Reklama

Przegląd prasy

Niedziela Ogólnopolska 19/2007, str. 32

Jerzy Robert Nowak
Historyk, profesor wyższej uczelni i publicysta, autor ponad 40 książek i ponad 1600 publikacji prasowych

Jerzy Robert Nowak<br>Historyk, profesor wyższej uczelni i publicysta, autor ponad 40 książek i ponad 1600 publikacji prasowych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szokująca niewiedza o narodowej historii

Reklama

„Rzeczpospolita” podaje szokujące wyniki ankiety o zbrodni katyńskiej (w artykule Elizy Olczyk pt. „40 proc. Polaków nie zna prawdy o zbrodni katyńskiej”, nr z 23 kwietnia). Według tekstu, w sondażu z 18-19 kwietnia na pytanie: Kto ponosi odpowiedzialność za zbrodnię w Katyniu? - aż 19 proc. osób odpowiedziało, że nie jest to do końca ustalone, 11 proc. odpowiedziało, że Niemcy, a 9 proc. - że trudno odpowiedzieć. Tylko 62 proc. odpowiedziało, że Związek Radziecki. W tymże numerze „Rzeczpospolitej” - wywiad E. Olczyk z socjologiem Tomaszem Żukowskim pt. „O tragicznej przeszłości trzeba mówić cały czas”. Żukowski uznaje, że taki wynik sondażu, w którym ponad jedna trzecia Polaków nie wie, kto jest odpowiedzialny za zbrodnię katyńską, „to wynik słabości systemu edukacyjnego III Rzeczypospolitej. Najwięcej bowiem nieprawidłowych odpowiedzi na ten temat udzielają przedstawiciele najmłodszych pokoleń Polaków wykształceni w wolnej Polsce”. Żukowski dodaje, że wynik ten jest gorszy niż podczas badania przeprowadzonego w 1990 r., czyli u progu III Rzeczypospolitej. Wtedy prawidłowej odpowiedzi udzieliło 88 proc. ankietowanych (teraz 62 proc.). Do tego, według wywiadu, prawie co trzeci Polak uważa, że „kłamstwo katyńskie nie jest godne potępienia”. Zamiast komentarza przypomnijmy tylko, jak wielu autorów na łamach „Niedzieli” ostrzegało przez lata przed zaniedbaniami w przekazywaniu wiedzy o narodowej historii i krytykowało ataki mediów na narodowe tradycje i patriotyzm. Dziś płacimy bardzo wysoką cenę za to wszystko.

O pracę dla Polaków

W czasie gdy media zalewają rozliczne tematy zastępcze, tym bardziej należy docenić nieliczne teksty alarmujące w sprawie rozmiarów bezrobocia w Polsce i wciąż nasilającej się już kilkumilionowej emigracji zarobkowej w ostatnich latach. Tym cenniejsze na tym tle są dwa teksty w „Naszym Dzienniku” z 18 kwietnia: „Dajmy pracę Polakom, inaczej zastąpią nas obcy” Mariusza Bobera i tegoż redaktora wywiad z prof. Andrzejem Kaźmierczakiem: „Państwo musi więcej zrobić”. Prof. Kaźmierczak akcentuje m.in.: „Należy obniżać koszty pracy oraz rozwijać inwestycje infrastrukturalne, programy budowy mieszkań, a także wprowadzać narzędzia typu administracyjnego, np. zwrot kosztów za wykształcenie ludzi, którzy wyjeżdżają”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Koszty wojny w Iraku

W USA narasta ostry krytycyzm interwencji w Iraku. Według informacji „Dziennika” (nr z 27 kwietnia), w tekście „Administracja Busha źle oceniła koszty wojny w Iraku” - administracja Busha pierwotnie oceniła te koszty na około 50 mld dolarów. Tymczasem już do końca ubiegłego roku budżetowego na operację w Iraku przekazano 375 mld dolarów. Całą zaś amerykańską gospodarkę wojna w Iraku kosztowała, według szacunków, od jednego do dwóch bilionów dolarów.

Uciecha „Trybuny”

Reklama

W postkomunistycznej „Trybunie” ogromna uciecha z odejścia Marka Jurka i kilku jego kolegów z PiS-u. Komentarz sygnowany literkami RZ (nr z 20 kwietnia) akcentuje już w tytule „PiS się wali, aż miło”. Parę tygodni wcześniej „Trybuna” przeszła samą siebie w komentarzu na temat lustracji. Krzysztof Lubczyński 6 kwietnia wystąpił z obrzydliwym atakiem na IPN, oskarżając już w tytule pracowników IPN plugawym zwrotem „Neoszmalcownicy”. Zakończył swój oszczerczy tekst zwrotem „IPN powinien zostać zburzony”.

Spory wokół śmierci B. Blidy

Samobójcza śmierć b. SLD-owskiej minister Barbary Blidy stała się okazją do kolejnej nagonki medialnej na rząd i PiS. Jak zwykle, gorliwie uczestniczy w niej „Gazeta Wyborcza”. Ewa Milewicz w tekście „Mówcie do rzeczy, panowie” (nr z 27 kwietnia) atakuje ministrów Zbigniewa Ziobrę i Zbigniewa Wassermanna. Twierdzi, iż „w słuchaczach musiało się uformować przekonanie, że oskarżenie Blidy wisi na zeznaniach Kmiecik”. Wbrew sugestii Milewicz, oskarżenia pod adresem Blidy opierały się nie tylko na zeznaniach bizneswoman Barbary Kmiecik, nazywanej „Śląską Alexis”, ale nawet na zeznaniach b. SLD-owskiego posła Ryszarda Zająca. Przyznaje to nawet postkomunistyczna „Trybuna” w tekście „Odwrócony? Koronny świadek Ziobry” (nr z 28-29 kwietnia). Większość mediów pominęła początkowo również fakt, że na nastroje Blidy mogła rzutować bardzo mocno choroba nowotworowa - to, że dwa lata temu przeszła poważną operację. (Por. tekst Sławomira Cichego i Tomasza Szyborskiego: „Spodziewała się, że przyjdą” - „Dziennik z 27 kwietnia). W cieniu medialnych ataków lewicy i PO na ABW zaciera się fakt, że do samobójstwa Blidy doszło w efekcie nadmiernej delikatności funkcjonariuszki ABW. Można sobie jednak wyobrazić, co by było, gdyby Blidzie przy aresztowaniu od razu założono kajdanki - jaki byłby z tego powodu wrzask w mediach! Joanna Lichocka w tekście „O śmierci Barbary Blidy czasem lepiej milczeć” („Rzeczpospolita” z 27 kwietnia) komentowała: „- IV Rzeczpospolita ma krew na rękach - grzmiał z mównicy sejmowej Cezary Grabarczyk z PO. W tym samym tonie wtórowali mu politycy i z jego partii, i z SLD (...). Ów krzyk i histeria odwracają jednak uwagę od tego, dlaczego właściwie Barbara Blida odebrała sobie życie. Jakie naprawdę ciążyły na niej zarzuty? Na czym polega działalność mafii węglowej?”. Dodajmy tu, że chodzi o okradzenie państwa, a więc nas wszystkich, na sumę ok. 20 mld zł.

Coś się zaczęło

Histeryczne wrzaski postkomunistów łatwo wytłumaczyć strachem przed przyspieszeniem rozliczania z różnymi lewicowymi aferami z przeszłości. A to właśnie teraz następuje. Oto kilka ważniejszych informacji na ten temat: Krzysztof Wójcik anonsował już w tytule tekstu w „Rzeczpospolitej” z 27 kwietnia: „Zatrzymano byłego wiceministra łączności”. Chodziło o b. SLD-owskiego wiceszefa resortu łączności Andrzeja K., podejrzanego o malwersacje dziesiątek milionów złotych. Zatrzymano również innego wiceszefa łączności w rządzie SLD Emila D. - „Dziennik” z 28 kwietnia informuje również już w tytule: „Były baron SLD przed sądem. Pęczakowi (b. posłowi SLD-J.R.N.) grozi dziesięć lat za łapówki od biznesmenów”. Z kolei postkomunistyczna „Trybuna” uskarża się w sygnowanym przez JRZ tekście „Im się udało” (nr z 26 kwietnia), podając informacje o aresztowaniu Aleksandry Jakubowskiej (26 października 2006 r.), aresztowaniu Mieczysława Wachowskiego (18 stycznia), rewizji u b. sekretarza KRRiTV Włodzimierza Czarzastego (15 marca), próbie uchylenia immunitetu posłanki SLD Małgorzaty Ostrowskiej (30 marca), aresztowaniu na 2 miesiące (12 kwietnia) b. wojewody małopolskiego z SLD Jerzego Adamika oraz o rewizji u b. ministra środowiska z SLD Jerzego Swatonia (15 kwietnia). „Dziennik” z 25 kwietnia informuje w tekście sygnowanym ada i zatytułowanym „Fałszywy magister”, że prokuratura może zarzucić kłamstwo Kwaśniewskiemu w sprawie jego rzekomego wykształcenia - kłamstwo to podał, zeznając na początku lat 90. w sprawie pożyczki moskiewskiej. Grozi za to kara od miesiąca do trzech lat więzienia. Sprawa się nie przedawniła.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarł ks. Tomasz Burghardt

2025-04-17 15:01

https://ostfriesland.parafialnastrona.pl/wydarzenia-i-galerie

16 kwietnia zmarł ks. Tomasz Burghardt. Kapłan zmarł w 59. roku życia oraz 31. roku kapłaństwa.

Kapłan urodził się 26 lipca 1965 roku we Wrocławiu. Święcenia kapłańskie przyjął 22 maja 1993 roku z rąk kard. Henryka Gulbinowicza. Po święceniach został skierowany na swoją pierwszą placówkę wikariuszowską do parafii pw. Podwyższenia Krzyża św. w Środzie Śląskiej [1993-1996], następnie był wikariuszem w parafii pw. św. Franciszka z Asyżu we Wrocławiu [1996-1997], by następnie trafić do parafii pw. Narodzenia NMP w Lądku Zdrój [1997-2000]. Kolejna placówką wikariuszowską była parafia pw. św. Józefa w Bierutowie [2000-2001] oraz parafia pw. św. Karola Boromeusza w Wołowie [2001-2002]. W 2002 roku ks. Tomasz trafił do parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Oławie [2002-2005]. W latach 2005-2010 został mianowany dyrektorem Caritas Archidiecezji Wrocławskiej. Po 2010 roku pełnił posługę w Niemczech. Najpierw do 2013 roku w Polskiej Misji Katolickiej w Münster, a po 2013 roku aż do dziś był proboszczem w czterech katolickich niemieckojęzycznych Parafiach: Geeste, Dalum, Groß Hesepe i Osterbrock w Dekanacie Emsland Mitte oraz Duszpasterzem dla Katolików Języka Polskiego w Ostfriesland i Emsland.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Liturgia Męki Pańskiej. Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa

2025-04-18 22:23

Paweł Wysoki

W Wielki Piątek Liturgii Męki Pańskiej w archikatedrze lubelskiej przewodniczył bp Adam Bab. W homilii podkreślił, że Chrystus, wywyższony na krzyżu, zdobywa serca ogromem swojej miłości.

Przywołując fragment z Ewangelii wg św. Jana: „Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy nie zginął, ale miał życie wieczne” (J 3,16) powiedział, że mimo ludzkiej niewierności, Bóg pozostał wierny swojej pierwotnej miłości. – Z tej miłości powstał świat i z tej miłości został stworzony człowiek, a Chrystus przyniósł grzesznemu światu dobrą nowinę: miłość Boga nie ustała. Syn Boży stał się człowiekiem i umarł na krzyżu dla naszego zbawienia. Chociaż przeszedł przez świat dobrze czyniąc, został ukrzyżowany. Pozwolił dać się zabić, ale nie pozwolił się uśmiercić; uczynił ze swojej śmierci ofiarę, aby ci, którzy mu śmierć zadają, zostali ocaleni ze swojego grzechu – nauczał. – Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa – podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję