Reklama

Muzyka polska i prawykonania

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Conversatorium Organowe” w Legnicy, jeden z najsłynniejszych festiwali muzyki organowej w Polsce, odbywało się w tym roku już po raz osiemnasty. Organizatorem Festiwalu jest Legnickie Centrum Kultury we współpracy z Akademią Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie oraz Legnickim Towarzystwem Społeczno-Kulturalnym.
Program Festiwalu obejmował cztery koncerty oraz dwie imprezy towarzyszące. Koncert inauguracyjny odbył się 9 września 2003 r. w katedrze legnickiej. W programie znalazły się cztery prawykonania nowych utworów kompozytorów polskich. Jednym z nich był Koncert na organy i orkiestrę smyczkową Natalii Zanni, młodej, utalentowanej kompozytorki i organistki, studentki w klasie kompozycji Stanisława Moryto w warszawskiej Akademii Muzycznej, która wystąpiła podczas tego wieczoru w roli odtwórczyni własnego dzieła, a także kolejnej prawykonanej kompozycji - Oratio na organy Macieja Zielińskiego. Na koncercie zabrzmiały jeszcze dwa prawykonania: interesująca Partita na skrzypce i orkiestrę smyczkową Anny Ignatowicz, w której partię skrzypiec znakomicie wykonała młoda skrzypaczka Magdalena Makowska, oraz sonorystyczne Vision na orkiestrę smyczkową Mariana Borkowskiego, utwór napisany pierwotnie na wiolonczelę solo. Następnie wykonano Stabat Mater na sopran i orkiestrę kameralną Andrzeja Dziadka, w którym partię sopranu realizowała młoda śpiewaczka Ewelina Jagiełka. Na zakończenie zabrzmiał utwór nawiązujący do folkloru spiskiego - Wałaski na orkiestrę smyczkową Sławomira Czarneckiego. Główną bohaterką koncertu była Orkiestra Kameralna Camerata Impuls, prowadzona przez Małgorzatę Kaniowską.
Kolejny koncert odbył się 10 września w kościele Mariackim. Był to monograficzny recital organowy. Wykonawcą wszystkich utworów był Jerzy Kukla, należący do czołówki polskich organistów, specjalizujący się w wykonywaniu dzieł Nowowiejskiego.
11 września odbył się w Akademii Rycerskiej koncert kameralny artystów białoruskich. Wystąpili: Olga Sotnikowa - sopran, Anna Korotkina oraz Iwan Yurkiewicz - fortepian. W programie znalazły się utwory fortepianowe i pieśni współczesnych kompozytorów białoruskich: Anatolija Bogatyrjowa, Wjaczesława Kuzniecowa, Szuszano Ischakbajewy, Anny Korotkiny, Dmitrija Lybina oraz Igora Luczenoka. Muzyka tych twórców jest w Polsce prawie nieznana. Uwagę zwrócił zwłaszcza młody, niespełna 17-letni pianista Iwan Yurkiewicz, obdarzony nadzwyczajnym talentem pianistycznym, wyczuciem formy i stylu. Nie zawiodła także Anna Korotkina, która podczas tego koncertu zaprezentowała się w podwójnej roli: kompozytorki i pianistki.
Koncert finałowy odbył się 12 września w katedrze legnickiej i, podobnie jak koncert inauguracyjny, był panoramą polskiej muzyki współczesnej. Z wykonanych dzieł warto szczególnie podkreślić prawykonania. Jako pierwsze - Koncert na organy i orkiestrę smyczkową Mariana Sawy. Dzieło znalazło znakomitego odtwórcę w osobie Marka Fronca, absolwenta warszawskiej Akademii Muzycznej, wybitnego organisty młodego pokolenia, dysponującego znakomitą techniką, precyzją i łatwością w pokonywaniu figuracyjnych przebiegów, których nie brak było w kolejnym prawykonanym utworze - Preludium na organy Ryszarda Osady, legniczanina, kompozytora młodego pokolenia, który w ubiegłym roku ukończył Studia Podyplomowe Kompozycji w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie Mariana Borkowskiego. Ostatnie z trzech prawykonań tego wieczoru było dziełem Zbigniewa Ładysza, wokalisty, organisty i kompozytora, obecnie studenta kompozycji w klasie Stanisława Moryto w warszawskiej Akademii Muzycznej. Warto dodać, iż Zbigniew Ładysz jest synem wybitnego polskiego śpiewaka - Bernarda Ładysza. Dysponuje równie pięknym głosem, który zaprezentował legnickiej publiczności, wykonując własne dzieło - Samotność do tekstów R. M. Rilkego, utwór przepojony głębią wyrazu, nostalgią i zadumą. Zabrzmiały ponadto trzy dzieła należące do kanonu polskiej muzyki współczesnej: Tryptyk Mariacki na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego, Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Orawa Wojciecha Kilara. Warto zwrócić uwagę na doskonały zespół - Orkiestrę Kameralną Sinfonia Academica z Białegostoku, prowadzoną przez Włodzimierza Promińskiego i Leszka Sokołowskiego, zespół sprawny, energiczny, grający z werwą i ogromnym wewnętrznym napięciem.
Uzupełnieniem Festiwalu był konkurs kompozytorski na utwór kameralny dla uczniów szkół średnich.
Interesującą imprezą towarzyszącą była sesja naukowa poświęcona twórczości Mariana Sawy. Referaty dotyczące wybranych obszarów jego twórczości wygłosili: Jagna Dankowska, Maria Wacholc, Ryszard Gabryś, Walentyna Węgrzyn-Klisowska, Marcin T. Łukaszewski, Julita Kosińska, Marietta Kruzel-Sosnowska oraz Marcin Zieliński. Sesja ukazała sylwetkę wszechstronnego, wrażliwego twórcy, który - notabene - był na sali obecny i uzupełniał wystąpienia referentów stosownymi komentarzami.
„Conversatorium Organowe” nie mogłoby się odbyć bez pomocy finansowej Ministerstwa Kultury, Fundacji Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, Centrum Edukacji Artystycznej, Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Zakładu Energetycznego Legnica SA oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Nie mogłoby się odbyć przede wszystkim, gdyby nie grono osób, których inicjatywa organizowania rokrocznie w Legnicy Festiwalu pozwoliła także w tym roku uzyskać wysoki poziom imprezy, a więc dzięki Irenie Daszkiewicz - dyrektor Legnickiego Centrum Kultury, Krystynie Kuneckiej - niestrudzonemu koordynatorowi wszystkich działań, przede wszystkim zaś dzięki Stanisławowi Moryto - wybitnemu polskiemu kompozytorowi, organiście i pedagogowi, który jest inicjatorem i pomysłodawcą legnickiego „Conversatorium” i kieruje tym Festiwalem od osiemnastu lat, czyli od chwili jego powstania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś o Jacku Zielińskim: artysta tej miary stawał przed Bogiem i śpiewał o Bogu

2024-05-20 13:06

[ TEMATY ]

Skaldowie

Kard. Grzegorz Ryś

PAP/Łukasz Gągulski

Dziś odbyły się uroczystości pogrzebowe Jacka Zielińskiego ze Skaldów. Homilię wygłosił kard. Grzegorz Ryś. „O bardzo trudnych rzeczach potraficie śpiewać w sposób prosty. To wielkość Skaldów, że o wielkich rzeczach w sposób bardzo prosty potraficie mówić” – mówił zwracając się do biorących udział we Mszy św. artystów. Zdaniem kardynała Skaldowie, odkąd istnieją, czyli blisko 60 lat, potrafią poprzez swoją twórczość rozmawiać z ludźmi, dlatego, że sami potrafią ich słuchać.

Prezydent RP odznaczył pośmiertnie Jacka Zielińskiego ze Skaldów Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla kultury polskiej. Wyróżnienie z rąk Andrzeja Dudy odebrał syn muzyka Bogumił Zieliński podczas uroczystości pogrzebowych w poniedziałek w Krakowie.

CZYTAJ DALEJ

Raków Częstochowa: wiemy, kto zastąpi Dawida Szwargę na stanowisku trenera

2024-05-21 09:29

[ TEMATY ]

Raków Częstochowa

PAP/Łukasz Gągulski

Dawid Szwarga

Dawid Szwarga

Marek Papszun po rocznej przerwie ponownie będzie trenerem piłkarzy Rakowa Częstochowa - poinformował klub. Od nowego sezonu zastąpi Dawida Szwargę, który przejął po nim drużynę mistrza Polski przed rokiem.

"Marek Papszun wraca do Rakowa Częstochowa i wraz z początkiem nowego sezonu przejmie funkcję pierwszego trenera. Kontrakt będzie obowiązywał przez najbliższe dwa lata, z możliwością odejścia w ściśle określonych sytuacjach" - poinformował we wtorek rano klub.

CZYTAJ DALEJ

Rada UE przyjęła pierwsze na świecie przepisy o sztucznej inteligencji

2024-05-21 13:03

[ TEMATY ]

sztuczna inteligencja

Adobe Stock

Rada Unii Europejskiej przyjęła we wtorek pierwsze na świecie przepisy o sztucznej inteligencji (AI). Dzielą one tę technologię na cztery kategorie: oprogramowanie wysokiego ryzyka, ograniczonego i minimalnego wpływu oraz systemy nieakceptowalne. Te ostatnie będą w UE zakazane.

Unijna ustawa o sztucznej inteligencji (AI Act) już została okrzyknięta przełomową - nie tylko dlatego, że na świecie nie wprowadzono jeszcze podobnych regulacji, ale także dlatego, że jako pierwsza klasyfikuje AI pod kątem potencjalnego ryzyka dla użytkowników, w myśl zasady, że im większe szkody może wyrządzić sztuczna inteligencja, tym surowsze będą przepisy regulujące jej użycie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję