Reklama

Katechezy o psalmach i hymnach

Zwycięstwo Boga na końcu czasów

Niedziela Ogólnopolska 46/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 98 [97], 1. 3. 5-6 - z Jutrzni na środę III tygodnia

Audiencja generalna, 6 listopada 2002 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

1. Psalm 98 [97], który przed chwilą proklamowaliśmy, należy do kategorii hymnów, jakie już poznaliśmy, analizując teksty Psałterza.
Jest to hymn do Pana - Króla wszechświata i historii (por. Ps 98 [97], 6). Nazywany jest on "pieśnią nową" (por. Ps 98 [97], 1), co w języku biblijnym oznacza pieśń doskonałą, pełną, uroczystą, której towarzyszy radosna muzyka. Mówi się tutaj nie tylko o śpiewie chóralnym, ale również o "wtórze cytry" (por. Ps 98 [97], 5), trąb i rogu (por. Ps 98 [97], 6) oraz o swego rodzaju oklaskach kosmosu (por. Ps 98 [97], 8).
W hymnie aż sześć razy wypowiadane jest imię Pana, wzywanego jako "nasz Bóg" (por. Ps 98 [97], 3). Bóg zatem ukazany jest w środku scenerii w całym swym majestacie, gdy dokonuje zbawienia historii i gdy nadchodzi, by "sądzić" świat i ludy (por. Ps 98 [97], 9). Hebrajskie słowo tłumaczone jako "sąd" oznacza również "rządzić": oczekuje się więc skutecznego działania Władcy całej ziemi, który przyniesie pokój i sprawiedliwość.

2. Psalm otwiera przypomnienie Bożej interwencji w dziejach Izraela (por. Ps 98 [97], 1-3). Pojęcia "prawica" i "święte ramię" odnoszą się do exodusu - wyjścia Egiptu z niewoli (por. Ps 98 [97], 1). Natomiast o przymierzu z narodem wybranym przypominają dwie Boskie doskonałości: "dobroć" i "wierność" (por. Ps 98 [97], 3).
Te znaki zbawienia stanowią świadectwo "na oczach narodów" na "wszystkich krańcach ziemi" (Ps 98 [97], 2. 3), ażeby całą ludzkość pociągał Bóg zbawca i aby otworzyła się ona na Jego słowo i zbawcze dzieło.

3. Przyjęcie zgotowane Panu, który wchodzi w historię, cechuje chóralne wysławianie Go w świątyniach: oprócz orkiestry i śpiewów (por. Ps 98 [97], 5-6) uczestniczy w tym również wszechświat, który stanowi swego rodzaju kosmiczną świątynię.
Czterech śpiewaków znajduje się w tym chórze chwały. Pierwszy - to morze ze swym szumem, który jest niczym basso continuo w tym ogromnym wychwalaniu (por. Ps 98 [97], 7). W jego ślady idą ziemia i świat cały (por. Ps 98 [97], 4. 7) z wszystkimi mieszkańcami zjednoczonymi w uroczystej harmonii. Trzecim wyobrażeniem są rzeki pojmowane jako ramiona morza, które zdają się swym rytmicznym biegiem klaskać w dłonie (por. Ps 98 [97], 8). Wreszcie - góry, które zdają się tańczyć z radości przed Panem, choć są stworzeniami największymi i imponującymi (por. Ps 98 [97], 8; Ps 28 [27], 6; Ps 114 [113A], 6).
Mamy więc wielki chór, którego jedynym celem jest wysławianie Pana, Króla i sprawiedliwego Sędziego. Zakończenie Psalmu, jak zauważyliśmy, ukazuje Boga, który "nadchodzi sądzić ziemię (...) sprawiedliwie i według słuszności" (por. Ps 98 [97], 9). Oto nasza wielka nadzieja i nasze wołanie: "Przyjdź królestwo Twoje!", królestwo pokoju, królestwo sprawiedliwości i pokoju, radości i harmonii przywróconej stworzeniu.

Reklama

4. W Psalmie przez nas analizowanym apostoł Paweł rozpoznał z głęboką radością zapowiedź dzieła Bożego w tajemnicy Chrystusa. Posłużył się wierszem 2., by wyrazić temat swego Listu do Rzymian: w Ewangelii "objawia się sprawiedliwość Boża" (por. Rz 1, 17) i "jawną się stała" (por. Rz 3, 21).
Interpretacja dokonana przez Pawła nadaje Psalmowi pełnię sensu. Odczytany w perspektywie Starego Testamentu, głosi on, że Bóg zbawia swój lud i że wszystkie narody, widząc to, pełne są podziwu. Natomiast w perspektywie chrześcijańskiej Bóg dokonuje zbawienia w Chrystusie, synu Izraela; wszystkie narody widzą to i są zaproszone do skorzystania z tego zbawienia, gdyż Ewangelia jest "mocą Bożą ku zbawieniu dla każdego wierzącego, najpierw dla Żyda, potem dla Greka", a więc poganina (Rz 1, 16). "Wszystkie krańce ziemi" nie tylko już "ujrzały zbawienie naszego Boga" (por. Ps 98 [97], 3), ale je otrzymały.

5. W tej perspektywie Orygenes, pisarz chrześcijański z III wieku, w tekście podjętym następnie przez św. Hieronima interpretuje "pieśń nową" tego Psalmu jako zapowiedź nowej celebracji chrześcijańskiej ukrzyżowanego Odkupiciela. Sięgnijmy zatem do jego komentarza, w którym przeplata się pieśń Psalmisty z orędziem ewangelicznym. "Pieśnią nową jest Syn Boży, który został ukrzyżowany - to ujęcie, którego jeszcze nie znano. Nowa rzeczywistość musi mieć pieśń nową: Śpiewajcie Panu pieśń nową. Ten, który wycierpiał mękę, w rzeczywistości jest człowiekiem; wy śpiewacie jednak Panu. Zniósł mękę jako człowiek, lecz zbawił jako Bóg". Orygenes mówi dalej: Chrystus "czynił cuda pośród Żydów: uzdrawiał paralityków, oczyszczał trędowatych, wskrzeszał zmarłych. Czynili to jednak również inni prorocy. Zamienił kilka chlebów w ogromną ilość i nakarmił niezliczoną rzeszę. Uczynił to jednak także Elizeusz. Cóż więc uczynił nowego, by zasłużyć na pieśń nową? Chcecie wiedzieć, co zrobił nowego? Bóg umarł jako człowiek, ażeby ludzie mieli życie; Syn Boży został ukrzyżowany, ażeby podnieść nas aż do nieba" (74 homilie na temat Księgi Psalmów, Mediolan 1993, ss. 309-310).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Spotkanie proboszczów świata: chcemy usłyszeć, jak Jezus nadal działa dzisiaj

2024-04-30 11:06

[ TEMATY ]

synod

proboszczowie

kard. Mario Grech

Karol Porwich/Niedziela

- Nie przybyliście tutaj, by otrzymać nauczanie czy wykład nt. synodalności. Jesteście tutaj, by opowiedzieć nam swoją historię, ponieważ historia każdego z was jest ważna - mówił kard. Mario Grech otwierając spotkanie „Proboszczowie dla synodu”. Odbywa się ono w połowie drogi między kolejnymi sesjami Synodu Biskupów nt. synodalności i w pewnej mierze jest odpowiedzią na pojawiający się zarzut, że głos kapłanów odpowiedzialnych za wspólnoty parafialne został dotąd niewystarczająco wysłuchany.

Dostrzec Bożą obecność w naszych historiach

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: zaproszenie na uroczystość Królowej Polski

2024-04-29 12:48

[ TEMATY ]

Jasna Góra

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich/Niedziela

Na Maryję jako tę, która jest doskonale wolną, bo doskonale kochającą, wolną od grzechu wskazuje o. Samuel Pacholski. Przeor Jasnej Góry zaprasza na uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. Podkreśla, że Jasna Góra jest miejscem, które rodzi nas do wiary, daje nadzieję, uczy miłości, a o tym świadczą ścieżki wydeptane przez miliony pielgrzymów. Zachęca, by pozwolić się wprowadzać Maryi w przestrzeń, w której uczymy się ufać Bogu i „wierzymy, że w oparciu o tę ufność nie ma dla nas śmiertelnych zagrożeń, śmiertelnych zagrożeń dla naszej wolności”.

- Żyjemy w czasach, kiedy nasza wspólnota narodowa jest bardzo podzielona. Myślę, że główny kryzys to kryzys wiary, który dotyka tych, którzy nominalnie są chrześcijanami, są katolikami. To ten kryzys generuje wszystkie inne wątpliwości. Trudno, by ci, którzy nie przeżywają wiary Kościoła, nie widząc naszego świadectwa, byli przekonani do naszych, modne słowo, „projektów”. To jest ciągle wołanie o rozwój wiary, o odrodzenie moralne osobiste i społeczne, bo bez tego nie będziemy wiarygodni i przekonujący - zauważa przeor. Jak wyjaśnia, jedną z głównych intencji zanoszonych do Maryi Królowej Polski będzie modlitwa o pokój, o dobre decyzje dla światowych przywódców i „byśmy zawsze potrafili budować relacje, w których jesteśmy gotowi na dialog, także z tymi, których nie rozumiemy”.

CZYTAJ DALEJ

Stolica Apostolska w ONZ: aborcja nie jest drogą do zrównoważonego rozwoju

2024-04-30 15:02

[ TEMATY ]

aborcja

ONZ

Zgromadzenie Ogólne ONZ

Magdalena Pijewska

Przedstawiciel Stolicy Apostolskiej wyraził na forum ONZ sprzeciw wobec międzynarodowych działań prowadzących do erozji szacunku dla świętości ludzkiego życia i niezbywalnej godności osoby ludzkiej. Abp Gabriele Caccia zabrał głos na sesji Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, która odbyła się z okazji 30. Międzynarodowej Konferencji na temat Ludności i Rozwoju.

Stały obserwator Stolicy Apostolskiej przy Organizacji Narodów Zjednoczonych przypomniał, że trzy dekady temu zajęto się w Kairze pilnymi kwestiami związanymi z populacją i rozwojem, uznając kluczowe znaczenie zapewnienia dobrobytu jednostek i rodzin. Był to ważny kamień milowy w zrozumieniu relacji między populacją a rozwojem. Abp Caccia zauważył, że deklaracja przedstawiała ludzi nie jako przeszkodę w rozwoju, ale stawiała w centrum troskę o zrównoważony rozwój.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję