Reklama

Tajemnice światła: Ustanowienie Eucharystii

Tajemnica ustanowienia Eucharystii

To najpełniejszy wyraz wspólnoty życia z Chrystusem. Pod sakramentalnymi znakami chleba i wina mamy żywy dostęp do zbawczej Ofiary Odkupiciela świata dokonanej raz na zawsze „na odpuszczenie grzechów”. Ten niebieski pokarm wskazuje i powoduje nasze uczestnictwo w życiu Bożym, które jest w Chrystusie. Jezus wyraźnie stwierdził to w synagodze w Kafarnaum, kiedy zapowiadał Eucharystię: „Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki. Chlebem, który Ja dam, jest moje ciało za życie świata” (J 6, 51). Dlatego Eucharystia jest tym sakramentem, który najbardziej buduje Kościół i nas samych. Rozważając piątą Tajemnicę Światła zagłębiamy się w bogactwo tej Tajemnicy i odkrywamy jej znaczenie dla naszego chrześcijańskiego życia.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ofiara

Eucharystia jest Najświętszą Ofiarą, ponieważ czyni żywo obecną jedyną ofiarę Chrystusa Zbawiciela i włącza w nią ofiarę Kościoła. Ofiara życia jest znakiem pełnej miłości Jezusa, posłuszeństwa we wszystkim Ojcu. Jezus w Ogrodzie Oliwnym pokazuje nam, że nie chce umierać. Kiedy przyjmuje śmierć, to czyni to wbrew wszelkiej ludzkiej logice. Ale w ten sposób pokazuje nam, na czym ma polegać nasze zaufanie do Boga. Dlatego możemy powiedzieć, że Msza św. jest ofiarą Chrystusa i jednocześnie największym aktem zaufania Panu Bogu.
Nie wolno nam jednak zapomnieć, że całe życie Jezusa było Mszą świętą. I takie powinno stawać się życie każdego chrześcijanina. Również i dziś, w czasach, kiedy człowiek tak bardzo boi się ponosić jakichkolwiek ofiar i wręcz ucieka od nich. W życiu wiary nie da się bez nich obejść. Inaczej oznaczałoby to zejście z drogi Chrystusa. A wchodząc na tę drogę wchodzimy na drogę Eucharystii i całe nasze życie staje się eucharystycznym. Jest to życie ofiarnej miłości, której uczymy się od Jezusa.
Przenieśmy się do Wieczernika, gdzie Chrystus ustanawia Eucharystię. Najpierw jednak umywa uczniom nogi. Umycie nóg i Eucharystia: konkretny obraz miłości, która nie polega na cudownych uczuciach, ale służbie tym, których się kocha. Bóg chce nam służyć, dlatego czyni siebie pokarmem i napojem. Nie wolno jednak nam zapomnieć, że to my musimy pozwolić Mu, aby nam usługiwał. A my czasami w imię niezależności odrzucamy tę służbę, nie pozwalamy, aby Bóg nam służył. Czy przez tę „niezależność” naprawdę możemy stać się więksi, bardziej wolni? O ludzka naiwności! Może warto się głębiej zastanowić i zobaczyć ten ścisły związek: to, co dzieje się na świecie, a co nas oburza lub przygniata bezsilnością, jest konsekwencją tego, iż my nie pozwalamy, aby Bóg nam służył!
A pozwolić, aby On nam służył, to służyć Jemu. Czyli podejmować wysiłek miłości, aby usuwać z naszego życia to wszystko, co przeszkadza, aby Ofiara Jezusa wydawała dobre owoce w naszym życiu. Jezus w każdej Mszy św. woła do nas: Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich (J 15,13). A to, w prostej konsekwencji, prowadzi do udziału w uczcie Baranka, by razem z Nim składać ofiarę z trudów naszego życia i otwierać nasze czyste serca na Chrystusa-Eucharystię.
Nad tajemnicą Eucharystii rozciąga się tajemnica Krzyża. Belka pionowa wskazuje na ofiarę, poprzez którą Chrystus łączy nas z Ojcem. W Eucharystii wchodzimy we wspólnotę z realnym, konkretnym, żywym - zmartwychwstałym Chrystusem. A przez Niego z Ojcem: „Ja i Ojciec jedno jesteśmy” (J 10, 30), w mocy Ducha Świętego. Belka pozioma wskazuje na wspólnotę z naszymi braćmi. Pisze św. Paweł: „Ponieważ jeden jest chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno Ciało. Wszyscy bowiem bierzemy z tego samego chleba” (1 Kor 10, 16-17). Kiedy więc przyjmujemy Ciało Chrystusa, to przyjmujemy ciało rzeczywistego Chrystusa, urodzonego przez Maryję, ukrzyżowanego i zmartwychwstałego. Oczywiście, przyjmujemy je na sposób sakramentalny. Jednocześnie Komunia św. włącza nas w jedność Mistycznego Ciała Chrystusa, którym jest Kościół.

