Kaplica św. Pawła Pierwszego Pustelnika jest miejscem szczególnym dla każdego paulina. W tej kaplicy odprawiana jest co roku w styczniu nowenna do Patriarchy Zakonu Paulinów, z udziałem wszystkich jasnogórskich ojców i braci paulinów. Tradycyjnie do tej kaplicy przynosi się ciało zmarłego zakonnika i tutaj w otwartej trumnie jest wystawione aż do chwili pogrzebu.
FUNDATORZY
Południowa ściana Bazyliki Jasnogórskiej, do której przylegają
kopułowe kaplice, przypomina Katedrę Wawelską czy kościół Dominikanów
w Krakowie. Patrząc z dziedzińca jasnogórskiego, widzimy trzy budowle
kopułowe: pierwsza - to kopuła kruchty, czyli wejścia głównego, z
manierystycznym portalem prowadzącym do Bazyliki, następna - to,
ozdobiona rustyką, kaplica Denhoffów, czyli kaplica św. Pawła Pierwszego
Pustelnika, i wreszcie - kaplica Jabłonowskich, czyli Najświętszego
Serca Pana Jezusa.
Kaplica św. Pawła Pierwszego Pustelnika jest mauzoleum
grobowym Denhoffów - rodziny magnatów, która miała swoją rezydencję
w Kruszynie niedaleko Częstochowy. Ród Denhoffów po 1620 r. dorównywał
znaczeniem innym wielkim rodom magnackim, takim jak: Kazanowscy,
Koniecpolscy, Ossolińscy, Lubomirscy, Leszczyńscy, Opalińscy, Radziwiłłowie.
Kacper Denhoff, fundator kaplicy, był wpływowym mężem stanu i znanym
mecenasem sztuki, który niezbyt majętną rodzinę przybyłą do Polski
z Inflant wywindował do elitarnej grupy możnowładców, pozyskując
zaufanie i dozgonną przyjaźń króla Zygmunta III Wazy. On to jako
jeden z pierwszych podpisał konfederację i elekcję Władysława IV
w 1633 r., popierając wcześniej jego kandydaturę na tron.
BUDOWA
Reklama
Budowę kaplicy św. Pawła rozpoczęto w 1644 r. Była to jedyna
jasnogórska budowla spoza architektonicznych fundacji rodziny Wazów
i wyższego duchowieństwa. Decyzję o wzniesieniu kaplicy kultowej,
co prawda o przeznaczeniu sepulkralnym, czyli grobowym, przyspieszyła
z pewnością ciężka choroba, na którą wojewoda Kacper Denhoff zapadł
latem 1643 r. Budowa kaplicy stała się więc jakby wotum za powrót
do zdrowia, a zarazem rozwiązaniem problemu lokalizacji rodowego
mauzoleum. W chwili śmierci wojewody, 5 lipca 1645 r., budowa kaplicy
była zaledwie rozpoczęta. Ciało zatem przywieziono do Kruszyny i
pochowano w tamtejszym kościele. Jednak uroczysty pogrzeb odbył się
na Jasnej Górze kilka lat później, przed 1650 r. Po śmierci senatora
prace przy budowie podjęła wdowa po nim - Aleksandra z Koniecpolskich.
W ciągu sześciu lat, do śmierci wojewodziny na początku 1651 r.,
stanął główny zrąb kaplicy, a więc konstrukcja murowana. Wojna szwedzka
w 1655 r. oraz śmierć króla Zygmunta również w 1655 r. spowodowały
zwolnienie prac przy mauzoleum. W 1664 r., po rokoszu Lubomirskich,
paulini zwrócili się z prośbą o kontynuowanie budowy kaplicy do Aleksandra
Denhoffa, opata jędrzejowskiego mieszkającego w Krakowie. Dzięki
jego staraniom prace zostały dokończone. Kaplica wymagała wyposażenia
wnętrza, wykończenia dekoracji kopuły wewnątrz, dopracowania zewnętrznych
elewacji, pokrycia kopuły i latarni blachą. Do tych prac opat jędrzejowski,
za zgodą paulinów, zaangażował słynnego budowniczego krakowskiego
ze znanej murarskiej rodziny - Franciszka Zaora. Po jego śmierci
ok. 1674 r. paulini sprowadzili z Krakowa Kazimierza Jacka Naporę,
który ukończył kaplicę do 1676 r.
Kaplica-mauzoleum Denhoffów przeżyła najbardziej niebezpieczne
chwile w całej swojej historii 16 lipca 1690 r. Otóż wybuchł wtedy
pożar, który zniszczył bogaty wystrój bazyliki oraz drewnianą konstrukcję
wieży. Ucierpiały też boczne kaplice. Odbudową świątyni, przy materialnym
wsparciu społeczeństwa, zajął się ówczesny prowincjał - o. Tobiasz
Czechowicz. Prace postępowały bardzo szybko, bo już w 1695 r. Karol
Dankwart ukończył dekorację nowego sklepienia, a do 1703 r. wymurowano
wieżę. Do odnowienia kościoła i kaplicy św. Pawła przyczynił się
Zygmunt Wiktor Denhoff, syn Stanisława i Anny z Radziwiłłów, zmarły
w Kruszynie w 1694 r. Został on pochowany w krypcie jasnogórskiej,
pod rodzinnym mauzoleum.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
WALORY ARTYSTYCZNE KAPLICY
Elewacja zewnętrzna ma wspaniałą dekorację kamieniarską, jest
licowana rustyką z odpowiednio obrobionych kamieni układanych tak
jak wątek muru ceglanego. Kaplica nie posiada tamburu, czyli przejścia
w budowli na planie kwadratu w kopułę. Ten fragment architektury
bywa albo ośmioboczny, albo okrągły. Na nim bezpośrednio spoczywa
kopuła. Tak są zbudowane np. słynna kaplica Zygmuntowska czy kaplica
Wazów na Wawelu.
Wnętrze kaplicy dekorowane jest czarnym marmurem, tzw.
marmurem dębnickim. Barokowa kaplica Denhoffów posiada charakterystyczny
dla renesansu łuk tryumfalny. Taki układ ścian po raz pierwszy zastosowany
został przez Bartolomea Berrecciego w kaplicy Zygmuntowskiej przy
Katedrze Wawelskiej. Stamtąd rozpowszechnił się trójdzielny podział
ścian na przęsło główne w centrum i węższe przęsła boczne. Zawierają
one nisze, w których umieszczone są zazwyczaj figury świętych. W
kaplicach grobowych barokowych na wprost od wejścia znajduje się
ołtarz, natomiast nagrobki mogą być po lewej lub po prawej stronie
kaplicy, jeżeli umieszczone są w samej kaplicy. Tak więc w kaplicy
św. Pawła ołtarz jest na wprost wejścia. Nie ma jednak tutaj nagrobków
fundatorów; trumny znajdują się w krypcie pod posadzką kaplicy.
Ciekawostką jest to, że w narożach tej kaplicy znajdują
się potężne kolumny, które dźwigają całą jej konstrukcję. Wystrój
plastyczny ścian kaplicy niewiele się różni. Ściany: wejściowa, boczne
i centralna mają trójosiowy układ. Pierwsza to oś ołtarza; dwie boczne,
po jednej i po drugiej stronie, w jakiś sposób przypominają swoją
sylwetką fasadę barokowego kościoła. Arkada, w której znajduje się
ołtarz główny kaplicy, jest powtórzeniem formy portalu prowadzącego
do kaplicy. Przybiera on postać bramy życia wiecznego. Drzwi w tym
przypadku są symbolem śmierci; to dydaktyczna aluzja alegorycznego
przejścia z jednej rzeczywistości w drugą oraz granica dwóch światów.
Brama-odrzwia - to też znak Chrystusa i zbawienia. Świadomie powiązano
arkady ołtarzowe z portalem wejściowym. W tym kontekście odrzwia
kaplicy stają się granicą życia doczesnego, bramka ołtarzowa - początkiem
życia wiecznego, dodatkowo symbolizowanego przez kopułę. Wszystkie
te elementy scala łuk tryumfalny, użyty jako przewodni motyw artykulacji
całej ściany.
Nie jest też przypadkiem wybór jońskiego porządku architektonicznego.
Nadaje on właściwy charakter wnętrzu grobowemu kaplicy. Kolumna zwieńczona
głowicą jońską, która symbolizuje wieczność, jest symbolem zarezerwowanym
dla kaplic grobowych. Ściany kaplicy pokryte są różnego rodzaju dekoracją.
Występują tutaj motywy zwojów, ślimacznic, wstęg, girland owoców,
stylizowanych liści akantu, maszkaronów. Można by powiedzieć, że
te wszystkie elementy dekoracyjne żyją, skręcają się, rozwijają tylko
po to, aby w najmniej oczekiwanym momencie spersonifikować się w
cudaczną groteskową maskę. Taki efekt można zauważyć zwłaszcza na
sklepieniu podzielonym na cztery części. Tutaj elementy dekoracyjne
ujmują malowane sceny z życia św. Pawła Pierwszego Pustelnika. Dekoracja
kopuły powstała po 1670 r., a przed 1674 r. Przypisuje się ją wspomnianemu
wcześniej Franciszkowi Zaorowi.
Ołtarz główny kaplicy przedstawia śmierć św. Pawła Pierwszego
Pustelnika i jego chwałę. Jest on unoszony przez aniołów i koronowany
przez Chrystusa koroną chwały. Obrazy w bocznych ołtarzach przedstawiają:
po lewej stronie - św. Hieronima, a po prawej - św. Antoniego. Dlaczego
właśnie ci święci tam się znajdują? Otóż św. Hieronim napisał Żywot
św. Pawła Pierwszego Pustelnika. Dzięki niemu znamy historię życia
Patriarchy Zakonu Paulinów. Św. Hieronim jest przedstawiony na tym
obrazie w chwili, gdy pisze żywot św. Pawła - Vita Sancti Pauli Primi
Eremitae. Znajdujący się obok niego anioł wskazuje palcem na umieszczonego
wyżej w tej scenie św. Pawła, który unosi się w obłokach, jest w
chwale nieba. Aniołowie niosą jego szatę utkaną z liści palmy - tak
napisał św. Hieronim. Natomiast w oddali krajobraz wyobraża klasztory
paulińskie. Św. Antoni jest przedstawiony w scenie rozmowy z cenobitami,
pustelnikami, którzy żyli osobno, ale zbierali się na wspólne modlitwy.
KAPLICA WAŻNA DLA KAŻDEGO PAULINA
Zakon Paulinów powstał na Węgrzech w XIII wieku, ale równocześnie
w Europie Zachodniej powstały zakony Antonitów i Hieronimitów. Patronami
tych zakonów byli św. Antoni i św. Hieronim. Zakony te nie dotrwały
do dziś.
Kaplica św. Pawła Pierwszego Pustelnika jest miejscem
szczególnym dla każdego paulina. Tradycyjnie do tej kaplicy przynosi
się ciało zmarłego zakonnika i tutaj w otwartej trumnie jest wystawione
aż do chwili pogrzebu.
Każdego roku przed uroczystością św. Pawła Pierwszego
Pustelnika, która wypada 15 stycznia, odprawiana jest w Zakonie Paulinów
nowenna do św. Pawła. Przez 9 dni poprzedzających uroczystość paulini
jasnogórscy gromadzą się właśnie w tej kaplicy.