W dokumencie wydanym za zgodą Ojca Świętego i podpisanym przez prefekta Kongregacji Nauki Wiary, kard. Luís F. Ladarii, SJ oraz sekretarza tej dykasterii, abp. Giacomo Morandi przypomniano, że błogosławieństwa należą do tzw. sakramentaliów i można ich udzielać jedynie wobec tych rzeczywistości, które są skierowane na służenie planom Boga, są zgodne z istotą błogosławieństwa udzielanego przez Kościół.
„Z tego powodu nie jest dozwolone udzielanie błogosławieństwa związkom, także stałym związkom partnerskim, które zakładają praktykowanie seksualności poza małżeństwem (czyli poza nierozerwalnym związkiem mężczyzny i kobiety, który sam w sobie jest otwarty na przekazywanie życia), jak to ma miejsce w przypadku związków między osobami tej samej płci” – czytamy w nocie Kongregacji Nauki Wiary. Podkreślono, że błogosławieństwo takie stanowiłoby analogię do błogosławieństwa zaślubin mężczyzny i kobiety w sakramencie małżeństwa, natomiast „nie istnieje żadna podstawa do porównywania czy zakładania analogii, nawet dalekiej, między związkami homoseksualnymi a planem Bożym dotyczącym małżeństwa i rodziny”. Zaznaczono, że odmowa błogosławieństwa par homoseksualnych nie jest przejawem dyskryminacji lecz przypomnieniem prawdy obrządku liturgicznego i tego, co głęboko odpowiada istocie sakramentaliów, tak jak je rozumie Kościół.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Stolica Apostolska przypomina o obowiązku przyjmowania z szacunkiem i delikatnością osób o skłonnościach homoseksualnych. Zaznacza, że istnieje możliwość udzielania błogosławieństwa pojedynczym osobom o skłonnościach homoseksualnych, które przejawiają pragnienie życia w wierności objawionym planom Bożym, tak jak naucza Kościół, ale uznaje za niedozwoloną jakąkolwiek formę błogosławieństwa, która zmierzałaby do uznania ich związków. Jednocześnie Kościół przypomina, że sam Bóg błogosławi grzesznika, aby ten uznał, że jest częścią Jego planu miłości i pozwolił się przemienić przez Niego.
„Z tych powodów Kościół nie ma ani nie może mieć władzy błogosławienia związków osób tej samej płci w znaczeniu, o którym mowa powyżej” – stwierdza nota Kongregacji Nauki Wiary.