Organizowanych jest coraz więcej imprez i wydarzeń kulturalnych
upamiętniających 100-lecie Sosnowca. 20 marca w sosnowieckim muzeum
otwarto wystawę "Sosnowieckie ABC". Zgromadzone fotografie i dokumenty
przywołują obrazy z przeszłości miasta, przypominają dawny, znany
i mniej znany wizerunek stolicy Zagłębia, a także sylwetki znanych
sosnowiczan.
"Ekspozycja skonstruowana została na zasadzie encyklopedii,
obejmuje hasła w porządku alfabetycznym od A do Z. Jednej literze
alfabetu odpowiada jedno hasło. "Przy wyborze haseł do prezentacji
kierowaliśmy się ogólną zasadą zróżnicowania tematyki, jak również
uwzględnienia zagadnień zarówno znanych, jak i mniej znanych, a nawet
zapomnianych. Łącznie na wystawie uwzględniono 24 hasła" - powiedział
Niedzieli dyrektor muzeum Zbigniew Studencki.
Na wystawie zaprezentowano pamiątki związane z życiem
i działalnością fabrykanckich rodzin - Schoenów, Leprechtów, Dietlów.
Przypomniano sylwetki Konstantego Ćwierka - znanego dziennikarza,
literata, publicysty; Witolda Wyspiańskiego - współzałożyciela Towarzystwa
Artystyczno-Literackiego; Romana Ufela - działacza niepodległościowego,
więźnia caratu, radnego miejskiego w latach międzywojennych; Stanisława
Jarmułowicza - drukarza, wydawcy, właściciela pierwszej na terenie
Sosnowca drukarni; Mariana Maliny - malarza, grafika.
"Jedno z haseł poświęcone jest herbom - obok zatwierdzonego
w 1904 r. herbu Sosnowca, obowiązującego bez zmian do dziś, przedstawiono
historyczne już herby miejscowości przyłączonych do Sosnowca w 1975
r., czyli Zagórza, Klimontowa, Kazimierza Górniczego i Porąbki" -
wyjaśnia Małgorzata Śmiałek, komisarz wystawy. Przygotowując wystawę
zwrócono uwagę na najstarsze i zarazem najbardziej interesujące pod
względem architektonicznym budowle Sosnowca - bazylikę katedralną
Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, cerkiew prawosławną, zamek
sielecki, pałace sosnowieckich przemysłowców, ale także dawne zapomniane
osiedle biedoty tzw. Abisynię, wyburzoną po 1954 r. Ekspozycję można
oglądać do 30 czerwca br.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś trudne pytanie, ale potrzebne.
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.