Reklama

Wiedza religijna i jej kontrola w katechezie szkolnej

Niedziela łowicka 49/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dla chrześcijan szczególną i zarazem podstawową formą kształtowania religijnej wiary, wiedzy i postaw w człowieku jest katecheza. W nowej rzeczywistości społeczno-politycznej, w jakiej nam przyszło żyć, katecheza wróciła do szkół i w związku z tym poszukuje swojego miejsca w strukturach edukacyjnych oraz wychowawczych szkolnictwa.

Wydane przez Kongregację do spraw Duchowieństwa Dyrektorium Ogólne o Katechizacji w następujący sposób definiuje podstawowe zadania katechezy: "Ten, kto spotkał Chrystusa, pragnie poznać Go możliwie najbardziej, jak również pragnie poznać zamysł Ojca, który Go posiał. Poznanie treści wiary jest wymagane przez przylgnięcie do wiary ( ...) Katecheza powinna więc prowadzić do stopniowego uchwycenia ( zrozumienia) całej prawdy o planie Bożym, wprowadzając uczniów Jezusa Chrystusa do poznania Tradycji i Pisma Świętego, które jest wzniosłym poznaniem Jezusa Chrystusa".

Zasadne jest chyba w tym miejscu postawienie pytania, czy katecheta winien skupić się na sprawdzaniu tylko podanych, zaprezentowanych uprzednio wiadomości; czy może także powinien brać pod uwagę życie sakramentalne, modlitwę, udział we Mszy św. i innych nabożeństwach, czyli ujmując dokładnie: czy kontroli na katechezie powinny podlegać także praktyki religijne uczniów? Pytania te wskazują na specyfikę szkolnej katechezy. By na nie odpowiedzieć, trzeba scharakteryzować zadania szkolnej nauki religii.

Katecheza w szkole stara się (a przynajmniej powinna) pomagać uczniom w rozwoju ich człowieczeństwa, a także pozwala im na systematyczną i odpowiedzialną formę konfrontacji z rzeczywistymi problemami życia oraz z ostateczną tajemnicą egzystencji. Zadaniem nauki religii jest więc podanie uczniom warunków, szczególnie na płaszczyźnie intelektualnej, które pozwolą im swobondnie i świadomie odnaleźć się w chrześcijaństwie.

Wielokrotnie wnioskowano, że ocena z religii powinna być odzwierciedleniem nie tylko wiadomości religijnych ucznia, ale przede wszystkim jego życia religijnego, sumienności w wykonywaniu praktyk religijnych oraz życia moralnego. Tymczasem życie religijne ucznia, jak i każdego człowieka, jest sprawą zbyt intymną, by katecheta mógł je dokładnie zbadać, należycie ocenić i uczynić jednym ze współczynników oceny z religii.

W świetle tego należy przyznać słuszność stanowisku ks. K. Hofmanna, który mówi, że "stopień z religii uczeń otrzymać winien tylko na podstawie wiadomości. Jedynie i wyłącznie dana przez ucznia odpowiedź może służyć za podstawę istotną przy ocenie i ustalaniu stopnia z nauki religii. Nie może więc istnieć inne kryterium oceny nauki religii niż stan wymaganych przez program wiadomości".

Katechizacja, zwłaszcza ta, prowadzona obecnie w ramach zajęć szkolnych, musi zakładać istnienie i stosowanie czynnika oceny. Na samą ocenę nie można patrzeć jednak tylko jako na wykładnik uzyskanej przez ucznia wiedzy. Należy w tym miejscu zauważyć, że ocena, jaką wystawiamy uczniowi, ma także wartość wychowawczą. Może, bowiem pobudzać i stymulować ucznia do większego wysiłku i pracy. Należy więc, oceniając w katechezie, stosować te same kryteria, jakie stosowane są przy ocenianiu w nauce przedmiotów "świeckich".

W świetle tego, co już zostało powiedziane, wydaje się, że w działalności katechetycznej nie należy obawiać się stosowania elementu kontroli i oceniania osiągnięć ucznia. Należy się jednak szczególnie bronić, stosując kontrolę i ocenę, by nie sprowadzić katechezy jedynie do zdobywania wiedzy. Wymiar intelektualny w katechezie ma bowiem zawsze rolę służebną wobec wielkiej tajemnicy Boga i wiary, czyli jest narzędziem w chrześcijańskim dziele wychowawczym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież spotkał się ze 100 księżmi z diecezji rzymskiej

2024-05-03 20:01

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/ALESSANDRO DI MEO

Papież Franciszek udał się do historycznej bazyliki Świętego Krzyża Jerozolimskiego na spotkanie z księżmi posługującymi w centrum Rzymu. Księża z 38 parafii diecezji rzymskiej spotkali się z papieżem w historycznej bazylice, w której znajdują się relikwie Krzyża Świętego.

Papież przybył punktualnie o 16.00. Pozdrowiła go po drodze niewielka grupa wiernych, zgromadzonych już od godziny 15.00.

CZYTAJ DALEJ

Papież: bł. Rajmund Llull uczył, jak służyć Panu i być szczęśliwym

2024-05-03 16:49

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/ALESSANDRO DI MEO

Również i ten, kto zostaje papieżem, musi nadal dążyć do spotkania z Panem, do pełnego oddania się służbie Bożej - przyznał Franciszek na audiencji dla członków Fundacji Blanquerna z Uniwersytetu Rajmunda Llulla. Papież odniósł do postaci patrona tego barcelońskiego uniwersytetu. Bł. Rajmund Llull żył na przełomie XIII i XIV w. Był katolickim filozofem, matematykiem i pisarzem.

Tytułowym bohaterem jego napisanej w języku katalońskim powieści był Blanquerna, który zmagając się z różnymi problemami i pokusami dąży do chrześcijańskiej doskonałości. Zostaje też papieżem i reformuje Kościół.

CZYTAJ DALEJ

Prezydent: dziękuję strażakom za służbę ludziom i Rzeczypospolitej

2024-05-04 15:06

[ TEMATY ]

prezydent

Karol Porwich/Niedziela

Prezydent Andrzej Duda

Prezydent Andrzej Duda

Prezydent Andrzej Duda podziękował w sobotę strażakom za służbę ludziom i Rzeczypospolitej. Podczas centralnych obchodów Dnia Strażaka przypomniał, że tylko w 2023 r. strażacy podjęli pół miliona interwencji, podczas których udzielali wszechstronnej pomocy.

Prezydent wraz z małżonką Agatą Kornhauser-Dudą wzięli w sobotę udział w Centralnych Obchodach Dnia Strażaka, które odbyły się na Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie. W uroczystości uczestniczyli również m.in. marszałek Sejmu Szymon Hołownia oraz szef MSWiA Marcin Kierwiński.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję