Reklama

Maryja uratowała mi życie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1 września 1939 r. zapisał się w mojej pamięci ciemnymi zgłoskami. Jako dziecko mieszkałam w Zwierzyńcu. Z niecierpliwością oczekiwałam dnia, kiedy po raz pierwszy pójdę do I klasy szkoły podstawowej.
Tymczasem wybuchła wojna i zamiast na lekcje odprowadzałam mojego tatę na stację kolejową, gdyż został on powołany do wojska w Kowlu. Mama płakała, ja również, ale równocześnie dziwiłam się, dlaczego w oknach pociągu brakowało szyb. Okazało się, że był to rezultat bombardowania w Świdniku, przez którego stację przejeżdżał skład kolejowych wagonów. Młodzi mężczyźni, którzy dzielili los naszego taty, pocieszali mamę: „Niech pani nie płacze, wkrótce wygramy wojnę i wrócimy”. Istotnie, w listopadzie 1939 r. ojciec - zbiegłszy z niewoli sowieckiej - wrócił, ale wojna rozgorzała na dobre. Naukę w szkole rozpoczęłam dopiero 25 października 1939 r. Okupacja niemiecka zaznaczyła się w naszej rodzinie niedostatkiem, brakowało nam podstawowych środków do życia, a nawet chleba. Nieraz rozkoszowałam się tylko jego zapachem, przechodząc obok pobliskiej piekarni. Zaczęłam chorować na czerwonkę. Po ustąpieniu choroby z rocznym opóźnieniem przystąpiłam do Pierwszej Komunii św. Drewniaki, w które byłam ubrana, zawdzięczałam panu Kopczyńskiemu, ojcu koleżanki W szkole uczyliśmy się ze „sterów”, pisemek mówiących o sprawach obyczajowych i kulturze Niemców, ale nasza nauczycielka Lutosława Barówna, pochodząca ze Lwowa, nieoficjalnie przekazywała nam treści patriotyczne na lekcjach historii i języka polskiego.
Dramatycznym przeżyciem dla nas wszystkich była pacyfikacja biłgorajskich wsi. Całe rzesze Polaków i Żydów Niemcy pędzili do obozu przejściowego w Zwierzyńcu. Dzieci, które nie mogły w marszu nadążać za innymi, po prostu zabijano. Idąc do szkoły, nieraz widziałam w rowach ich ciała. Tymczasem wciąż dokuczała nam bieda. Ojciec za podstawowe produkty żywnościowe, a nawet za kawałek chleba oddawał nasze ubrania, a wreszcie sprzedał moje ulubione skrzypce. Uczył mnie na nich grać, zgodnie z rodzinną tradycją, gdyż sam był członkiem strażackiej orkiestry.
Moje skrzypce miały dziwną, a równocześnie tragiczną historię. Dostały się one do rodziny państwa Świąteckich, którzy musieli wyjechać do Krakowa. Tam, cierpiąc niedostatek, sprzedali skrzypce Cyganowi. Grajek często koncertował pod Sukiennicami i cieszył ucho poprzednich właścicieli instrumentu. Pewnego dnia gestapowiec zauważył Cygana, podszedł do niego i usiłował wyrwać mu z rąk skrzypce. Próba obrony instrumentu zakończyła się dla Cygana tragicznie, gdyż Niemiec strzałem z rewolweru zabił grajka, a skrzypce zabrał. Jaki był los mojego ulubionego instrumentu, nigdy się nie dowiem.
Zwierzyniec był prężnym i silnym ośrodkiem AK-owskim. Niemcy mścili się na tych ludziach, a zwłaszcza na wieśniakach z Wywłoczki, którzy pomagali partyzantom i w większości zasilali szeregi AK. 31 marca 1945 r. hitlerowcy postanowili ostatecznie rozprawić się z „bandytami” opornej wsi. Otoczyli ją, by spalić budynki, a ludność umieścić w obozie. Ulicę Zdrowotną w Zwierzyńcu, gdzie mieszkałam, Niemcy potraktowali również jako część Wywłoczki, dlatego nasza rodzina znalazła się w grupie wysiedleńców. Okupanci zgromadzili nas na placu w Wywłoczce, oddzielili mężczyzn od kobiet i dzieci, a potem popędzili do obozu w Zwierzyńcu. Dwóch słabych mężczyzn, którzy nie mogli podążać za innymi, gestapowcy zabili. Młody Niemiec z karabinem w ręku pilnował swoich ofiar. Kiedy przechodziłam z mamą obok tartaku, stojący w bramie pan Latomski powiedział ściszonym głosem: „Uciekajcie, oni prowadzą was do obozu. Schrońcie się do domów pracowników fabryki”. Wówczas mama chwyciła mnie za rękę i pociągnęła do bramy tartaku. Wpadłyśmy do bloku zamieszkałego przez pracowników fabryki, udając się do domu znajomej mojej mamy. Kiedy ta spostrzegła przez okno, że Niemiec z karabinem kieruje się w stronę jej mieszkania, wypchnęła nas za drzwi, wołając: „Ja was nie chcę, ja się boję”. Na schodach - sparaliżowane strachem - znalazłyśmy się naprzeciwko Niemca. Byłyśmy przekonane, że wkrótce staniemy się jego ofiarami. Tymczasem mama, trzymając mnie kurczowo za rękę, zaczęła szeptać: „Zdrowaś, Maryjo”. Sparaliżowane przerażeniem spojrzałyśmy w zimne oczy młodego gestapowca, który trzymając palec na spuście karabinu, zapytał, czy nie ma tu bandytów, mając na myśli zbiegów, czyli nas. Po przeczącym geście mamy Niemiec zawrócił, sądząc na pewno, że jesteśmy mieszkankami bloku. Przestraszone i bezradne znalazłyśmy schronienie u Marii Wysockiej, matki AK-owca o pseudonimie „Wit”. Ta dobra kobieta szybko położyła nas do łóżka na wypadek powrotu Niemców i ewentualnej rewizji. Głęboko wierzę, że z tej dramatycznej sytuacji uratowała nas Maryja, tylko Jej zawdzięczamy życie. Zawsze w domu modliłyśmy się przed obrazem Zwiastowania, który w naszej rodzinie był niezwykle czczony.
Dziękuję Ci, Matko Boża, że w tragicznej dla nas sytuacji okazałaś nam swoją pomocną dłoń. Choć już tyle lat upłynęło od tamtego dnia, wdzięczność moja dla Ciebie, Maryjo, jest wciąż żywa, a to świadectwo dowodzi, jak zawsze, najlepsza Matko, kochasz swoje ziemskie dzieci.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zakrwawiony mężczyzna wtargnął na ambonę w Gliwicach. Skandal po Mszy św. za ofiary katastrofy smoleńskiej

2025-04-12 10:30

[ TEMATY ]

Gliwice

pixabay.com

Do skandalicznego incydentu doszło w czwartek wieczorem w kościele św. Barbary w Gliwicach. Po zakończeniu Mszy św. w intencji ofiar katastrofy smoleńskiej na ambonę wtargnął młody mężczyzna z zakrwawionymi dłońmi. Zaczął krzyczeć niezrozumiałe i obraźliwe słowa, pobrudził ołtarz oraz szaty liturgiczne. Został wyprowadzony z kościoła przez księdza i wiernych, w tym członków Klubu Gazety Polskiej.

— Trwał śpiew kończący Mszę św. Zszedłem do zakrystii, gdy nagle usłyszałem, że ktoś mówi do mikrofonu. Wróciłem i zobaczyłem obcego mężczyznę na ambonie. Miał zakrwawione ręce i ubrudził nimi obrus oraz szaty. Natychmiast podjąłem próbę wyprowadzenia go – relacjonuje ks. ppłk Mariusz Antczak, proboszcz parafii św. Barbary, w rozmowie z Dziennikiem Zachodnim.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w Jerozolimie: modlitwa o pokój, niepewny los chrześcijan

2025-04-13 18:47

[ TEMATY ]

Jerozolima

Niedziela Palmowa

chrześcijanie

modlitwa o pokój

Adobe Stock

Niedziela Palmowa w Jerozolimie

Niedziela Palmowa w Jerozolimie

W Jerozolimie uroczystej eucharystii Niedzieli Palmowej w bazylice Bożego Grobu oraz tradycyjnej procesji palmowej z Betfage na Górze Oliwnej przewodniczył łaciński patriarcha kard. Pierbattista Pizzaballa.

W koncelebrowanej Eucharystii wzięło udział 4 biskupów, 80 kapłanów oraz wierni lokalnego kościoła i pielgrzymi przybyli na Wielkanoc do Jerozolimy. Po poświęceniu palmowych liści i gałązek oliwnych procesja trzykrotnie okrążyła grób Zmartwychwstałego Pana.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję