Reklama

Tajemnice światła

Niedziela Ogólnopolska 46/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak już dość powszechnie wiadomo, wydłużyła się od niedawna i wzbogaciła treściowo nasza modlitwa różańcowa: do trzech odmawianych dotąd części - radosnej, bolesnej i chwalebnej - Ojciec Święty Jan Paweł II listem apostolskim z 16 października br. dodał część czwartą. Została ona nazwana częścią tajemnic światła i powinna być odmawiana po tajemnicach radosnych, czyli jako część druga.
Prawdę mówiąc, dopiero teraz zauważamy, jak to uzupełnienie było potrzebne: brakowało w rozważaniach różańcowych z ziemskiego posłannictwa Jezusa części środkowej, czyli prawie całego okresu publicznej działalności Jezusa. Konkretnie chodzi o: chrzest Jezusa, gody w Kanie Galilejskiej, głoszenie Królestwa Bożego, przemienienie na górze Tabor i ustanowienie Eucharystii. Ojciec Święty mówi: "To uzupełnienie o nowe tajemnice, w niczym nie szkodząc żadnemu z istotnych aspektów tradycyjnego układu tej modlitwy, ma sprawić, że będzie ona przeżywana w duchowości chrześcijańskiej z nowym zainteresowaniem jako rzeczywiste wprowadzenie w głębię Serca Jezusa Chrystusa, oceanu radości i światła, boleści i chwały" (Rosarium Virginis Mariae, 19).
Te wydarzenia z życia Jezusa zostały nazwane tajemnicami światła, dlatego że w każdym z nich mamy do czynienia z objawieniem nam w nowym świetle Osoby Jezusa Chrystusa lub światła potrzebnego człowiekowi do wędrówki przez doczesne życie.
I tak w relacji Ewangelistów o chrzcie Jezusa znajdują się słowa: "Oto Syn mój umiłowany" (Mt 3, 17).
W Kanie Galilejskiej został niejako ujawniony styl całej przyszłej działalności Jezusa. Swój opis cudownej przemiany wody w wino kończy Jan Ewangelista następującym stwierdzeniem: "Tak oto w Kanie Galilejskiej zaczął Jezus czynić cuda. Objawił wtedy swoją chwałę i uwierzyli weń Jego uczniowie" (J 2, 11). "Objawił swoją chwałę", czyli "oświetlił", "ukazał w całym blasku", bo termin "chwała" - zwłaszcza w terminologii starotestamentalnej, szczególnie u proroka Ezechiela - jest prawie synonimem "światła", "światłości". Swoiste światło w postaci wskazania sposobu na życie zawiera się także w poleceniu Maryi: "Uczyńcie wszystko, cokolwiek wam nakaże [mój Syn]" (J 2, 5).
Całe zaś nauczanie Jezusa to nic innego, jak tylko sprecyzowanie bardzo ogólnego polecenia wydanego przez Maryję, czyli wskazania światła na wszystkie drogi naszego życia. Te zbawienne, dobroczynne pouczenia Jezusa to wezwanie grzeszników do nawrócenia - sposób na ratowanie już prawie utraconego życia - oraz radosne orędzie o zbliżającym się Królestwie Bożym, a także zapowiedź odpuszczenia nam grzechów. Oto ludzka kondycja w owym naświetleniu.
Przemienienie Jezusa to chyba najbardziej "świetlane" wydarzenie z czasu ziemskiego życia Zbawiciela. "Zmienił się wygląd Jego twarzy, a Jego odzienie stało się lśniąco białe" - pisze ewangelista Łukasz (9, 29). Oprócz tego blasku, dostrzegalnego oczyma, światło mądrości Bożej było zawarte w słowach, które dały się słyszeć z obłoku: "Oto mój Syn umiłowany. Jego słuchajcie" (Łk 9, 35). Dwie bardzo zasadnicze prawdy zostały przekazane w ten sposób: pierwsza - powtórzona zresztą z opisu chrztu Jezusa - dotyczy Bóstwa Syna Człowieczego; Jan wyraźnie powie: "Widziałem to i zaświadczam, że On jest Synem Bożym" (J 1, 34); druga - też powtórzenie, ale tym razem słów Maryi z Kany Galilejskiej - rada dla wszystkich wiernych na całe ich życie.
Ustanowienie Eucharystii to ukazanie na przykładzie życia i śmierci Jezusa największej miłości. "On się nam daje cały, z nami zamieszkał tu". To nie tylko teoretyczne pouczenie, to żywy wzór, dany nam do naśladowania, światło największej miłości. Ale jest też zanotowane przynajmniej przez jednego Ewangelistę zapewnienie Jezusa: "Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, stanowi jedno ze Mną, a Ja z nim. (...) Kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki" (J 6, 56. 58). Wskazanie - światło na całe życie.

* * *

Nowo wprowadzone tajemnice światła ukazują też, czego nie było w dotychczasowych rozważaniach tajemnic różańcowych, biblijne prapoczątki nauczycielskiej działalności Kościoła. Wypada zaznaczyć zaraz na wstępie, że te prapoczątki mają charakter maryjny. Pierwsze polecenie "słuchania Jezusa", czyli wprowadzenia w życie Jego wskazań, wydała Maryja w Kanie Galilejskiej. Wszystko, czego Kościół naucza na różne sposoby po dzień dzisiejszy, to przecież nic innego, jak powtarzanie tamtych słów Maryi: "Uczyńcie wszystko, cokolwiek wam nakaże". Ojciec Święty powie o tym poleceniu wydanym przez Maryję, że "staje się ono wielkim macierzyńskim napomnieniem, skierowanym przez Nią do Kościoła wszystkich czasów" (Rosarium Virginis Mariae, 21). I tak oto Papież kończy fragment poświęcony tajemnicy Kany Galilejskiej, a dokładniej mówiąc - słowom wypowiedzianym wtedy przez Matkę Bożą: "Jest to napomnienie, które dobrze wprowadza w słowa i znaki Chrystusa w czasie Jego życia publicznego, stanowiąc maryjne tło dla wszystkich tajemnic światła" (tamże).
Może nie bez znaczenia jest również to, że choć polecenie "słuchania Pana Jezusa" jest zanotowane przez Ewangelistów dwa razy, to jednak po raz pierwszy wypowiada je Matka Boża w Kanie Galilejskiej, a po raz drugi dało się słyszeć jako głos z nieba dopiero w czasie przemienienia Jezusa na górze Tabor. Tak więc w pełni jest uzasadnione twierdzenie, że Maryja znajduje się u samych źródeł nauczycielskiej działalności Kościoła. I to właśnie przypomina nam jedna z nowych tajemnic Różańca świętego: tajemnica Kany Galilejskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Galbas: polityka w sprawie migrantów nie może zagrażać bezpieczeństwu kraju

2025-09-21 16:44

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

PAP/Paweł Supernak

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

Skrajne rozwiązania dotyczące migrantów i uchodźców, jak blokowanie wjazdu wszystkim, wypędzanie wszystkich albo wpuszczanie wszystkich, są nieuzasadnione – powiedział abp Adrian Galbas. Zaznaczył, że polityka w tym zakresie nie może zagrażać bezpieczeństwu kraju. Potrzebna jest długofalowa strategia – dodał.

W niedzielę w narodowym sanktuarium św. Andrzeja Boboli na stołecznym Mokotowie odbyło się świętowanie Światowego Dnia Migranta i Uchodźcy w Kościele katolickim. Wzięły w niej udział osoby związane z Jezuicka Służba Uchodźcom (Jesuit Refugee Service – JRS Poland).
CZYTAJ DALEJ

Św. Wincenty á Paulo

27 września br. obchodzimy wspomnienie św. Wincentego á Paulo. Urodził się on 24 kwietnia 1581 r. w wiosce Pouy, w południowej Francji. Pochodził z rodziny wieśniaczej i miał czworo rodzeństwa. Dopiero w 12. roku życia poszedł do szkoły. Mimo, że wcześniej zajmował się tylko wypasaniem owiec z nauką radził sobie bardzo dobrze i po szkole wstąpił do seminarium duchownego. W wieku 15 lat otrzymuje niższe święcenia i dostaje się na uniwersytet w Saragossie w Hiszpanii. Święcenia kapłańskie przyjmuje w 1600 r., miał wówczas zaledwie 19 lat. Kontynuował studia w Tuluzie, Rzymie i Paryżu, kształcąc się w dziedzinie prawa kanonicznego. Dobrze zapowiadająca się kariera młodego, zdolnego kapłana zmienia się w los niewolnika. W czasie podróży z Marsylii do Narbonne przez Morze Śródziemne został wraz z całą załogą napadnięty przez tureckich piratów i przywieziony do Tunisu jako niewolnik. W ciągu dwóch lat niewoli miał czterech panów, ostatniego zdołał nawrócić. Obaj uciekli do Europy i zamieszkali w Rzymie. Już wkrótce stał się wysłannikiem papieża Pawła V i trafił na dwór francuski, gdzie za sprawą królowej Katarzyny de Medicis przejął opiekę nad Szpitalem Miłosierdzia. Na własne życzenie objął probostwo w miasteczku Chatillon-les-Dombes, gdzie zetknął się ze starcami, inwalidami wojennymi, chorymi i ubogimi. Aby im jak najlepiej służyć, powołał „Bractwo Miłosierdzia”, a dla kobiet bractwo „Służebnic Ubogich”. W 1619 r. św. Wincenty otrzymał dekret mianujący go generalnym kapelanem wszystkich galer królewskich. Święty przeprowadzał wśród galerników misje i dbał o poprawę warunków życia. W 1625 r. powołał „Kongregację Misyjną” zrzeszającą kapłanów. Papież Urban VIII zatwierdził nowe zgromadzenie w 1639 r. Nowa rodzina zakonna zaczęła rozrastać się i objęła swoją opieką szpital dla trędowatych opactwa Saint-Lazare. Celem zgromadzenia, które dziś nosi nazwę Zgromadzenia Księży Misjonarzy Świętego Wincentego á Paulo jest głoszenie Ewangelii ubogim. W 1638 r. wraz ze św. Ludwiką de Marillac św. Wincenty założył żeńską rodzinę zakonną znaną dziś pod nazwą Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia (szarytki), której charyzmatem była praca z ubogimi i chorymi w szpitalach i przytułkach. Święty zmarł w domu zakonnym św. Łazarza w Paryżu 27 września 1660 r. W roku 1729 papież Benedykt XIII wyniósł Wincentego do chwały błogosławionych, a papież Klemens XII kanonizował go w roku 1737. Papież Leon XIII ogłosił św. Wincentego á Paulo patronem wszystkich dzieł miłosierdzia. Do Polski sprowadziła misjonarzy w 1651 r. jeszcze za życia Świętego królowa Maria Ludwika, żona króla Jana II Kazimierza. W Polsce prowadzili 40 parafii. W naszej diecezji ze Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego á Paulo (CM) pochodzi bp Paweł Socha, a misjonarze św. Wincentego pracują w Wyższym Seminarium Duchownym w Paradyżu, Gozdnicy, Iłowej, Przewozie, Skwierzynie, Słubicach, Trzcielu i Wymiarkach. Siostry Szarytki mają swoje domy w Gorzowie Wielkopolskim, Skwierzynie i Słubicach.
CZYTAJ DALEJ

Prymas Polski: świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie

2025-09-27 17:55

[ TEMATY ]

abp Wojciech Polak

Fot. Archidiecezja Gnieźnieńska/ B. Kruszyk

Wierni świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie, dlatego są wezwani do aktywnego i odpowiedzialnego zatroszczenia się o swój dom - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas inauguracji kolejnego roku w Prymasowskim Studium Teologiczno-Pastoralnym w Gnieźnie, w którym przygotowanie do przyjęcia posług rozpoczynają m.in. przyszli katechiści, akolici i lektorzy.

Wierni świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie, dlatego są wezwani do aktywnego i odpowiedzialnego zatroszczenia się o swój dom - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas inauguracji kolejnego roku w Prymasowskim Studium Teologiczno-Pastoralnym w Gnieźnie, w którym przygotowanie do przyjęcia posług rozpoczynają m.in. przyszli katechiści, akolici i lektorzy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję