Reklama

Towarzystwo św. Franciszka Salezego (2)

Przed tygodniem rozpoczęliśmy wędrowanie licznymi salezjańskimi ścieżkami, których jest tak wiele na terenie naszej archidiecezji. Prezentujemy bowiem drugie najliczniejsze zgromadzenie zakonne pracujące w archidiecezji i mające również bogatą powojenną historię budowania struktur naszego lokalnego Kościoła. Księża Salezjanie - duchowi synowie św. Jana Bosko - wnieśli wiele młodzieńczego temperamentu w swoją pracę, ale nie dziwi to nas, gdyż ich charyzmat powołania skoncentrowany jest przede wszystkim wokół asystencji przy młodym pokoleniu. Powróćmy więc do ciekawego monologu ks. Tadeusza Żebrowskiego SDB - dziekana z Bań, który przybliża nam niuanse życia swego zgromadzenia.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zapoznaliśmy się już z historią zakonu i najważniejszymi faktami dotyczącymi życia założyciela św. Jana Bosko. Ten wspaniały wizjoner spraw młodzieżowych stał się dla wielu pokoleń pedagogów wzorcem terapeutycznej pracy nad młodzieżą, szczególnie nad tą, która zagrożona jest wszelkimi problemami dojrzewania do dorosłości. Najbardziej znana i ceniona jest metoda wychowawcza opracowana i skutecznie stosowana od ponad stu lat przez ks. Jana Bosko. Ta metoda wychowawcza - mówi ks. Tadeusz - nazywana jest systemem prewencyjnym bądź systemem zapobiegawczym. Jest swego rodzaju owocem syntezy geniuszu wychowawczego ks. Bosko, osiągnięć nauk pedagogicznych i inspiracji płynących z Ewangelii i tradycji chrześcijańskiej.
Ks. Bosko mawiał, że jego metoda wychowawcza opiera się na trzech filarach: dobroci, rozumie i religii. Dobroć okazywana wychowankowi stanowiła podstawowy „budulec” relacji przyjaźni i zaufania. Ks. Bosko zależało, aby wychowanek sam potrafił odkrywać w wychowawcy postawę miłości i ofiarowane mu dobro. Do osiągnięcia tego celu potrzeba było odwoływania się do rozumu wychowanka poprzez cierpliwe wyjaśnianie i uzasadnianie wydawanych poleceń. Zasada rozumności dotyczyła również kompetencji wychowawcy jako świadomego „reżysera” akcji wychowania. W religii ks. Bosko znalazł źródło motywacji do stawiania sobie wymagań i robienia nieustannych postępów w pracy nad swoją osobowością. Celem stawianym przez ks. Bosko przed dziełem wychowania było zbawienie młodzieży rozumiane w perspektywie jej egzystencjalnej sytuacji: „Chcę, byście byli dobrymi chrześcijanami i uczciwymi obywatelami” lub na innym miejscu: „pragnę, byście byli szczęśliwi tutaj na ziemi i w przyszłości w niebie”. Warunkiem skuteczności metody prewencyjnej była stała tzw. asystencja, czyli stała obecność wychowawcy wśród wychowanków i pełen serdeczności bezpośredni kontakt z nimi.
Ks. Bosko był nie tylko genialnym wychowawcą i skutecznym działaczem społecznym, ale również wspaniałym przewodnikiem duchowym, który dopomógł wielu osobom osiągnąć stan świętości. Charakterystyczną cechą ks. Bosko była umiejętność tłumaczenia na język młodzieży prawd objawionych w Ewangelii. Oryginalność duchowości ks. Bosko nie polegała na tym, że proponował on pewne „duchowe nowości”, ale na tym, że praktykom od wieków istniejącym w Kościele nadawał nowe znaczenie i nowy aspekt. Salezjańska Duchowość Młodzieżowa określana jest poprzez sześć aspektów:
1. Duchowość codzienności - chodzi o to, aby w swoim codziennym życiu, bez uciekania się do nadzwyczajnych środków i metod odkrywać obecność Boga i możliwość spotkania z Nim. Chodzi o ewangeliczny sposób patrzenia na rzeczywistość, by widzieć ją głębiej, tak jak Jezus, by odkrywać swoje życie jako wspaniałą przygodę wpisaną w Boży plan istnienia wszechświata.
2. Duchowość przyjaźni z Jezusem - umieć przeżywać swoją wiarę jako spotkanie z Jezusem jako nauczycielem i źródłem życiowej mocy. W praktykach religijnych: modlitwie, Bożym Słowie, sakramentach, wychowanek ma doświadczać Jego obecności i pomocy.
3. Duchowość komunii z Kościołem - widzieć w Kościele nie tyle instytucję, co środowisko swojego życia znaczone relacją bliskości Boga i bliźniego.
4. Duchowość pobożności maryjnej - widzieć w Maryi wzór zawierzenia Bogu i źródło szczególnej pomocy w trudnościach.
5. Duchowość radości i optymizmu - rodząca się z pozytywnego patrzenia na rzeczywistość, ufności wobec Boga i drugiego człowieka oraz odkrywania sensu wspaniałego daru życia.
6. Duchowość odpowiedzialnej służby - umiejętność dzielenia się pięknem życia z innymi w sposób roztropny i odpowiedzialny poprzez wzajemne przychodzenie sobie z pomocą tym „darem, jaki każdy posiada”.
Mówiąc o całej sferze duchowości naszego zgromadzenia - kontynuuje ks. Tadeusz Żebrowski - koniecznie trzeba odnieść się do roli, jaką odgrywa w naszej formacji i życiu kontemplacyjnym Maryja. To właśnie Najświętsza Maryja Panna wskazała ks. Bosko pole działania wśród młodzieży oraz nieustannie prowadziła go i wspierała, szczególnie przy zakładaniu naszego Towarzystwa. Wierzymy, że Maryja jest obecna wśród nas i pełni nadal swoje „posłannictwo Matki Kościoła i Wspomożycielki Wiernych”. Zawierzamy siebie Maryi, pokornej służebnicy, w której Pan dokonał wielkich rzeczy, abyśmy byli dla młodzieży świadkami niewyczerpanej miłości jej Syna.
A na zakończenie tego wątku jeszcze jedna ważna kwestia. Myśląc o skupieniu jak największych sił apostolskich zaangażowanych w dzieło wychowania, ks. Bosko wziął pod uwagę zarówno inspiracje nadprzyrodzone, jak i głos Kościoła, który podpowiadał mu, że dla zapewnienia trwałości tego dzieła konieczne są pewne więzy formalno-duchowe, a nie wystarczy sama dobra wola chwilowych wolontariuszy. W ten sposób doszło najpierw, jak już mówiliśmy do powstania Zgromadzenia Salezjańskiego, którego członkowie zostali związani ślubami zakonnymi, ale także w niedługim czasie potem ks. Bosko podjął podobną inicjatywę w odniesieniu do świata żeńskiego: razem z Marią Dominiką Mazzarello założył Zgromadzenie Córek Maryi Wspomożycielki (siostry salezjanki, 1872). Wreszcie w roku 1876 powołał do życia Stowarzyszenie Współpracowników Salezjańskich, złożone z osób świeckich (mogli należeć także duchowni), które jako osoby ochrzczone podzielały chrześcijański system wartości i kierowały się dobrą wolą wspomagania w pracy wychowawczej. Tak powstał zrąb Rodziny Salezjańskiej w sensie ścisłym, do której dołączyli jeszcze byli wychowankowie salezjańskich szkół i innych instytutów wychowawczych. W chwili obecnej Rodzina ta rozrosła się do 21 grup. Poszczególni członkowie są przyjmowani na mocy decyzji przełożonego generalnego salezjanów - ojca całej Rodziny Salezjańskiej. Elementy wspólne dla całej Rodziny Salezjańskiej: a) powołanie salezjańskie - współudział w charyzmacie ks. Bosko, b) młodzieżowe posłannictwo, c) ludowe posłannictwo, d) duch salezjański - styl życia i działania, e) związek z Założycielem Rodziny Salezjańskiej i jego następcami jako ośrodkiem jedności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co Matka Boża powiedziała w Gietrzwałdzie?

2025-09-09 18:27

[ TEMATY ]

Matka Boża

objawienia maryjne

Gietrzwałd

Adobe Stock

W najbliższy weekend odbędą się główne obchody 148. rocznicy objawień maryjnych w Gietrzwałdzie - jedynych w Polsce i jednych z dwunastu na świecie, które Stolica Apostolska uznała za autentyczne. Orędzie Matki Bożej z 1877 r., przekazane prostym warmińskim dziewczynkom, do dziś porusza i inspiruje wiernych. - To niezwykły dialog zwykłych ludzi z Maryją, rzadko spotykany w innych objawieniach - podkreśla abp Józef Górzyński, metropolita warmiński. Jak dodaje, przesłanie z Gietrzwałdu, wzywające m.in. do codziennej modlitwy różańcowej i życia sakramentalnego, wyprzedzało nauczanie Soboru Watykańskiego II. Objawienia te stały się impulsem do odrodzenia religijności, ale i polskości - nie tylko na Warmii, lecz we wszystkich zaborach.

Gietrzwałd (niem. Dietrichswalde) został założony w 1352 r. przez Warmińską Kapitułę Katedralną. Od XIV w. rozwijał się tu kult maryjny: początkowo związany z Pietą, a od XVI w. z obrazem Matki Bożej z Dzieciątkiem, umieszczonym w miejscowym kościele. Maryja w ciemnoniebieskim płaszczu, z Jezusem w czerwonej sukience na ramieniu - ten wizerunek szybko otoczono czcią. W 1717 r. obraz ozdobiono srebrnymi koronami, a świadectwem rozwijającego się kultu były liczne vota.
CZYTAJ DALEJ

To on wybrał mnie

Niedziela Ogólnopolska 17/2025, str. 10-12

[ TEMATY ]

bł. Carlo Acutis

carloacutis.com

Carlo Acutis

Carlo Acutis

W wielu wywiadach mama przyszłego świętego – Antonia Salzano Acutis podkreślała, że bardzo ważny wpływ na katolickie wychowanie jej dziecka miała polska niania. Jako pierwsi w Polsce publikujemy wywiad z Beatą Anną Sperczyńską – nianią Carla Acutisa.

Krzysztof Tadej: Kiedy poznała Pani Carla Acutisa? Jak wyglądało Wasze pierwsze spotkanie?
CZYTAJ DALEJ

Piesza pielgrzymka do Jodłówki

2025-09-10 10:26

Zdzisław Pliszak

Jarosławskie parafie pielgrzymowały pieszo.

Jarosławskie parafie pielgrzymowały pieszo.

W sobotę, 6 września ze wszystkich parafii w Jarosławiu wyruszyły grupy pieszych pielgrzymów, zmierzających do Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Jodłówce. Coroczna pielgrzymka zgromadziła setki wiernych na wędrówce i modlitwie.

Centrum wydarzenia stała się Eucharystia, której przewodniczył Metropolita Przemyski abp Adam Szal. Z kolei przybyłych pątników powitał kustosz jodłowieckiego sanktuarium ks. Paweł Pelc.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję