrazki przedstawiające kroczącego za dzieckiem zatroskanego anioła z rozpostartymi skrzydłami rodzą wciąż pytania: Kim jest Anioł Stróż? Jaki on jest? Ilu jest Aniołów Stróżów? To oczywiste, że chcemy więcej wiedzieć o kimś, kto jest nam szczególnie bliski

Pytamy więc: Czy wszyscy ludzie mają swego Anioła Stróża czy wyłącznie chrześcijanie? Każdy człowiek ma swojego Anioła Stróża. W starotestamentalnej Księdze Tobiasza archanioł Rafał pojawia się w roli towarzysza młodego Tobiasza (por. Tb 5, 4n). Dzieje Apostolskie wspominają anioła św. Piotra (por. Dz 12, 15). Anioła Stróża ma każdy człowiek, także wyznawca innej religii czy osoba niewierząca. Jest on więc dany każdemu człowiekowi. A więc, ilu jest ludzi na świecie, tylu jest Aniołów Stróżów.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Francja: znikną nazwy szkolnych wakacji odwołujące się do świąt chrześcijańskich?

2025-10-02 13:17

[ TEMATY ]

Francja

nazwy szkolnych wakacji

święta chrześcijańskie

Adobe Stock

Krajowa Rada Edukacji we Francji przyjęła propozycję jednego z lewicowych związków zawodowych, by zmienić tradycyjne nazwy okresów wakacyjnych w szkołach i na wyższych uczelniach, odwołujące się do świąt chrześcijańskich i zastąpić je określeniami świeckimi. Gdyby tak się stało, ze słownika zniknęłyby takie określenia jak: „wakacje wielkanocne” (vacances de Pâques), „wakacje bożonarodzeniowe” (vacances de Noël) czy „wakacje Wszystkich Świętych” (vacances de la Toussaint).

Z tą inicjatywą wystąpił związek zawodowy FSU-SNUipp. Jego zdaniem dotychczasowe nazwy nie są już odpowiednie dla dzisiejszej edukacji narodowej. Na posiedzeniu Krajowej Rady Edukacji 1 października wniosek został przyjęty 44 głosami „za”, przy 7 głosach „przeciw”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję