Reklama

Pierwsze w Polsce radio interaktywne

Niedziela Ogólnopolska 7/2007, str. 15

O. Tadeusz Rydzyk podczas realizacji audycji radiowej
Archiwum Radia Maryja

O. Tadeusz Rydzyk podczas realizacji audycji radiowej<br>Archiwum Radia Maryja

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wszystkie media są z natury swojej dialogiczne. Nawet te drukowane - łącznie z folderem i ulotką. Obecnie, gdy dominują w świecie media elektroniczne, powstają niespotykane dotąd możliwości podejmowania dialogu za ich pośrednictwem. Jeszcze do niedawna medium interaktywnym było tylko radio. Dziś interaktywność daje znać o sobie w funkcjonowaniu telewizji i w Internecie.
Można powiedzieć, że dzięki uruchomieniu interaktywności media stały się jeszcze bardziej sobą, odzyskały swoją tożsamość. Tym samym, zgodnie z nauczaniem Kościoła, mogą być jeszcze wyraźniej szczodrym „darem Boga”. Są płaszczyzną przepływu informacji w dwóch kierunkach - od nadawcy do odbiorcy i odwrotnie.
W systemach totalitarnych nie ma prawdziwej interaktywności mediów. Stają się wyłącznie kanałami przepływu treści monologowych. Bowiem systemy te lękają się publicznego dialogu. Gdy zaś pojawia się jakaś namiastka interaktywności, sięgają po niezawodną cenzurę, która nie dopuszcza głosów wykraczających poza obowiązującą poprawność (polityczną, medialną).
Polacy czekali więc bardzo długo na radio interaktywne. Pierwsze tego typu radio w naszym kraju mogło się pojawić dopiero w wolnej Polsce, wcześniej nie miało szans. Zastanawia fakt, że nie stało się nim ani radio publiczne, ani komercyjne, choć i jedno, i drugie nie stroniło od podejmowania prób w tym kierunku.
Pierwszą w Polsce rozgłośnią radiową o charakterze interaktywnym jest Radio Maryja z siedzibą w Toruniu. Dziś Radio to zdobywa rosnące rzesze stałych słuchaczy - zarówno w kraju, jak i poza jego granicami (dzięki Internetowi i łączności satelitarnej).
Programem najbardziej charakterystycznym dla Radia Maryja są „Rozmowy niedokończone”. Stale wzrasta ich audytorium, bowiem doskonali się profesjonalizm pracujących w nim osób, występują znakomici goście i stale podejmowane są problemy aktualne. Radio znane jest z tego, że zajmuje się tematami ważnymi, trudnymi i niepopularnymi.
Należy tu podkreślić, że interaktywność Radia nie tylko czyni je ciekawszym, ale również ułatwia przyswajanie treści przekazywanych w konferencji, katechezie czy w obszernym wykładzie. Dzięki ich omówieniu w rozmowach telefonicznych zostają one pogłębione i na dłużej utrwalone. Podjęty temat otrzymuje nowy, bogaty kontekst, którego nie ma w tradycyjnej audycji oraz w lekturze książki i prasy. Radio ma to do siebie, że w dużej mierze przyczynia się do budowania więzi społecznych. Jest to - zdaniem Marshalla McLuhana - specyficzna cecha radia. Ona się potęguje, gdy program realizowany jest w formule radia interaktywnego. Rodzina Radia Maryja jest jednym z efektów realizowania tej formuły. Bowiem twórczy dialog prowadzi do wspólnoty.
Dzięki interaktywnym audycjom Radio Maryja uzyskuje wyjątkową skuteczność w działaniach ewangelizacyjnych. Do udziału w programach interaktywnych zgłaszają się chętni z wielu krajów i z różnych kontynentów. Rozsiani po całym świecie Polacy mogą się spotykać na gościnnej antenie Radia i wypowiadać opinie na temat spraw najważniejszych dla Kościoła, narodu i państwa. Jest więc Radio Maryja niezawodnym nauczycielem, sprawdzonym przewodnikiem po świecie wartości oraz wrażliwym wychowawcą, który kształtuje miłość do Kościoła i Ojczyzny.
Natomiast absurdalne ataki na Radio Maryja i jego założyciela, pojawiające się z częstotliwością, którą coraz łatwiej przewidzieć, jeszcze mocniej uzasadniają jego misję i kierunek działania. Biorąc zaś pod uwagę niechęć pewnych środowisk do Kościoła, zwłaszcza zaś tendencje antyewangelizacyjne, trzeba powiedzieć wprost: to Radio nie może nie być atakowane. Dlatego tak cenna jest życzliwość Kościoła hierarchicznego dla Radia Maryja, a także duchowe i materialne wsparcie ze strony rodaków w Polsce i poza jej granicami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co z obecnością maluchów w kościele?

2025-08-20 07:34

Niedziela częstochowska 34/2025, str. IV

[ TEMATY ]

dzieci

Karol Porwich/Niedziela

Ołtarz zawsze przyciąga uwagę dzieci

Ołtarz zawsze przyciąga uwagę dzieci

Jakiś czas temu na swoim profilu w mediach społecznościowych podzieliłam się jedną sytuacją – trudną niedzielną Mszą św. z moją 18-miesięczną córeczką. Mimo tego, że jedynie spacerowała ze mną za rękę po kościele, spotkałam się z przykrą uwagą na temat naszej obecności na Eucharystii.

To niełatwe doświadczenie w świątyni stało się impulsem do prawdziwie gorącej dyskusji. Okazało się, że podobne przeżycia do moich ma wielu rodziców, a temat obecności najmłodszych dzieci w kościele wzbudza ogromne emocje – od zrozumienia i wsparcia, aż po głosy zniecierpliwienia czy nawet krytyki. Ta dyskusja – która przeniosła się szybko poza jeden post – pokazuje, że pytanie: „czy miejsce małych dzieci jest w kościele?”, domaga się poważnej refleksji.
CZYTAJ DALEJ

Brat Leona XIV: papieżowi brakuje prowadzenia samochodu, lubi wypoczynek w Castel Gandolfo

2025-08-24 08:29

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

Papieżowi Leonowi XIV brakuje możliwości prowadzenia samochodu - stwierdził jego starszy o niecały rok brat John Prevost w wywiadzie udzielonym amerykańskiej stacji telewizyjnej NBC Chicago. Wyjawił też, że jego brat dobrze czuje się w letniej rezydencji w Castel Gandolfo, bo może tam odpocząć.

Włoskie media przytaczają fragmenty wywiadu 70-letniego Johna Prevosta, wyemitowanego w związku z tym, że minęło sto dni pontyfikatu pierwszego w historii papieża z USA.
CZYTAJ DALEJ

Szkoła w remoncie dusz – dokąd prowadzą reformy edukacji?

2025-08-23 21:02

[ TEMATY ]

szkoła

edukacja

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Gdy dzwonek zabrzmi inaczej 1 września 2025 roku uczniowie usłyszą szkolny dzwonek, ale jego ton nie będzie już taki sam. Ministerstwo Edukacji postanowiło gruntownie przebudować plan lekcji, kalendarz roku szkolnego i system oceniania. W życie wchodzą nowe przedmioty, zmienia się rytm ferii zimowych, wprowadzane są testy sprawnościowe i nowe metody oceniania uczniów z niepełnosprawnościami. Cele reform – jak podkreśla MEN – to przygotowanie młodzieży do rynku pracy, rozwój kompetencji cyfrowych i wyrównanie szans edukacyjnych.

Brzmi jak techniczna modernizacja. Jednak w tym całym zamieszaniu pojawia się pytanie o coś bardziej fundamentalnego – o wychowanie duchowe młodego pokolenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję