Reklama

Niedziela Lubelska

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan

Zwycięstwo w jedności

2020-02-03 08:22

Grzegorz Jacek Pelica

Tylko Bóg wie, kiedy nastąpi upragniona jedność - mówił prawosławny abp Abel podczas Tygodnia Modlitwy o Jedność Chrześcijan.

Przebiegający pod hasłem „Życzliwymi bądźmy” tydzień modlitw w Lublinie miał kilka ważnych akordów. Oprócz codziennej modlitwy na KUL-u, Mszy św. i nabożeństw w kościołach i kaplicach chrześcijan różnych tradycji, odbyły się ekumeniczny koncert kolęd oraz konferencja naukowa „O chrzcie ekumenicznie”.

W drodze do nieba

Reklama

Podczas nieszporów, którym 19 stycznia w prawosławnej parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego przewodniczył abp Abel, historię cerkwi i parafii oraz program tygodnia zgromadzonym przybliżył proboszcz ks. mitrat Andrzej Łoś. Czytanie z Dziejów Apostolskich proklamował pastor Grzegorz Brudny z Kościoła ewangelicko-augsburskiego, Ewangelię prawosławny abp Abel, natomiast homilię wygłosił ks. prof. Edward Walewander. W katedrze prawosławnej wspólnie modlili się wierni wszystkich wyznań Lublina. Archidiecezjalną Komisję Ekumeniczną i Metropolitę Lubelskiego reprezentował ks. prof. Sławomir Pawłowski.

- Modlitwa o jedność, wznoszona do Boga, nie jest wypełnieniem modnej dziś inicjatywy, ale prawdziwym wspólnym głosem; takim, o jaki prosi w swej modlitwie Arcykapłańskiej nasz Pan, Jezus Chrystus. Wypełniamy zatem mandat Boży - mówił ks. prof. E. Walewander. - Chrystus zawsze zwycięża. Nie możemy tracić nadziei w moc Chrystusowej łaski. Mamy mieć wzrok ciągle zwrócony ku Niemu. Kiedy przestajemy patrzeć na Niego, tracimy grunt pod nogami i toniemy - przestrzegał katolicki duchowny. Parafrazując prawo jazdy życiowej podróży: „Powierz Panu swą drogę, zaufaj Mu, a On sam będzie działał”, mówił: - „Jesteśmy podróżnymi w drodze do nieba. Potrzeba nam głębokiej wiary, a nade wszystko zaufania Bogu”.

Świadectwo dla świata

Po nieszporach arcybiskup prawosławnej diecezji lubelsko-chełmskiej Abel, w imieniu Metropolity Warszawskiego i całej Polski Sawy, wręczył ordery Św. Równej Apostołom Marii Magdaleny osobom, które pracują dla pojednania chrześcijan: członkini chóru Beacie Kamińskiej i prezesowi Stowarzyszenia Współpracy Polska - Wschód Józefowi Bryllowi. Chór katedralny pod dyrekcją Andrzeja Boubleja zaprezentował kolędy, które były zaproszeniem na koncert utworów wschodniosłowiańskich, wykonanych przez cztery chóry prawosławne 24 stycznia w centrum kongresowym Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.

- Bogu jest wiadomo, kiedy nastąpi upragniona jedność. Ale mimo, że jako chrześcijanie jesteśmy podzieleni i ciąży na nas zmaza grzechu, to ontologicznie stanowimy jedno. Uczestnicząc w ruchu ekumenicznym staramy się dać świadectwo naszej bogatej i głębokiej tradycji prawosławnej, a to też jest potrzebne dla naszego podzielonego świata - powiedział na zakończenie spotkania abp Abel.

Lubelski program tygodnia został przygotowany m.in. przez Archidiecezjalną Radę Ekumeniczną przy Metropolicie Lubelskim, Sekcję Ekumenizmu Instytutu Nauk Teologicznych KUL oraz oddział Polskiej Rady Ekumenicznej. W dn. 18 - 25 stycznia modlono się w kościele akademickim KUL, cerkwi prawosławnej, w kościele ewangelicko-augsburskim, Metropolitalnym Seminarium Duchownym oraz w kościołach zielonoświątkowym, starokatolickim mariawitów, polskokatolickim i adwentystów dnia siódmego. Zwieńczeniem ekumenicznych spotkań była Msza św. sprawowana w kościele pw. Świętej Rodziny w Lublinie.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Portugalia: rozpoczęły się obchody 100-lecia śmierci św. Hiacynty

2020-02-20 09:14

[ TEMATY ]

100‑lecie

Archiwum sanktuarium w Fatimie

Dzieci fatimskie, którym objawiła się Matka Boża – Hiacynta, Łucja i Franciszek

W archidiecezji Lizbony oraz diecezji Leiria-Fatima rozpoczęły się w nocy ze środy na czwartek dwudniowe obchody stulecia śmierci świętej Hiacynty Marto. Mała wizjonerka z Fatimy, uczestniczka objawień maryjnych w tej portugalskiej miejscowości w 1917 r., żyła na terenie obu diecezji.

W czwartek głównym punktem obchodów jubileuszu jest stołeczny szpital Rainha Dona Estefânia, gdzie 20 lutego 1920 r. zmarła na grypę hiszpańską w wieku niespełna 10 lat Hiacynta Marto. Po południu odbędzie się tam m.in. konferencja naukowa dotycząca życia małej uczestniczki objawień fatimskich, a także msza św., której będzie przewodniczył kardynał patriarcha Lizbony Manuel Clemente.

Do 22 lutego modlitwy z okazji jubileuszu świętej Hiacynty będą organizowane m.in. przy jej grobie znajdującym się w fatimskiej bazylice Matki Bożej Różańcowej, a także w lizbońskim domu sióstr klarysek, gdzie krótko przed śmiercią mieszkała w prowadzonym tam sierocińcu Hiacynta Marto.

W Fatimie w nocy ze środy na czwartek miało miejsce czuwanie przy grobie portugalskiej świętej, zaś po południu odbędzie się tam uroczysta msza św. z procesją z wizerunkami św. Hiacynty i jej brata Franciszka. Zostali oni ogłoszeni błogosławionymi 13 maja 2000 r. podczas mszy beatyfikacyjnej, którą w portugalskim sanktuarium poprowadził papież Jan Paweł II. Siedemnaście lat później świętymi ogłosił ich w Fatimie papież Franciszek.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: w niedzielę rozpocznie się nabożeństwo czterdziestogodzinne przed Wielkim Postem

2020-02-20 18:14

[ TEMATY ]

Częstochowa

Jasna Góra

Wielki Post

nabożeństwo

Biuro Prasowe Jasnej Góry

Modlitwa o dobre przygotowanie do beatyfikacji kard. Stefana Wyszyńskiego, o powołania zakonne i kapłańskie do Zakonu Paulinów w roku jubileuszowym założyciela bł. Euzebiusza, o trzeźwość narodu wpisze się tegoroczne intencje nabożeństwa czterdziestogodzinnego Adoracji Najświętszego Sakramentu na Jasnej Górze. Stanowi ono tradycyjnie przygotowanie do Wielkiego Postu i rozpocznie się w najbliższa niedzielę.

W modlitewne czuwanie włączają się poszczególne grupy działające i posługujące na Jasnej Górze: Siostry Uczennice Boskiego Mistrza, Sodalicja Mariańska, Asysta Jasnogórska, Jasnogórskie Chóry: Żeński „Kółeczko” oraz Mieszany im. Królowej Polski, Bractwo NMP Królowej Korony Polski, Jasnogórska Rodzina Różańcowa i Bractwo Eucharystyczne, a także wierni Częstochowy i pielgrzymi.

Czterdziestogodzinnemu nabożeństwu towarzyszą specjalne intencje adoracji i modlitw. W tym roku jest to wynagrodzenie za zniewagi Najświętszego Sakramentu, za wszystkie grzechy przeciwko życiu, za rozlew krwi na świecie, wojny i terroryzm.

W roku 100-lecia urodzin św. Jana Pawła II wierni dziękować będą za dar jego pontyfikatu dla Kościoła i świata. To to będzie też czas szczególnego dziękczynienia za dar Eucharystii dla Kościoła i sakramentu święceń i kapłanów. Wśród intencji błagalnych będzie podejmowana modlitwa o dobre przygotowanie do beatyfikacji kard. Stefana Wyszyńskiego i o powołania zakonne i kapłańskie do Zakonu Paulinów w roku jubileuszowym 750. rocznicy śmierci założyciela bł. Euzebiusza z Ostrzyhomia.

- Chciejmy zatrzymać się, rozeznać swoją sytuację życiową, wejść z wiarą w Wielki Post. Nie zmarnujmy tego czasu - zachęca kustosz Jasnej Góry o. Waldemar Pastusiak. – To spotkanie z Bogiem, nawet doświadczenie tych zgiętych kolan, zimnej twardej posadzki będzie kruszyło nasze oporne serca i zbliżało nas do Boga – zwraca uwagę kustosz.

W czasie trwania nabożeństwa w jasnogórskiej bazylice wystawiony jest Najświętszy Sakrament – w niedzielę, 23 lutego, po Mszy św. o 11.00 do godz. 21.00, w poniedziałek od godz. 5.00 do 21.00 i we wtorek od godz. 5.00 do 18.00. W tym czasie pielgrzymi i mieszkańcy Częstochowy mogą włączać się w modlitwę przed Najświętszym Sakramentem. Nabożeństwo zakończy się we wtorek, 25 lutego, o godz. 17.00 nieszporami z kazaniem, które wygłosi bp senior Antoni Długosz.

Czterdziestogodzinne nabożeństwo ma bardzo bogatą i długą tradycję. Już w 1539 r. papież Paweł III pisał, że powstało, aby „ułagodzić gniew Boga, spowodowany występkami chrześcijan, oraz aby udaremnić wysiłki i machinacje Turków, dążących do zniszczenia chrześcijaństwa”.

Nabożeństwo to polega na nieustannej, trwającej czterdzieści godzin modlitwie przed uroczyście wystawionym Najświętszym Sakramentem. Adoracja trwa 40 godzin przede wszystkim dla upamiętnienia czasu, jaki według tradycji ciało Zbawiciela było złożone w grobie. Liczba 40 jest często wymieniana w Biblii i zawsze oznacza święty czas: przed rozpoczęciem nauczania Jezus przebywał na pustyni przez 40 dni, tyle samo czasu padał deszcz w trakcie potopu, Żydzi błąkali się na pustyni przez 40 lat.

Nie ma pewności co do tego, kiedy powstało czterdziestogodzinne nabożeństwo, ani kto je zapoczątkował. Najprawdopodobniej, jego korzenie można odnaleźć już w średniowiecznym (XIII-XIV) zwyczaju przenoszenia Najświętszego Sakramentu do Grobu Pańskiego właśnie na czterdzieści godzin.

Dzięki ciągłości czterdziestogodzinnego nabożeństwa przerodziło się ono w adorację wieczystą. Od roku 1534 wystawiano Najświętszy Sakrament do adoracji w monstrancji. W roku 1548 Filip Neriusz wprowadził czterdziestogodzinne nabożeństwo w Rzymie, a papież Klemens VIII w 1592 roku nakazał odprawiać je we wszystkich kościołach Wiecznego Miasta. W roku 1553 jezuici - jako główni propagatorzy - zaprowadzili czterdziestogodzinne nabożeństwo także poza Italią. Św. Ignacy Loyola bardzo zachęcał do urządzania w czasie karnawału trwających dwa dni lub czterdzieści godzin wystawień Najświętszego Sakramentu jako przebłagania za grzechy popełnione w tym okresie.

W XVI w. uroczyste wystawienia Najświętszego Sakramentu, trwające najczęściej czterdzieści godzin, organizowane były przeważnie w sytuacjach publicznych katastrof czy niebezpieczeństwa.

Papież Klemens VIII wydał w 1592 r konstytucję , która zaprowadziła w Rzymie nieprzerwany cykl uroczystych wystawień Najświętszego Sakramentu, odbywający się po kolei w różnych kościołach, w każdym po czterdzieści godzin. Wśród intencji Klemens VIII zalecał pokój” „Módlcie się o zgodę wśród chrześcijańskich książąt, módlcie się za Francję [Francja była wówczas szczególnie zagrożona], módlcie się, by wrogowie naszej wiary, straszliwi Turcy, którzy w swej pełnej pychy zaciekłości grożą zniewoleniem i zniszczeniem całego chrześcijańskiego świata, mogli być powaleni prawicą Wszechmogącego Boga”.

W 1731 r. papież Klemens XII wydał chyba najistotniejszą instrukcję regulującą sposób odprawiania czterdziestogodzinnego nabożeństwa, znaną później jako “Instructio Clementina”.

Papież Benedykt XIV, który w wydanej w 1748 r. encyklice „Inter Cetera” zalecał, by odprawiać przed Wielkim Postem czterdziestogodzinne nabożeństwo, które miało ochronić wiernych przed niebezpiecznymi rozrywkami oraz być formą pokuty za popełnione grzechy. Do dziś pozostało związane właśnie z okresem rozpoczęcia Wielkiego Postu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję