Reklama

Jan Paweł II

2. rocznica beatyfikacji Jana Pawła II

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Wadowice

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Około 3 tys. osób wzięło 1 maja udział we Mszy św. w wadowickiej bazylice oraz procesji, jaka przeszła ulicami papieskiego miasta w 2. rocznicę beatyfikacji Jana Pawła II.

Liturgii w bazylice Ofiarowania Najświętszej Marii Panny przewodniczył były proboszcz wadowickiej parafii ks. inf. Jakub Gil. Wraz z duchownym przy ołtarzu modlili się liczni kapłani z innych wspólnot z terenu Wadowic, w tym pallotyni i karmelici bosi z wadowickich klasztorów należących do tych zgromadzeń.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W kazaniu ks. prałat Tadeusz Kasperek, proboszcz wadowickiej parafii pw. św. Piotra Apostoła, zaznaczył, że dzisiejsze uroczystości są swoistym przygotowaniem do zbliżającego się momentu kanonizacji bł. Karola Wojtyły. Zaapelował przy tym, by wadowiczanie, jako pierwsi, dawali świadectwo prawdziwego życia zgodnie z tym, co głosił najwybitniejszy obywatel tego miasta.

Wadowiczanie przeszli następnie w procesji do konsekrowanego w 1991 r. przez bł. Jana Pawła II kościoła pw. św. Piotra Apostoła. Przedstawiciele różnych organizacji religijnych i środowisk oraz reprezentanci władz miejskich nieśli kolejno relikwiarz z relikwiami papieża Polaka.

Z okazji 2. rocznicy beatyfikacji Jana Pawła II w mieście nad Skawą organizowane są dziś projekcje filmów, recytowana będzie poezja Karola Wojtyły, odbędzie się także wieczorny koncert galowy. Wszystko w ramach Wadowickiego Festiwalu Jana Pawła II.

W kinie Centrum oglądać dziś można filmy „Świadectwo” oraz „Jan Paweł II. Szukałem Was…”. Na wadowickim rynku poezję Karola Wojtyły przeczytają burmistrz Wadowic Ewa Filipiak oraz artyści Natalia Kukulska i Radosław Pazura.

O godz. 19.00 rozpocznie się koncert finałowy „Tutaj wszystko się zaczęło” przygotowany przez zespół New Life M. Zespołowi towarzyszyć będą goście: Natalia Kukulska, Dorota Chotecka-Pazura, Radosław Pazura, chór Joyful Voice oraz orkiestra kameralna ICON.

2013-05-02 07:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Jan Paweł II przemawia swoją świętością”

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Wadowice

kard. Stanisław Dziwisz

Bożena Sztajner/Niedziela

Jan Paweł II przemawia do nas świętością – mówił metropolita krakowski kard. Stanisław Dziwisz podczas Mszy, która zainaugurowała środowe uroczystości otwarcia Muzeum Domu Rodzinnego Jana Pawła II w Wadowicach. W wadowickiej bazylice Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny modlili się liczni zaproszeni goście, wśród których był m.in. premier RP Donald Tusk, ministrowie rządu, przedstawiciele samorządu lokalnego, wadowiczanie oraz goście z zagranicy, w tym pielgrzymi z Włoch.

Wraz z metropolitą krakowskim liturgię celebrowali m.in. nuncjusz apostolski metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz, nuncjusz apostolski w Polsce abp Celestino Migliore, emerytowany ordynariusz bielsko-żywiecki bp Tadeusz Rakoczy, biskupi pomocniczy archidiecezji krakowskiej Jan Zając i Jan Szkodoń. Wraz z hierarchami modlili się licznie przybyli na uroczystości księża z różnych diecezji. Kard. Dziwisz podkreślił na początku liturgii, że bardzo cieszy się, że jeszcze przed kanonizację bł. Jana Pawła II nastąpi otwarcie poświęconego papieżowi muzeum. „Nie było łatwo. Wielka praca, wielkie przedsięwzięcie. Tym, którzy się przyczynili do tego, żebyśmy mogli dziś świętować, dziękuję. Zwłaszcza, że jest to w przededniu wyniesienia do chwały ołtarzy Jana Pawła II” – mówił duchowny i zachęcał do przywoływania w modlitwach papieża Polaka w tym szczególnym dniu. W homilii kardynał przypomniał, że w Wadowicach był początek drogi wiary Karola Wojtyły, fascynacji Jezusem Chrystusem i odkrywania Jego Kościoła. „Tu była jego Galilea” – podkreślał purpurat. „Wiemy, że Bóg obdarzył go wieloma talentami, nieprzeciętnymi zaletami umysłu i serca. Dlatego była mu powierzana coraz większa odpowiedzialność za owczarnię Chrystusową” – podkreślał, zaznaczając, że kulminacyjnym momentem tego procesu był wybór Karola Wojtyły na papieża. „Jezus oczekiwał od niego coraz większej miłości, która przyjmowała kształt służby. Pełnił ja do końca również przez cierpienie” – dodał. Kaznodzieja zaznaczył, że, choć pontyfikat Jan Pawła II przeszedł do historii, nie zakończyła się historia jego duchowej niezwykłej obecności w życiu współczesnego Kościoła i świata. „Jan Paweł II nadal przemawia do milionów wiernych. Przemawia nie tylko zapisanym słowem, stanowiącym prawdziwą skarbnicę. Przemawia świadectwem i służby, jakie utrwalił w naszych sercach. Jan Paweł II przemawia swoją świętością. Swoim życiem w Bogu i dla Boga” – dodał kardynał i przypominał, że świętość tę oficjalnie potwierdzi za 17 dni papież Franciszek. Nowa ekspozycja mieści się na czterech kondygnacjach wadowickiego muzeum i jest w pełni nowoczesną, multimedialną, interaktywną ekspozycją ukazującą różne aspekty i etapy życia oraz dorobku Papieża Polaka. Jest to zarazem pierwsza ekspozycja narracyjna o Janie Pawle II na świecie.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Papież: plan Trumpa dla Strefy Gazy to może być realistyczna propozycja

2025-09-30 21:31

[ TEMATY ]

strefa gazy

Papież Leon XIV

plan Trumpa

realistyczna propozycja

Vatican Media

Papież opuszczający Castel Gandolfo

Papież opuszczający Castel Gandolfo

Wydaje się to być realistyczna propozycja – powiedział Leon XIV o planie pokojowym Prezydenta USA dla Gazy. „Miejmy nadzieję, że go zaakceptują” - dodał. Jednocześnie zaznaczył, że ważne jest, „aby nastąpiło zawieszenie broni, uwolnienie zakładników”. W samym planie pokojowym „są elementy, które, jak sądzę, są bardzo interesujące, i mam nadzieję, że Hamas przyjmie je w wyznaczonym czasie” – powiedział Papież.

W odpowiedzi na pytanie o flotyllę, która zbliża się do Gazy, aby dostarczyć pomoc, ale także, aby przełamać blokadę morską Izraela Papież odpowiedział: „To jest bardzo trudne, widoczna jest chęć odpowiedzi na prawdziwy kryzys humanitarny, ale jest tam wiele elementów”. Dodał, że wszystkie strony o tym mówią i mamy nadzieję, że nie dojdzie do przemocy i że ludzie będą szanowani, to jest bardzo ważne”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję