Reklama

Słowo Boże w życiu i misji Kościoła

Niedziela płocka 15/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas Płockich Dni Pastoralnych prelegenci przybliżali metody pracy z Biblią i poznawania jej.

Kazanie a analiza narracji

„Co robi Jezus w domu bogatego celnika Zacheusza (Łk 19, 1-10)? Jak korzystać z analizy narracji w katechezie, na ambonie i w grupie biblijnej?” - ten temat przybliżył zarówno duchownym, jak i świeckim wiceprzewodniczący Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II ks. prof. dr hab. Zdzisław Pawłowski (UMK).
Tekst Łukaszowej perykopy o Zacheuszu stał się dla prelegenta kanwą do ukazania zasad pomocnych w przygotowywaniu homilii, pozwalającej odkrywać rzeczy nowe w perykopach, które przygotowujący kazanie już doskonale zna. Najistotniejsze jest tu osobiste podejście do tekstu i zaangażowanie w jego analizę. „Żadnych gotowych kazań i pomocy homiletycznych. Należy odczytywać tekst tak, jak umiem, i dzielić się tym z wiernymi” - apelował ks. Pawłowski.
Podczas lektury tekstu biblijnego najistotniejsze są pytania, jakie rodzi, bowiem dopiero one otwierają na zawarty w tekście sens. Najważniejsze z nich to pytanie „dlaczego?”, gdyż daje możliwość zaspokojenia potrzeby sensu nie tylko w wydarzeniu biblijnym, ale także w naszym życiu. W czytaniu tekstu należy - zdaniem ks. Pawłowskiego - uwzględnić trzy reguły. Pierwszą z nich jest reguła uważnego czytania, mówiąca, że podczas lektury trzeba zwracać uwagę na szczegóły, szukać ich. Druga reguła nakazuje rozszyfrowywanie postaci i identyfikowanie się z nimi. Ostatnia zaś mówi, że czytelnik znanych opowiadań biblijnych musi mieć „zmysł śledczego” szukającego wyjaśnień, musi mieć zmysł wiary rozumianej zgodnie z regułą św. Anzelma: „Wiara szukająca zrozumienia”.
Stosując te reguły w pracy nad tekstem, przechodzimy następujące etapy: rozumienie wstępne (uwzględniające nasze oczekiwania dotyczące tekstu oraz wnioski wynikające z poprzednich lektur); szukanie wyjaśnień tego, co niezrozumiałe (sprawdzamy trafność naszych domysłów, pochodzących z pierwszego czytania tekstu; na tym etapie następuje weryfikacja naszych intuicji za pomocą komentarzy biblijnych i innych pomocy); ostatnim etapem jest przyswojenie, gdyż - jak powiedział ks. Pawłowski - „wszelką mądrość reguł hermeneutycznych przewyższa zastosowanie do samego siebie”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Myśleć biblijnie

O tym, jak właściwie wykorzystać teksty liturgii słowa w homilii, mówił ks. prof. dr hab. Henryk Witczyk (KUL), przewodniczący Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II, w swoim wystąpieniu zatytułowanym „Myśleć biblijnie w przepowiadaniu? Model homilii historiozbawczej i homilii na aforyzm”.
W referacie skierowanym do księży pytał, „co znaczy myśleć biblijnie?”, i odpowiedział, że zazwyczaj przygotowując kazanie, myślimy o przekazywaniu prawd moralnych, podczas gdy pierwszoplanowym zadaniem kaznodziei jest ukazywanie działania Boga w historii zbawienia; ukazywanie, jak Bóg działa w Chrystusie. Wszelkie konsekwencje moralne są wnioskami, jakie zrodzą się z odkrycia tego, jak Bóg działa wobec świata - również w dzisiejszym świecie.
Myśleć biblijnie w przygotowaniu homilii, to dostrzegać, że czytania mszalne nie są zestawione przez przypadek, ale jest w nich zawarta idea przewodnia, którą trzeba odkryć. Myślą przewodnią czytań jest model, reguła wyjaśniająca działanie Boga. Jest ona zapowiedziana w Starym Testamencie (I czytanie), wypełniona w Jezusie (Ewangelia) i znajdująca swoje zastosowanie w Kościele (II czytanie).
Według prelegenta, księża pamiętający kazania katechizmowe narzekają na wprowadzenie homilii jako podstawowej formy przepowiadania, gdyż ich zdaniem traci się w ten sposób wymiar uporządkowanego nauczania, tymczasem - jak wskazuje użycie słowa „homilein” w perykopie o uczniach zdążających do Emaus - homilia nie jest „opowiadaniem własnymi słowami” odczytanej perykopy, ale konfrontowaniem tego, o czym mówią Pisma, z tym, co aktualnie się dzieje, z problemami dotykającymi ludzi. „Należy wychodzić na ambonę z Ewangelią w jednym ręku a gazetą w drugim” - mówił ks. Witczyk.

Czytać Biblię wspólnie

Dwie podstawowe formy pracy z tekstem Pisma Świętego - krąg biblijny i lectio divina - były tematem wykładu wygłoszonego przez ks. dr. Tomasza Siemieńca. Prelegent, redaktor odpowiedzialny kieleckiej edycji Tygodnika Katolickiego „Niedziela” oraz moderator Dzieła Biblijnego w swej diecezji, animujący obecnie trzy szkoły słowa Bożego, scharakteryzował obie formy pracy, wskazując na ich schemat, specyfikę i wspólne elementy.
Spotkanie kręgu biblijnego, mówił ks. Siemieniec, dzieli się zwykle na dwie części: wyjaśnianie tekstu z Pisma Świętego i jego aktualizację, czyli odniesienie rozpoznanych w nim treści do chrześcijańskiego życia. Jak podkreślił, podstawowym problemem jest właściwy dobór fragmentu tekstu; może być nim Ewangelia czytana w najbliższą niedzielę, co może pomóc w lepszym przygotowaniu się do liturgii, albo perykopa z kolejnej omawianej księgi, co z kolei pozwala spojrzeć na Biblię całościowo. Mówiąc o pierwszej części takiego spotkania, gość dni pastoralnych wskazał na dużą wartość wspólnego zastanawiania się nad wybranym tekstem; wyjaśniał, że w obrębie danego kręgu można wydzielić minigrupy, które będą oddzielnie podejmować zagadnienia takie, jak: kontekst perykopy, czas, miejsce i postaci w niej występujące, czy wreszcie wyjaśnienie motywów i symboli. Drugi etap spotkania - aktualizacja - to przede wszystkim dyskusja i poszukiwanie odpowiedzi na konkretne pytania.
Z kolei lectio divina - wyjaśniał ks. T. Siemieniec - składa się z czterech części: lectio - przeczytanie wybranej perykopy i wyjaśnienie jej przez prowadzącego, meditatio - medytacja nad tekstem, inspirowana tematami i pytaniami stawianymi przez animatora, oratio - czyli modlitwa w oparciu o ten tekst oraz contemplatio - część przebiegająca w ciszy, często w połączeniu z adoracją Najświętszego Sakramentu.
Ks. Siemieniec wskazał też na podobieństwa i różnice pomiędzy kręgiem biblijnym a lectio divina. Pierwsza forma skierowana jest do wiernych w różnym wieku, także młodych i mniej przygotowanych duchowo i teologicznie; jednocześnie krąg skupia raczej niedużą liczbę osób (od 10 do 15). Lectio divina natomiast wymaga już przygotowania; jej uczestnicy to zwykle osoby dorosłe, na pewnym etapie rozwoju duchowego. W spotkaniach może brać udział większa liczba uczestników, nawet do kilkuset.
Prelegent scharakteryzował też pokrótce materiały, które stanowią niezbędną pomoc w czasie takich spotkań, a zatem: wydania Biblii z komentarzami, słowniki biblijne, konkordancje, komentarze biblijne oraz atlasy. Zachęcał uczestników dni pastoralnych do sięgania po te materiały także w osobistym czytaniu i rozważaniu Pisma Świętego, a przede wszystkim do zakładania kręgów biblijnych w swoich parafiach.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: Lekarz odpuszczał grzechy

2024-06-14 07:30

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Czy kiedykolwiek słyszałeś o lekarzu, który potajemnie odprawiał sakramenty w najciemniejszych czasach stalinowskich represji? Poznaj niesamowitą historię doktora Henryka Mosinga – wybitnego epidemiologa, który poświęcił swoje życie walce z tyfusem plamistym, a jednocześnie tajnym kapłanem, odpuszczającym grzechy w ukryciu.

Metafora ziarnka gorczycy jest bardzo podobna do koncepcji efektu motyla. Wspólnie ilustrują one, jak małe działania mogą prowadzić do dużych i często nieprzewidywalnych skutków. W tej perspektywie zauważmy wartość nawet najdrobniejszych aktów wiary, odwagi i determinacji, które mogą przekształcić się w coś wielkiego i wpływowego.

CZYTAJ DALEJ

Kraków: ks. Michał Rapacz ogłoszony błogosławionym

2024-06-15 11:57

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Ks. Michał Rapacz

PAP/Łukasz Gągulski

Kard. Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, odczytał list apostolski papieża Franciszka, w którym Ojciec Święty swoją władzą zezwala, aby „Czcigodny Sługa Boży Michał Rapacz, prezbiter diecezjalny, męczennik, (…) był odtąd nazywany Błogosławionym”. Msza św. beatyfikacyjna proboszcza z Płok zamordowanego przez komunistów w 1946 r. trwa w Bazylice Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach.

Kard. Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, odczytał list apostolski papieża Franciszka, w którym Ojciec Święty swoją władzą zezwala, aby „Czcigodny Sługa Boży Michał Rapacz, prezbiter diecezjalny, męczennik, pasterz według Serca Chrystusa, wierny i szlachetny świadek Ewangelii aż do daru z własnego życia, był odtąd nazywany Błogosławionym, oraz aby co roku jego wspomnienie mogło być obchodzone dwunastego maja, w dniu jego narodzin dla nieba”.

CZYTAJ DALEJ

Wyszli głosić i ...słuchać

2024-06-15 18:57

[ TEMATY ]

Legnica

ewangelizacja miasta

ks. Piotr Nowosielski

Już po raz III, osoby pochodzące z różnych wspólnot z diecezji legnickiej, dzielili się przeżyciem swej wiary, z mieszkańcami miasta. Na to wydarzenie wybrano sobotę, 15 czerwca 2024 r.

Najpierw uczestnicy wydarzenia spotkali się w legnickim Domu Słowa, jako miejscu formacji ewangelizacyjnej, aby przez zawiązanie wspólnoty, udział w modlitwie uwielbienia animowanej przez zespół Nazaret, wysłuchanie katechezy kerygmatycznej i konferencji biskupa legnickiego Andrzeja Siemieniewskiego, a także udział w Eucharystii, przygotować się do ewangelizacji miasta.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję