Reklama

20. Conversatorium Organowe - jubileuszowe refleksje

W dniach 6-9 września odbywała się w Legnicy 20. jubileuszowa edycja Conversatorium Organowego. Gdy w 1986 r. Stanisław Moryto - kompozytor, organista, profesor, a od tego roku rektor warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina - postanowił zorganizować w Legnicy festiwal muzyki organowej, nie przypuszczał zapewne, że po 20 latach festiwal ten nie tylko wpisze się na trwałe w kalendarz muzycznych imprez tego miasta, ale stanie się z czasem jednym z najważniejszych w Polsce festiwali muzyki organowej.

Niedziela legnicka 42/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Inauguracja w Katedrze Legnickiej

Na koncercie inauguracyjnym w legnickiej katedrze wykonano dzieła pięciu polskich kompozytorów współczesnych. Były to kolejno: Koncert na organy i orkiestrę smyczkową oraz Magnificat na trzygłosowy chór dziecięcy i organy (prawykonanie) Mariana Sawy, Magnificat na chór żeński i organy Michała Sławeckiego (prawykonanie), trzy fragmenty z Małego modlitewnika muzycznego Tadeusza Zygfryda Kasserna, Serenada na smyczki Romualda Twardowskiego oraz - na zakończenie - Missa solemnis homage a´ Josquin des Prés na sopran, baryton, chór mieszany i zespół instrumentów dętych Stanisława Moryto. W koncercie udział wzięli: Anna Wyżykowska - sopran, Maria Krajewska - organy, Michał Sławecki - organy i baryton, Chór Mieszany ZSM im. G. Bacewicz w Warszawie, Orkiestra Kameralna PLM im. Z. Brzewskiego w Warszawie, Zespół Instrumentów Dętych oraz dyrygenci: Andrzej Gębski i Wanda Tchórzewska-Kapała. Tego wieczoru zaprezentowano utwory zróżnicowane i ciekawe. Szczególnie zapadły w pamięć dwa wykonania wybitnego kompozytora i organisty, zmarłego 27 kwietnia br. - Mariana Sawy, od lat związanego z legnickim Conversatorium.

Muzyka kameralna w Kościele Mariackim

Reklama

Drugi koncert (7 września) miał miejsce w kościele Mariackim. Podobnie jak we wszystkich koncertach tegorocznego festiwalu, program wieczoru w całości wypełniła polska muzyka współczesna. Młodzi artyści: Maria Krajewska - organy, Lubomir Jarosz - trąbka, Aleksander Gabryś - kontrabas oraz Orkiestra Kameralna Camerata Impuls pod dyrekcją Małgorzaty Kaniowskiej wykonali następujące dzieła: Largo e molto espressivo na smyczki Andrzeja Dziadka, Music for strings (prawykonanie) Renaty Baszun, Prolog na trąbkę i organy Mariana Borkowskiego, III Symfonię organową, zatytułowaną Katedra Królewska na Wawelu Benedykta Konowalskiego (prawykonanie), Muzykę jesienną na orkiestrę smyczkową (prawykonanie) legniczanina Ryszarda Osady, wreszcie Il Cicerone per contrabbasso ed strumenti ad arco (prawykonanie) Ryszarda Gabrysia. Koncert w kościele Mariackim, ale także inne koncerty tegorocznego festiwalu, dały dowód, że Conversatorium nie ogranicza się wyłącznie do prezentacji muzyki organowej, umożliwiając także wykonania dzieł kameralnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. Nie mniej istotna jest dbałość o młodych wykonawców, którzy podczas tegorocznego festiwalu pokazali się od jak najlepszej strony.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Koncert kompozytorski - Mistrz i jego uczniowie w Akademii Rycerskiej

Reklama

Trzeciego dnia festiwalu w Akademii Rycerskiej odbył się koncert kameralny, na program którego złożyły się utwory prof. Stanisława Moryto oraz studentów i absolwentów jego klasy kompozycji w warszawskiej Akademii Muzycznej. Pierwszą część koncertu wypełniły utwory wychowanków Stanisława Moryto: Trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian Weroniki Ratusińskiej, 3 pieśni dekadenckie na mezzosopran i fortepian Michała Sławeckiegooraz - na zakończenie pierwszej części koncertu - PoliEtiuda na klarnet, skrzypce i wiolonczelę Miłosza Bembinowa. Na drugą natomiast część wieczoru w całości złożyły się dzieła mistrza - Stanisława Moryto. Tym razem kompozytor ten zdecydował się na zapoznanie legnickiej publiczności ze swoją twórczością kameralną: 4 pieśni do słów Krzysztofa Lipki, 5 pieśni do słów Eliasza Rajzmana - oba cykle na głos i fortepian oraz - pomiędzy nimi - A tre na dwa akordeony i instrumenty perkusyjne. W wykonaniach obu części koncertu udział wzięli: Aneta Łukaszewicz - mezzosopran, Andrzej Gębski - skrzypce, Tomasz Strahl - wiolonczela, Artur Pachlewski - klarnet, Jerzy Maciejewski - fortepian, Grzegorz i Radosław Toporowscy - akordeony, Stanisław Skoczyński - instrumenty perkusyjne.
Inicjatywa prezentacji przez prof. Stanisława Moryto utworów jego studentów i absolwentów jest godna uznania. Działanie takie nie tylko ułatwia młodym adeptom kompozycji artystyczny start, a dla niektórych jest debiutem, ale pozwala także na zaistnienie ich dzieł w świadomości społecznej.

Koncert finałowy

Ostatni dzień festiwalu zakończył się koncertem finałowym w katedrze legnickiej. Wieczór wypełniły kompozycje organowe i kameralne z udziałem organów: Mały Szkic na saksofon i organy Miłosza Bembinowa (prawykonanie), II Fantazja na organy francuskiego kompozytora Jehana Alaina, Msza do św. Huberta na róg myśliwski i organy Mariana Sawy (prawykonanie) oraz trzy utwory przeznaczone na kwartet smyczkowy: III Kwartet smyczkowy Pawła Łukaszewskiego, Kwartet smyczkowy Marcina Błażewicza, Devil´s elbow op. 8 - 7 wariacji con attacca na kwartet smyczkowy Klaudii Pasternak. W prezentacji dzieł organowo-kameralnych udział wzięli: Paweł Gusnar - saksofon, Jacek Smoczyński - róg myśliwski oraz wykonujący partię organów we wszystkich wymienionych utworach Jan Bokszczanin, natomiast wszystkie trzy kwartety smyczkowe zaprezentował czołowy polski zespół - Kwartet Wilanów w składzie: Tadeusz Gadzina - I skrzypce, Paweł Łosakiewicz - II skrzypce, Ryszard Duź - altówka, Marian Wasiółka - wiolonczela.
Wszystkie koncerty festiwalowe ubogaciła swoim słowem Stanisława Grażyńska z Radia Gdańsk.

Sesja naukowa i płyta kompaktowa

Festiwalowi towarzyszyła w tym roku sesja naukowa, zatytułowana Conversatorium Organowe a poziom kształcenia młodych organistów. Na program konferencji złożyło się osiem referatów związanych tematycznie z problematyką festiwali oraz wykonywaną twórczością kompozytorską. Wzięli w nim udział: Jagna Dankowska, Magdalena Dziadek, ks. Piotr Dębski, Marietta Kruzel-Sosnowska, Marcin Łukaszewski, Stanisław Moryto, Walentyna Węgrzyn-Klisowska, Rostisław Wygranienko.
Z okazji 20-lecia festiwalu wydano dwupłytowy album (DUX 0522-23), prezentujący osiągnięcia Conversatorium. Na płytach umieszczono dzieła, które miały bądź to swe prawykonania podczas kolejnych edycji legnickiego festiwalu, bądź też zostały nagrodzone na Konkursie Kompozytorskim dla uczniów średnich szkół muzycznych, który od 1997 r. towarzyszy festiwalowi. W nagraniach udział wzięli wykonawcy również związani z legnickim Conversatorium Organowym, a także laureaci Konkursu Polskiej Muzyki Organowej XX wieku - kolejnej imprezy organizowanej w ramach legnickiego festiwalu.
Festiwal nie tylko zalicza się do najważniejszych legnickich imprez muzycznych w ciągu roku, ale pełni niesłychanie ważną rolę w upowszechnianiu muzyki nieznanej, zapomnianej, wreszcie zupełnie nowej. O tym, że impreza ta jest potrzebna, zaświadczyć może żywe zainteresowanie publiczności, która szczelnie wypełniła kościoły i Akademię Rycerską podczas wszystkich czterech koncertów.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nawrocki: pod nazwą przedmiotu „Edukacja Zdrowotna" próbuje się przemycać do polskich szkół ideologię i politykę

2025-09-20 20:37

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

Karol Porwich/Niedziela

Karol Nawrocki

Karol Nawrocki

Pod niewinnie brzmiącą nazwą przedmiotu „Edukacja Zdrowotna” próbuje się przemycać do polskich szkół ideologię i politykę – napisał w sobotę na platformie X prezydent Karol Nawrocki. Podkreślił, że szkoła to miejsce nauki oraz przestrzeń do budowania szacunku dla kultury, tradycji i wartości chrześcijańskich.

Podziel się cytatem W swoim wpisie podkreślił, że „szkoła to przede wszystkim miejsce nauki, ale także przestrzeń budowania szacunku dla kultury, tradycji i wartości chrześcijańskich, z których wyrasta nasza cywilizacja”. – W pierwszej kolejności to my, rodzice, mamy prawo do decyzji w sprawie edukacji naszych dzieci i to jest ten moment, kiedy z tego prawa warto skorzystać – zaznaczył Nawrocki.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV wzywa prawników do pełnego respektowania sprawiedliwości, prawa i godności osób

2025-09-20 13:34

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Urzeczywistniajcie sprawiedliwość w służbie ludziom, ze wzrokiem skierowanym na Boga, abyście w pełni mogli szanować sprawiedliwość, prawo i godność człowieka - zaapelował Papież podczas audiencji dla pielgrzymów, którzy przybyli do Rzymu w ramach Jubileuszu Wymiaru Sprawiedliwości. Podkreślił, że przy tej okazji nie można zapominać o krajach i narodach, które „łakną sprawiedliwości”, ponieważ ich warunki życia są niesprawiedliwe i nieludzkie.

Cieszę się, że mogę przyjąć was z okazji Jubileuszu poświęconego wszystkim, którzy w różnym charakterze działają na rozległym polu wymiaru sprawiedliwości. Pozdrawiam obecnych tu dostojnych przedstawicieli władz, przybyłych z wielu krajów, reprezentujących różne trybunały, oraz wszystkich was, którzy codziennie pełnicie nieodzowną służbę na rzecz uporządkowanych relacji między osobami, społecznościami i państwami. Jubileusz czyni nas wszystkich pielgrzymami, którzy - odkrywając znaki nadziei, która nie zawodzi - pragną „odkryć na nowo niezbędną ufność, zarówno w Kościele, jak i w społeczeństwie, w relacjach międzyludzkich, w stosunkach międzynarodowych, w promowaniu godności każdej osoby i w szacunku dla stworzenia” (Bulla ogłaszająca Jubileusz, 25).
CZYTAJ DALEJ

Jerozolima: ostatnie tajemnice Bazyliki Grobu Świętego zostaną ujawnione

2025-09-21 13:57

[ TEMATY ]

Jerozolima

Bazylika Grobu Pańskiego

Adobe Stock

Jerozolima, Bazylika Grobu Świętego. Edykuła – budowla kryjąca grób Chrystusa i kopuła rotundy Anastasis

Jerozolima, Bazylika Grobu Świętego. Edykuła – budowla kryjąca grób Chrystusa i kopuła rotundy Anastasis

Procesje wokół kaplicy grobu i zmartwychwstania Chrystusa w Bazylice Grobu Świętego w Jerozolimie są nadal wstrzymane. Za osłonami i plandekami słychać odgłosy młotków, pił i wiertarek, trwają badania i pomiary; mini-ciężarówki wyrównują wyrwane dziury w ziemi, a robotnicy uszczelniają historyczną podłogę grubymi kamiennymi płytami. Niemniej jednak dostęp do dwuczęściowej komory grobowej, w której zgodnie z tradycją złożono ciało Jezusa po ukrzyżowaniu, jest otwarty.

Gdy w 2016 roku opiekujący się świątynią prawosławni, katolicy i Ormianie uzgodnili w ekumenicznym porozumieniu pilną konieczność renowacji najświętszego miejsca chrześcijaństwa, założyli, że Bazylika Grobu Świętego musi pozostać otwarta, a liturgia musi być sprawowana. Mają nadzieję, że już w przyszłym miesiącu zwiedzanie edykuli z rosyjską cebulastą wieżą powinno być, bez przeszkód, ponownie możliwe.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję