W programie: Jan Sebastian Bach, „Die Kunst der Fuge” BWV 1080 (fragmenty) – instrumentacja Andrzej Kosendiak oraz James MacMillan – „Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu” – kantata na chór i smyczki.
„Sztuka fugi” („Die Kunst der Fuge”) BWV 1080 to ostatnie dzieło w dorobku najwybitniejszego kompozytora epoki baroku, jednego z najważniejszych twórców muzycznych wszech czasów, Johanna Sebastiana Bacha. Dzieło składające się z części zwanych kontrapunktami od momentu swego powstania wzbudzało kontrowersje, począwszy od samego tytułu, przez brak wskazówki, na jaki instrument lub zespół instrumentów zbiór jest przeznaczony, po układ cyklu, którego sam Johann Sebastian Bach już nie zdołał nadzorować i zaakceptować w całości. Negatywne przyjęcie było także spowodowane strukturą dzieła: całość była oparta na jednym temacie, w jednej tonacji. „Kunst der Fuge”, zawierająca wszystkie cechy sztuki absolutnej długo nie była zrozumiana ani doceniona. Dziś dzieło nosi miano mistrzowskiego i niewielu artystów decyduje się na jego wykonanie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Z kolei pasyjna kantata MacMillana powstała w 1959 r. na zamówienie telewizji BBC, ponad 200 lat po pierwszym wykonaniu „Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu” Josepha Haydna. Utwór współczesnego szkockiego kompozytora nawiązuje do muzyki średniowiecznej i barokowej, zawiera elementy szkockiego folkloru oraz brzmień z tradycyjnych chorałów protestanckich, np. Johanna Sebastiana Bacha. Właśnie te dwie tradycje – katolicką i protestancką – kompozytor łączy w sposób niezwykle przemyślany. Treść utworu to zapisane słowa wypowiedziane przez Jezusa tuż przed śmiercią. Andrzej Kosendiak powiedział, że ta kantata jest przykładem dzieła, w którym nowoczesny język muzyczny służy przekazaniu głębokich emocji. Emocje, które wiążą się z tym tekstem, kompozytor doprowadza do szczytu.
Wystąpią:
Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
Janusz Siadlak – przygotowanie chóru
Agata Chodorek, Małgorzata Kątnik – soprany
Aleksandra Michniewicz, Ewelina Wojewoda – alty
Paweł Zdebski, Marek Belko – tenory
Maciej Adamczyk, Michał Pytlewski – basy
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Adam Klocek – prowadzenie
ks. Mikołaj Węgrzyn – recytacje