Reklama

Tradycyjna sztuka ludowa

W Muzeum Regionalnym w Lubartowie do końca września czynna jest wystawa czasowa zatytułowana „Tradycyjna sztuka ludowa powiatu lubartowskiego”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wsalach budynku przy ul. Kościuszki 28 zgromadzono ponad 270 prac, zarówno ze zbiorów Muzeum, jak i prywatnych zbiorów twórców ludowych.
W latach 70. i 80. XX wieku w okolicach Lubartowa przypadał rozkwit sztuki ludowej. Pracowało wówczas ponad 20 twórców, których prace możemy podziwiać. Na wystawie zgromadzone są eksponaty, które można zaszeregować do takich dziedzin sztuki ludowej jak plecionki, garncarstwo, tkactwo, zdobnictwo wnętrz oraz hafty, rzeźby i plastyka zdobnicza.
W podlubartowskich wsiach, rozciągniętych wzdłuż rzeki Wieprz, a więc w Wólce Rokickiej, Szczekarkowie i Chlewiskach, rozwinęło się plecionkarstwo z wikliny. Tu wykonywano różnego rodzaju i kształtu koszyki, stosując technikę żeberkowo-krzyżową. Najbardziej cenione były prace Stanisława Niewczasa z Chlewisk i Mariana Kobyłki ze Szczkarkowa. Innym surowcem do plecenia była słoma. Wyrabiano z niej m.in. naczynia zasobowe, w tym beczki. Stosowano technikę spiralną. Ignacy Abramik z Jam koło Ostrowa Lubelskiego tą techniką wykonywał różne misterne przedmioty. Wśród tkanin mikroregionu najliczniejszą grupę stanowiły pasiaki i kraciaki, tkane prostym splotem. Kilimy z początku XX wieku posiadały pasy o ciemnych, spokojnych kolorach, przetykanych wąskimi, jaskrawymi prążkami. Ta dziedzina sztuki ludowej rozwinęła się m.in. w Sułoszynie, Pałecznicy i Leszkowicach. Przywołując twórców ludowych i ich prace, warto wspomnieć postać żyjącego w latach 1928-1952 w Stanisławowie Dużym Ignacego Dobrzyńskiego. Był on jednym z najsłynniejszych polskich wycinkarzy. Z kolei Izabela Prażmo z Siedlisk haftowała sztandary, serwety i bieżniki. Na tym terenie istniały też ośrodki garncarskie. Naczynia gliniane powstawały m.in. w Firleju i Michowie. Obecnie ta dziedzina sztuki ludowej w okolicach Lubartowa zaginęła. Na wystawie prezentowane są również rzeźby w drewnie Józefa Kuli z Abramowa, które dokumentują sceny z życia dawnej wsi. Są też prace o tematyce religijnej. Jedynym malarzem ludowym tego regionu był Józef Karwat z Baranówki, który utrwalał pejzaże i sceny wiejskie. Za to do dziś żywa jest plastyka zdobnicza; posługują się nią m.in. Helena Kołodziej z Wielkolasu i jej syn Stanisław z Wolicy. Z kolei Stanisława Baran z Majdanu Kozłowieckiego i jej córka Janina Wadowska z Annoboru wykonują prace ze słomy, suchych kwiatów i traw, tzw. galanterię plecionkarską, czyli ozdoby choinkowe, palmy, stroiki, baranki.
Wizyta w Muzeum Regionalnym w Lubartowie z pewnością nie będzie czasem straconym. Serdecznie polecam, szczególnie rodzinom z dziećmi, które mogą poznać trochę historii swojej małej ojczyzny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Księga kondolencyjna

2025-04-21 10:00

Grzegorz Gałązka

Zmarł papież Franciszek. Ten czas w Kościele to wiele słów nauczania Papieża, pielgrzymek, gestów, osobistych spotkań z ludźmi. Jeśli jeśli masz w sercu własne doświadczenie z czasu, kiedy Franciszek kierował Kościołem - zachęcamy do podzielenia się.

CZYTAJ DALEJ

Jak wygląda moje pragnienie spotkania z Jezusem?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 20, 11-18.

Wtorek, 22 kwietnia. Wtorek w oktawie Wielkanocy
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: papież Franciszek bał się zamkniętego Kościoła!

2025-04-22 08:02

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

— Gdy chodzi o Kościół, to papież Franciszek bał się Kościoła zamkniętego, wyczerpywanego w strukturach, który jest zredukowany do biura - mówił kard. Grzegorz Ryś w dniu śmierci papieża Franciszka.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję