Reklama

Uczyć, ale rzetelnie

Niedziela łódzka 7/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Marian Miszalski: - Czy, zdaniem Księdza Doktora, przywrócenie nauczania filozofii w liceach jest pożądane? Czy filozofia nie okaże się zbyt trudna, zbyt abstrakcyjna dla współczesnej młodzieży, wychowanej w kulturze obrazkowej? Czy przeciwnie - należy „wyrywać” młodzież z tej kultury obrazu?

Reklama

Ks. Roman Piwowarczyk: - Wydaje mi się, że przywrócenie filozofii w szkołach jest pożądane. Po pierwsze, filozofia w Polsce w ogóle jest bardzo mało znana. Szczególnie trudna historia naszego narodu ciągle nam to uniemożliwiła. Wystarczy spojrzeć choćby na naszą historię powojenną, okres, w którym filozofia była nauczana jedynie na studiach wyższych, i to filozofia o odcieniu materialistycznym. Tymczasem, mówiąc o filozofii, należałoby mieć na uwadze ten rodzaj poszukiwań, który nie redukuje rzeczywistości do pewnego tylko jej aspektu i nie lęka się żadnych trudnych pytań. Filozofią, która może sprostać takim wymaganiom, jest z pewnością filozofia klasyczna, oparta na dorobku największych filozofów greckich i średniowiecznych.
To prawda, że poznawanie czy nauczanie filozofii nie jest łatwe, szczególnie w przypadku młodych nastolatków, których duch i pragnienia mogą rozmijać się z poziomem wielkich, często abstrakcyjnych pytań. Jednakże, jeśli w danej klasie znalazłoby się chociaż pięć procent uczniów, którzy zainteresowaliby się filozofią, to nauczanie warto byłoby podjąć. To prawda, że współczesna kultura obrazowa wydaje się wszechobecna, jednak tak naprawdę to tylko „chmurka”, która nie jest w stanie całkowicie przesłonić podstawowych ludzkich dążeń czy ostatecznych pytań. Wśród nastolatków łatwo można odnaleźć wielu ambitnych uczniów, którzy dzięki swej młodzieńczej gorliwości i świeżości spojrzenia mogą pójść w swych przemyśleniach bardzo daleko. Wystarczy wspomnieć o bardzo pozytywnych postawach uczestników ubiegłorocznego konkursu filozoficznego, organizowanego w Łodzi dla szkół średnich.

- Jakie warunki powinny być spełnione, by nauczanie filozofii nie przekształciło się w indoktrynację? Czy sam program może być taką gwarancją?

Reklama

- Słownikowa definicja indoktrynacji to: szerzenie, wpajanie jakichś przekonań. Otóż, gdy chodzi o nauczanie filozofii, sprawa nie jest prosta. Wiemy bowiem, że wielu znamienitych filozofów było przekonanych, że ich myśl jest najlepsza. Jednakże ich punkty dojścia były bardzo różne. Jaka więc filozofia jest dobra, według jakich kryteriów i czy dla wszystkich? Myślę, że dobry filozof to ten, który poznał i jest w stanie nauczać wielu koncepcji filozofii, naszkicować możliwie najszerszą panoramę ludzkich poszukiwań, potrafi wskazać argumenty za słusznością wyboru swojej własnej filozofii oraz nie zniewala swoją preferowaną filozofią, lecz rozbudza danego człowieka do dokonywania jak najgłębszych osobistych wyborów. Trudno byłoby nazwać filozofem kogoś, kto ma pamięć wypełnioną różnymi informacjami, a nie potrafi myśleć, wybierać tego, co lepsze i innym pomagać w wyborze dobrej drogi. Jest też rzeczą znamienną, że dzisiejszy człowiek boi się zaufać drugiemu, chce wszystko robić sam, zbyt egoistycznie. Gdy tymczasem filozofia z natury otwiera nas na siebie, uczy pokory, pokazuje wspólne cechy, wspólną drogę dla wszystkich. Sam program nauczania, którego obiektywizm również nie jest rzeczą prostą, może być w pewnym stopniu gwarancją dobrego nauczania filozofii.

- Jak ocenia Ksiądz Doktor stan kadry nauczycielskiej, zdolnej dziś podjąć takie nauczanie?

- Uważam, że nie ma w Polsce wielu nauczycieli o dobrym przygotowaniu do nauczania tego przedmiotu. Brakuje nam pewnej ogólnej kultury filozofowania na co dzień, w mass mediach itp. Jakże często współczesny człowiek karmiony jest płytkimi oskarżeniami czy sądami, bez przedstawienia głębszej ich analizy czy ukazania różnych punktów widzenia danego problemu.
Poza tym, nawet sami filozofowie są często mało zorganizowani, aby się regularnie wspólnie spotykać, dyskutować, konfrontować swoje poglądy, zachęcić innych.
Gdy chodzi o kwestię powiększenia kadry nauczycielskiej z filozofii, mamy w Łodzi projekt otwarcia już od przyszłego roku akademickiego 2007/08 Podyplomowych Studiów Filozoficzno-Etycznych, dających uprawnienie do nauczania filozofii i etyki w szkole średniej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z wysokości krzyża Jezus zwrócił się do każdego i każdej z nas

2025-09-11 12:46

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Agata Kowalska

Człowiek może odwrócić się od Boga, ale Bóg nigdy nie odwróci się od człowieka. Jego miłość do nas nigdy nie ustaje. Jest wierna i wytrwała. Bóg szuka człowieka, aż go odnajdzie i wy dobędzie z ciemności i brudu, ze śmiertelnej pułapki.

W owym czasie przybliżali się do Jezusa wszyscy celnicy i grzesznicy, aby Go słuchać. Na to szemrali faryzeusze i uczeni w Piśmie, mówiąc: «Ten przyjmuje grzeszników i jada z nimi». Opowiedział im wtedy następującą przypowieść: «Któż z was, gdy ma sto owiec, a zgubi jedną z nich, nie zostawia dziewięćdziesięciu dziewięciu na pustyni i nie idzie za zgubioną, aż ją znajdzie? A gdy ją znajdzie, bierze z radością na ramiona i wraca do domu; sprasza przyjaciół i sąsiadów i mówi im: „Cieszcie się ze mną, bo znalazłem owcę, która mi zginęła”. Powiadam wam: Tak samo w niebie większa będzie radość z jednego grzesznika, który się nawraca, niż z dziewięćdziesięciu dziewięciu sprawiedliwych, którzy nie potrzebują nawrócenia. Albo jeśli jakaś kobieta, mając dziesięć drachm, zgubi jedną drachmę, czyż nie zapala światła, nie wymiata domu i nie szuka starannie, aż ją znajdzie? A znalazłszy ją, sprasza przyjaciółki i sąsiadki i mówi: „Cieszcie się ze mną, bo znalazłam drachmę, którą zgubiłam”. Tak samo, powiadam wam, radość nastaje wśród aniołów Bożych z powodu jednego grzesznika, który się nawraca».
CZYTAJ DALEJ

Media: amunicja zabójcy Kirka miała napisy o tematyce transpłciowej

2025-09-11 20:18

[ TEMATY ]

Charlie Kirk

zabójca

amunicja

tematyka

transpłciowa

Adobe Stock

Amunicja. Zdjęcie poglądowe

Amunicja. Zdjęcie poglądowe

Amunicja w karabinie zabójcy aktywisty Charliego Kirka zawierała napisy z wyrazami zaczerpniętymi od ruchu antyfaszystowskiego i społeczności transpłciowej - podał dziennik „Wall Street Journal”, powołując się na źródła wtajemniczone w śledztwo. Śledczy znaleźli broń oraz zdobyli dobrej jakości nagranie wideo sprawcy.

Według „WSJ”, informacje o napisach na nabojach użytych przez strzelca pojawiły się również w wewnętrznym systemie informacji FBI. Śledczy mieli odnaleźć je w magazynku karabinu myśliwskiego o kalibrze 7,62 mm - jeden zużyty i trzy niewystrzelone. Wszystkie miały mieć napisy o tematyce transpłciowej i antyfaszystowskiej.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania abp. Andrzeja Przybylskiego: Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

2025-09-12 13:32

[ TEMATY ]

rozważania

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski

Abp Andrzej Przybylski

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa abp Andrzej Przybylski.

W owych dniach podczas drogi lud stracił cierpliwość. I zaczęli mówić przeciw Bogu i Mojżeszowi: «Czemu wyprowadziliście nas z Egiptu, byśmy tu na pustyni pomarli? Nie ma chleba ani wody, a uprzykrzył się nam już ten pokarm mizerny». Zesłał więc Pan na lud węże o jadzie palącym, które kąsały ludzi, tak że wielka liczba Izraelitów zmarła. Przybyli więc ludzie do Mojżesza, mówiąc: «Zgrzeszyliśmy, szemrząc przeciw Panu i przeciwko tobie. Wstaw się za nami do Pana, aby oddalił od nas węże». I wstawił się Mojżesz za ludem. Wtedy rzekł Pan do Mojżesza: «Sporządź węża i umieść go na wysokim palu; wtedy każdy ukąszony, jeśli tylko spojrzy na niego, zostanie przy życiu». Sporządził więc Mojżesz węża miedzianego i umieścił go na wysokim palu. I rzeczywiście, jeśli kogoś wąż ukąsił, a ukąszony spojrzał na węża miedzianego, zostawał przy życiu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję