Prymas Tysiąclecia - kard. Stefan Wyszyński wiele uwagi poświęcał pracy duszpasterskiej w środowisku akademickim. Uznawał ją za strategiczne pole duszpasterskie, którego owocem jest uformowanie elit katolickich. Każdy potencjalny nauczyciel, inżynier czy spec od zarządzania to człowiek, który w przyszłości odegra dużą rolę w formacji innych. Duszpasterstwo akademickie jest dziś bardzo różnie postrzegane. Niektórzy martwią się, że jest to tylko mała grupka ludzi spotykających się ze sobą i nie zawsze posiadająca jakąś widoczną dynamikę apostolską. „To takie kawowe duszpasterstwo, gdzie młodzi ludzie szukają czegoś wyłącznie dla siebie, a mało dla Boga” - komentuje moje pytanie o Duszpasterstwie Akademickim kapłan pracujący w jednej z częstochowskich parafii. Wiedza o duszpasterstwie, a pewnie i o środowisku akademickim ogólnie nie jest najlepsza. W strukturze działalności Kościoła takie wspólnoty traktowane są czasem jako coś obok, co często przekłada się na brak dostatecznej troski o ośrodki akademickie i o miejsce Kościoła na uczelni wyższej. Choć ośrodki DA w Polsce nie obejmują swoim działaniem wielkiej rzeszy studentów, ale ich rola ciągle jest ogromna. Podobne są do ewangelicznego zaczynu, gdzie wielu młodych ludzi dosłownie zakorzenia się w wierze. Tak też jest i w Częstochowie. Proporcjonalnie do liczby mieszkańców Częstochowa jest dużym ośrodkiem akademickim. Tylko na publicznych uczelniach - Politechnice i Akademii Jana Długosza - studiuje blisko 40 tys. studentów. Jak wygląda praca formacyjna w DA? W naszym mieście najwięcej dzieje się w DA „Emaus”, które obecnie posiada status personalnej parafii akademickiej pw. św. Ireneusza.
Parafia Akademicka proponuje młodzieży wspólną modlitwę. Centrum każdego dnia stanowi Msza św. odprawiana w tygodniu o godz. 19.00, a w niedzielę o godz. 11.15. Od ponad roku swoje Msze św. mają rodziny akademickie z małymi dziećmi (godz. 9.30 - aula akademicka przy kościele pw. św. Wojciecha) oraz nauczyciele akademiccy i inteligencja (każda niedziela o godz. 19.15 w kościele rektorackim - Al. Najświętszej Maryi Panny 56). Bardzo dużym zainteresowaniem młodych cieszą się wieczory modlitewne. W poniedziałek jest to modlitwa w stylu Taizé, a w czwartki adoracje przed Najświętszym Sakramentem i spotkanie grupy Odnowy w Duchu Świętym. DA jako parafia pełni również posługę sakramentalną. Przygotowuje młodych do małżeństwa i pomaga odnaleźć się na drogach Kościoła dorosłym, którzy nie przyjęli jeszcze sakramentów chrztu św. i bierzmowania.
Pokolenie Jana Pawła II i młodzi heretycy
Obok modlitwy ważne miejsce odgrywa w DA „Emaus” katecheza akademicka. We wtorki wieczorem są to spotkania dla młodych ludzi, którzy mają problemy z wiarą. Wieczory te nazywane są spotkaniami dla heretyków, gdyż panuje na nich pełna swoboda wypowiedzi. W środy studenci jeszcze raz podejmują wspólną drogę z Janem Pawłem II, rozważając w tym roku jego orędzia na Światowe Dni Młodzieży. Obok modlitwy i katechezy ośrodek proponuje wiele cennych inicjatyw m.in.: seminaria interdyscyplinarne w Politechnice Częstochowskiej, akademicki tydzień kultury chrześcijańskiej, posługę w wolontariacie oraz liczne wyjazdy, koncerty i bale.
Wszystkich studentów rozpoczynających nowy rok akademicki zachęcamy do zaangażowania się we wspólnoty duszpasterstwa akademickiego, zarówno działające przy personalnej parafii akademickiej, jak i na Jasnej Górze, przy kościele pw. św. Zygmunta oraz w ośrodkach regionalnych w Myszkowie, Wieluniu, Zawierciu i Radomsku.
W ten oto sposób, po złożeniu przysięgi przez kardynałów i wypowiedzeniu słynnych słów: "extra omnes" – wszyscy na zewnątrz - kończy się konklawe medialne, a rozpoczyna to prawdziwe, mające wymiar religijny.
Teraz naprawdę nie liczą się już prognozy dziennikarskie, strategie medialne, prezentowane frakcje. Klucz pozostaje jeden – to klucz do Królestwa. A sześć tysięcy dziennikarzy akredytowanych przy Stolicy Apostolskiej przeobraża się w grono „maluczkich”, którzy muszą zgodzić się na paradoks, że najbardziej medialnego wydarzenia na świecie nie dadzą rady przedstawić w mediach.
Na kongregacjach generalnych przed konklawe ścierały się bardzo różne opinie. Jednak w Kaplicy Sykstyńskiej od dzisiaj sprawy mogą potoczyć się szybciej niż się spodziewamy. Nawet niezwykle dynamiczne konklawe z 1978 r. potrzebowało tylko ośmiu głosów, aby wybrać papieża.
Nowy papież powinien być „prawdziwym duszpasterzem” i przywódcą, który wie, jak „wyjść poza granice Kościoła katolickiego, promując dialog i budowanie relacji z innymi światami religijnymi i kulturowymi”. Takie dość banalne zdania można było znaleźć w codziennych komunikatach watykańskiego biura prasowego, które miały informować opinię publiczną o tematach poruszanych przez kardynałów na kongregacjach generalnych.
80 lat temu, 8 maja 1945 r., zakończyła się II wojna światowa w Europie. Akt kapitulacji Niemiec oznaczał koniec sześcioletnich zmagań. Nie oznaczał jednak uwolnienia kontynentu spod panowania autorytaryzmu. Europa Środkowa na pół wieku znalazła się pod kontrolą ZSRS.
Na początku 1945 r. sytuacja militarna i polityczna III Rzeszy wydawała się przesądzać jej los. Wielka ofensywa sowiecka rozpoczęta w czerwcu 1944 r. doprowadziła do utraty przez Niemcy ogromnej części Europy Środkowej, a straty w sprzęcie i ludziach były niemożliwe do odtworzenia. Porażka ostatniej wielkiej ofensywy w Ardenach przekreślała niemieckie marzenia o zawarciu kompromisowego pokoju z mocarstwami zachodnimi i kontynuowaniu wojny ze Związkiem Sowieckim. Wciąż zgodna współpraca sojuszników sprawiała, że dla obserwatorów realistycznie oceniających sytuację Niemiec było jasne, że wykluczone jest powtórzenie sytuacji z listopada 1918 r., gdy wojna zakończyła się zawieszeniem broni. Dążeniem Wielkiej Trójki było doprowadzenie do bezwarunkowej kapitulacji Niemiec oraz ich całkowitego podporządkowania woli Narodów Zjednoczonych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.