Uczta - Pokarm

Jezus w swojej nieskończonej miłości do nas pozostał z nami jako „Pokarm wędrowców”. Nieustannie zaprasza nas na swoją Ucztę, gdzie sam nam usługuje. Nie możemy przyjąć Eucharystii nie otwierając ust. To jedyny nasz wysiłek. Nie zapomnijmy jednak, że wszystko, co otrzymujemy, od Niego pochodzi, ale niczego nie otrzymamy, jeśli nie otworzymy ust. A dobrze je otwierać to także usunąć z nich to wszystko, co może nam przeszkodzić w przyjęciu tego, co Bóg chce nam dać. Pomyślmy w tym momencie o naszej jedności z braćmi, o konieczności pojednania z nimi, zanim otworzymy usta i serce, aby przyjąć Zbawiciela.
Bo kiedy przyjmujemy Komunię św. po zranieniu lub obrażeniu brata, bez prośby o przebaczenie, kiedy przyjmujemy ją z urazą lub nienawiścią w sercu wobec kogokolwiek, jesteśmy podobni do człowieka, który oczekuje przyjaciela nie widzianego już od lat. Człowiek ten wybiega na spotkanie, obejmuje przyjaciela za szyję, z wielkim entuzjazmem unosi się na palcach, aby go pocałować. Ale kiedy to robi, nie zauważa, że równocześnie depcze swojemu przyjacielowi po stopach butami podkutymi gwoździami. Kiedy zbliżamy do Chrystusa pełni gorliwości, ale bez miłości do bliźnich, może On nam powiedzieć: Czcisz mnie nadaremnie. Idź najpierw pojednaj się ze swoim bratem.
Kiedy więc chcemy w Eucharystii otrzymać od Jezusa specjalne łaski, przyjmijmy razem z Nim brata lub siostrę, którzy są mniej lub bardziej wykluczeni z naszego życia. Powiedzmy z prostotą: „Jezu, dzisiaj przyjmuję Cię z (tu wymień imię); przez miłość Twoją chcę przyjąć i kochać także jego”.
Miłość wnikająca w ciebie. W Eucharystii Chrystus jest nie tylko blisko każdego z nas, ale wnika w nas. Staje się źródłem naszego życia. „Ja żyję przez Ojca, tak i ten, kto Mnie spożywa, będzie żył przez Mnie” (J 6,57). Jeśli nie będziemy Go przyjmowali, nie będziemy mieli życia w sobie (por. J 6,53).
W żadnej innej religii nie ma takiej bliskości między Bogiem a człowiekiem. Coś takiego nie może być wymysłem człowieka. Tylko sam Bóg może być źródłem czegoś tak niepojętego. Już od ponad 2 tysięcy lat miliony ludzi wierzą w ten cud miłości: że jeden kawałek chleba - o którym pięć ludzkich zmysłów zgodnie świadczy, że jest i pozostanie tylko chlebem - jest samym Panem, Jego żywym, świętym i uwielbionym Ciałem. To, że racjonalni i wykształceni ludzie akceptują i wierzą w to szaleństwo Bożej miłości i co więcej, gotowi są za nie oddać własne życie, jest największym cudem w historii całej ludzkości.
Spotkanie ze Zmartwychwstałym. Taka możliwość istnieje nadal i ciągle. To fundament naszej wiary i fundament Kościoła. Pan Jezus wyraźnie powiedział: „Oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni aż do skończenia świata”. Zmartwychwstały Chrystus jest z nami. Można go dojrzeć oczami wiary. Przyjął nowe formy swojej obecności w Kościele. Najdoskonalszą i najowocniejszą jest Eucharystia.
Kończy się powoli piąta Tajemnica Światła. A my wciąż nie możemy nadziwić się miłości Boga do człowieka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Święty Hieronim – patron miłośników Pisma Świętego

Dnia 30 września w kalendarzu liturgicznym obchodzone jest wspomnienie św. Hieronima, doktora Kościoła, patrona biblistów, archeologów, tłumaczy, ale także – o czym pamięta niewielu – uczniów i studentów. Jest to postać niezwykła, fascynująca, będąca przykładem doskonałego połączenia wiary z nauką, życia duchowego z życiem intelektualnym.
CZYTAJ DALEJ

Nominacje do Nagrody im. J. Długosza

2025-10-01 08:52

[ TEMATY ]

Międzynarodowe Targi Książki

Mat.prasowy

Jury 28. Konkursu o Nagrodę im. J. Długosza ogłosiło listę 10 nominowanych książek. Konkurs, organizowany przez Targi w Krakowie w ramach Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie®, od lat wyróżnia najlepsze polskie publikacje naukowe i humanistyczne, które wnoszą istotny wkład w rozwój światowej nauki i kultury.

Tegoroczna edycja przynosi ważne zmiany. Poza prestiżową statuetką dłuta śp. Bronisława Chromego oraz 30 tys. zł dla autora, po raz pierwszy przyznana zostanie nagroda pieniężna 10 tys. zł dla wydawnictwa oraz wyróżnienie edytorskie. Nowości te podkreślają znaczenie pracy redakcyjnej przy tworzeniu wartościowych publikacji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję