Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Gody Baranka

Niedziela Ogólnopolska 39/2004

Podczas audiencji generalnej - obok Ojca Świętego rdzenni mieszkańcy wysp Samoa

Podczas audiencji generalnej - obok Ojca Świętego rdzenni mieszkańcy wysp Samoa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ap 19, 1-7 z II Nieszporów na niedzielę II tygodnia
Audiencja generalna, 15 września 2004 r.

1. Księga Apokalipsy pełna jest Kantyków zanoszonych do Boga, Pana wszechświata i historii. Przed chwilą wysłuchaliśmy jednego z nich, który spotykamy stale w każdym z czterech tygodni, zgodnie z podziałem Liturgii Nieszporów.
W hymnie tym pojawia się rytmicznie „Alleluja”, słowo pochodzenia hebrajskiego, które oznacza „chwalcie Pana”, i które - co ciekawe - w Nowym Testamencie pojawia się tylko w tym fragmencie Apokalipsy i powtórzone jest pięć razy. Liturgia zaczerpnęła z tekstu rozdziału 19 tylko niektóre wersety. W narracyjnych ramach opowiadania intonuje je w niebiosach „wielki tłum”: jak gdyby potężny chór, złożony ze wszystkich wybranych, którzy wysławiają Pana uroczystymi okrzykami radości (por. Ap 19, 1).

Reklama

2. Kościół ziemski harmonizuje zatem swą pieśnią uwielbienia z pieśnią sprawiedliwych, którzy już kontemplują chwałę Boga. Tworzy się w ten sposób płaszczyzna porozumienia między historią a wiecznością: ma ona swój punkt wyjścia w liturgii ziemskiej wspólnoty Kościoła, zaś swój szczyt - w liturgii niebiańskiej, gdzie już dotarli nasi bracia i siostry, którzy poprzedzili nas w pielgrzymce wiary.
W tej wspólnocie chwały rozważane są trzy tematy. Przede wszystkim nieograniczone przymioty Boga, Jego „zbawienie, chwała i moc” (w. 1; por. w. 7), to znaczy Jego transcendencja i zbawcza wszechmoc. Modlitwa jest kontemplacją Bożej chwały, niewyrażalnej tajemnicy, oceanu światła i miłości, jakim jest Bóg.
Następnie Kantyk wysławia „królestwo” Pana, to znaczy Boży plan odkupienia wobec rodzaju ludzkiego. Podejmując ulubiony temat tzw. Psalmów Królestwa Bożego (por. Ps 47 [46]; 96 [95] - do 99 [98]), w tym miejscu głosi się, że „zakrólował Pan Bóg nasz, Wszechmogący” (Ap 19, 6), ingerując swą najwyższą władzą w historię. Oczywiście, jest to ingerencja powierzona ludzkiej wolności, która rodzi dobro i zło, jednakże ostatecznym jej przypieczętowaniem jest decyzja Bożej Opatrzności. Księga Apokalipsy podejmuje właśnie ten cel, ku któremu zmierza historia kierowana przez skuteczne działanie Boga, mimo rozlicznych burz, rozdarć i zniszczeń dokonywanych przez zło, człowieka i Szatana.
Na innej stronie Apokalipsy znajdujemy pieśń: „Dzięki czynimy Tobie, Panie, Boże wszechmogący, Który jesteś i Który byłeś, żeś objął wielką Twą władzę i zaczął królować” (Ap 11, 17).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Trzeci temat hymnu jest typowy dla Księgi Apokalipsy oraz jej obrazów symbolicznych: „...nadeszły Gody Baranka, a Jego Małżonka się przystroiła” (Ap 19, 7). Gdy będziemy mieli okazję zagłębić się w dalsze rozważania na temat tego Kantyku, zauważymy, że ostatecznym celem, do którego prowadzi nas ostatnia księga Biblii, jest spotkanie Baranka, którym jest Chrystus, z oczyszczoną i przemienioną oblubienicą, którą jest odkupiona ludzkość.
Wyrażenie „nadeszły Gody Baranka” odnosi się do szczytowego momentu - jak mówi nasz tekst o „uczcie” - jedności między stworzeniem a Stworzycielem, która będzie celebrowana w radości i pokoju zbawienia.

4. Kończymy słowami jednej z mów św. Augustyna, który w ten sposób naświetla i wysławia śpiew „Alleluja” w jego duchowym znaczeniu: „Śpiewamy jednogłośnie to słowo, zjednoczeni wokół niego w komunii uczuć, zachęcamy się wzajemnie do uwielbiania Boga. Boga jednak może uwielbiać ze spokojem sumienia ten, kto nie popełnił nic, co Jemu nie jest miłe. Dotyczy to obecnego czasu, w którym jesteśmy pielgrzymami na ziemi; śpiewamy «Alleluja» jako pocieszenie, abyśmy byli umocnieni na drodze. «Alleluja», które wypowiadamy teraz, jest pieśnią wędrowca. Przemierzając tę trudną drogę, dążymy do ojczyzny, gdzie znajdziemy odpoczynek, gdzie znikną wszelkie trudności, które nas teraz pochłaniają, i nie pozostanie nic innego, jak «Alleluja»” (nr 255, 1: Discorsi, IV/2, Rzym 1984, s. 597).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Hubert - prawda i legendy

Niedziela toruńska 44/2003

[ TEMATY ]

św. Hubert

en.wikipedia.org

Ponad 1200 lat dzieli nas od czasów, w których żył i działał św. Hubert. Właśnie ta różnica dwunastu wieków sprawiła, że na to, co o nim wiemy, składają się: prawda, legendy i mity. Prawdopodobnie urodził się w 655 r. w znanej i znakomitej rodzinie, na obszarze dzisiejszych Niderlandów. W wieku około 18 lat został oddany na dwór króla Frankonii, a tam poślubił córkę Pepina z Heristal, z którą miał przynajmniej jednego syna. Przez kilka lat pełnił życie pełne przygód jako rycerz. Później został kapłanem i uczniem św. Laparda, a po jego śmierci, ok. 708 r. objął po nim półpogańską diecezję Maastricht. Miał ogromne zasługi w nawracaniu na wiarę chrześcijańską swoich ziomków, którzy dotychczas czcili bożków germańskich. Zmarł w Liege około 727 r., gdzie pochowano go w tamtejszej katedrze. W 825 r. część jego relikwii przeniesiono do Andage, które od tej chwili otrzymało nazwę Saint Hubert. Kult św. Huberta bardzo szybko szerzył się w Europie. Jako patron myśliwych odbierał cześć od XI w., co szczególnie może dziwić, gdyż w najstarszych pismach brak informacji na temat jego działalności na niwie łowieckiej. W XIV w. kult św. Huberta połączono z elementami kultu św. Eustachego. Św. Eustachy żył na przełomie I i II w. Z tego okresu pochodzi słynna legenda o jeleniu. Św. Eustachy jeszcze jako Placydus był naczelnikiem wojskowym cesarza Trajana i oddawał cześć bożkom rzymskim. W czasie jednego z polowań ujrzał jelenia z krzyżem pośrodku poroża. Jeleń nakazał Placydusowi ochrzcić się i przyjąć imię Eustachy. Kult św. Eustachego popularny był zwłaszcza w Kościele wschodnim. Apokryfy o św. Hubercie przeniosły motyw jelenia na grunt chrześcijaństwa zachodniego, umieszczając je w realiach VII w. Mówi się, że gdy żona Huberta wyjechała do swojej umierającej matki, jej osamotniony mąż zaczął hulaszcze życie, a nade wszystko pokochał polowania, które zmieniły się w rzezie zwierzyny prowadzone bez umiaru. W trakcie jednego z takich polowań Hubert ujrzał wynurzającego się z kniei wspaniałego jelenia z krzyżem, jaśniejącym niezwykłym blaskiem pomiędzy pięknymi rozłożystymi rogami. Jednocześnie usłyszał nieziemski głos: „Hubercie! Dlaczego niepokoisz biedne zwierzęta i zapominasz o zbawieniu duszy?”. Wydarzenie to spowodowało wewnętrzną przemianę Huberta, który od tego momentu zmienił swoje życie. Kanonizowany po śmierci, został patronem myśliwych, a dzień jego śmierci i przeniesienia jego relikwii do klasztoru w Andagium - 3 listopada jest świętem myśliwych. Kolejne wątki kultu Świętego dodali pewnie sami myśliwi, którzy mają niezwykłą wyobraźnię. Ze względu na swoje życie, związane z radykalnym, gwałtownym nawróceniem, jest św. Hubert dzisiaj niezwykle popularny. Dynamizm jego życia i nawrócenia może utwierdzać w przekonaniu, że każdy z nas ma szansę zmienić swoje życie na lepsze, a dla każdego chrześcijanina głos z nieba: „Hubercie! Odmień swoje życie...” - jest wezwaniem do stawania się lepszym, bardziej doskonałym, świętym.
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: Nigdy nie pytaj, komu grają Requiem. Grają je tobie

2025-11-02 20:14

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Archidiecezja Warszawska

Nigdy nie pytaj, komu grają Requiem. Grają je tobie - powiedział podczas homilii arcybiskup Adrian Galbas w Dzień Zaduszny w archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Metropolita warszawski przewodniczył procesji żałobnej do krypt, gdzie modlił się przy grobach zmarłych arcybiskupów, biskupów i kapłanów Archidiecezji Warszawskiej, a następnie odprawił Mszę świętą w ich intencji. Podczas liturgii Chór i Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej wykonały Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Publikujemy treść homilii:
CZYTAJ DALEJ

Niepełnosprawni dla św. Jana Pawła II

2025-11-03 20:59

fot. Archiwum Caritas

Niepełnosprawni dla Jana Pawła II

Niepełnosprawni dla Jana Pawła II

Wśród świętych i błogosławionych, którzy są bliscy osobom z niepełnosprawnością wyjątkowe miejsce zajmuje św. Jan Paweł II. „Nasz papież” doświadczył, czym jest choroba, starość, niepełnosprawność i dlatego dobrze rozumiał ludzi cierpiących i słabych. Własnym życiem pokazał, jak w obliczu cierpienia można i trzeba być wiernym Chrystusowi.

Dziękując za dar świętego Jana Pawła II – Caritas Diecezji Rzeszowskiej na czele z Warsztatami Terapii Zajęciowej Caritas w Rzeszowie 24 października 2025 r. zorganizowała spotkanie osób z niepełną sprawnością. Rozpoczęło się ono Mszą św. w kościele Podwyższenia Krzyża świętego w Rzeszowie, której przewodniczył Biskup Rzeszowski Jan Wątroba. W okolicznościowym kazaniu arcypasterz Diecezji Rzeszowskiej przypomniał, że św. Jan Paweł II zawsze był blisko osób cierpiących, troszcząc się, aby podczas pielgrzymek spotkać się z nimi. Zwrócił także uwagę na misyjny aspekt pontyfikatu, zachęcając do włączenia się w dzieło misyjne. „Nie musimy wyjeżdżać na inne kontynenty, aby spełniać misyjną posługę. Wystarczy ofiarować swoją modlitwę i cierpienie w tej intencji, a Pan Bóg przyjmie ten dar” – mówił biskup Wątroba.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję