Reklama

…bo „ku wolności wyswobodził nas Chrystus”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pan Bóg obdarzył człowieka rozumem i wolną wolą. Niejeden raz apelowaliśmy o kierowanie się w życiu mądrością, zwłaszcza gdy chodzi o osoby, które pełnią funkcje przełożonych, które stanowią i egzekwują postanowienia prawne - prawo musi być rozumne, inaczej nie spełniałoby wymogów swojej definicji.
Ale człowiek jest istotą wolną i powołaną do życia w wolności. Niewolnictwo już pewnie należy do przeszłości, jakże często jednak czujemy, że jesteśmy na różne sposoby zniewalani: przez systemy, przez innych ludzi, i stosowane są przy tym sytuacje nacisku, a nawet przemocy. Mogą być różne okoliczności sprzyjające temu, że tak wiele osób staje się współczesnymi niewolnikami.
Jedną z dziedzin, gdzie pewne formy nacisków można dziś obserwować, jest religia. Zaspokojenie potrzeby religijnej należy do podstawowych praw dotykających wolności człowieka. Wybór form życia religijnego czy nawet sposobu modlitwy, obrzędu liturgii - to wszystko jest bardzo subtelne i niezwykle ważne, głęboko zakodowane w ludzkiej naturze. Im bardziej przyglądamy się pojęciu wolności religijnej, tym częściej zauważamy, że wiąże się ona bardzo z poszanowaniem godności człowieka. I trzeba to przypominać i głośno o tym mówić, bo problem wolności religijnej nie jest tylko problemem mieszkańców Trzeciego Świata. Łączy się on także z życiem społeczeństw najbardziej ucywilizowanych. Spotykamy się m.in. w ostatnim czasie z trudnościami dotyczącymi sprawowania opieki duszpasterskiej nad migrantami. Jak wiemy, żeby poprawić sytuację materialną swoich rodzin, Polacy wyjeżdżają tłumnie za granicę - ale potem z reguły wracają, bo mogą już sobie zapewnić byt w kraju; to jest ostatnio najczęstszy sposób dochodzenia do jakiejś materialnej normalności. W większości są katolikami i pracując np. w Wielkiej Brytanii czy Irlandii, chcą wypełniać swoje obowiązki religijne. Mówi się im jednak, że obcokrajowiec winien zintegrować się ze wspólnotą lokalną, a więc powinien chodzić do tamtejszego kościoła. Nie wiem, czy zdajemy sobie sprawę, co to znaczy. Przede wszystkim nie wszyscy polscy emigranci znają dobrze język danego kraju. Poza tym człowiek zawsze lepiej będzie się czuł w środowisku zbliżonym do tego, z którego wyrósł, a więc w tak ważnym momencie, jakim jest dla nas Msza św. - zwłaszcza na obczyźnie - język polski w świątyni jest nieoceniony. A taki np. problem spowiedzi urasta już do niebywałych rozmiarów - nie znając bowiem dobrze języka penitenta, ksiądz nie zorientuje się w kondycji duchowej tego człowieka, a co za tym idzie, nie bardzo może mu udzielić odpowiednich wskazówek i pouczeń. Ponadto w niektórych krajach zachodnich księża po prostu zaniechali spowiedzi. Co więc zrobimy z naszym polskim katolicyzmem, który jest tak integralny, który wyraża się w spowiedzi św. - przynajmniej tej wielkanocnej - a gdzie indziej z uwagi na różnorakie uwarunkowania nie jest to praktykowane, a nawet rozumiane? Takich i podobnych sytuacji jest dużo. Mają one dla człowieka indywidualnie duże znaczenie, a nie trzeba wielkiej wyobraźni, by stwierdzić, że także ogromne konsekwencje dla polskiego Kościoła.
Dlatego wydaje się, że podstawową zasadą, jaka powinna tu obowiązywać, jest zasada wolności religijnej. Z powodów formalnych nie powinno się ograniczać wykonywania funkcji religijnych i sposobu sprawowania opieki duszpasterskiej, ani jej zabraniać. Jeżeli tak dużo mówimy o wolności człowieka i w jej imię dzieje się dziś tyle rzeczy, obiektywnie biorąc, niepoprawnych, wbrew naturze, jeżeli w imię wolności broni się nienormalności - to dlaczego nie bronić normalności? A czymś normalnym jest dla nas przecież dobre, uczciwe wypełnianie obowiązków religijnych, tym bardziej gdy jest możliwość modlitwy we własnym języku i z zachowaniem ojczystych zwyczajów.
Kościół jest powszechny i ta powszechność była pięknie realizowana przez niezwykłe pielgrzymki Jana Pawła II. To on ukazywał wolność człowieka w różnych okolicznościach, nawet w obecności dyktatorów, którzy dostrzegali, jak cenną wartością jest sprawa ludzkiej wolności, szczególnie tej religijnej. Dlatego dzisiaj powinniśmy kontynuować wielką myśl Jana Pawła II i czynić wszystko, by w imię wolności człowieka wolno było Polakom na całym świecie modlić się i zachowywać swój sposób życia religijnego. A duszpasterstwo polskie powinno znaleźć swoje miejsce, akceptację i błogosławieństwo pasterzy Kościoła na świecie. To jest kwestia praw podstawowych w Kościele: by człowiek mógł nazywać siebie chrześcijaninem i funkcjonować jako członek Kościoła.
Człowiek jest istotą rozumną i wolną. Siódmy rok życia - według Kodeksu prawa kanonicznego - uznaje się za podstawowy dla uzyskania świadomości chrześcijańskiej. Na te prawa powinniśmy się powoływać w Roku Pańskim 2008, bo „ku wolności wyswobodził nas Chrystus” (por. Ga 5,1).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: kardynałowie rozmawiali o ciągłości trzech ostatnich pontyfikatów

Podczas piątkowej 8. kongregacji generalnej, kardynałowie kontynuowali rozmowy nt. Kościoła i świata i poruszyli m.in. zagadnienie hermeneutyki ciągłości trzech ostatnich pontyfikatów: Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka. Podczas briefingu prasowego dyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej zdementował natomiast informacje o rzekomym złym stanie zdrowia kard. Pietro Parolina i interwencji medycznej.

W dzisiejszej, 8. kongregacji generalnej wzięło udział ponad 180 kardynałów, w tym ponad 120 elektorów. Wysłuchano 25 wystąpień. Dotyczyły one m.in. następujących tematów: ewangelizacji jako centrum pontyfikatu papieża Franciszka, skutecznego głoszenia Ewangelii ludziom młodym, ale też środowiskom od poziomu parafii do Kurii Rzymskiej, cierpienia i świadectwa członków Kościołów Wschodnich, skandalach finansowych i nadużyciach seksualnych, kluczowym miejscu liturgii i Eucharystii, synodalności, w odniesieniu do kolegialności, misyjności i sekularyzacji, roli przepisów prawa kanonicznego oraz hermeneutyce ciągłości między pontyfikatami Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka.
CZYTAJ DALEJ

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku

2025-05-01 16:30

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, kiedy myśli, że Go nie ma lub że umarł, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku. Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet, gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na obu dłoniach, twe mury są ustawicznie przede Mną (Iz 49, 15-16) – powie Bóg.

Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie ułowili. A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć. Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr, usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę – był bowiem prawie nagi – i rzucił się wpław do jeziora. Pozostali uczniowie przypłynęli łódką, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko – tylko około dwustu łokci. A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli rozłożone ognisko, a na nim ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, które teraz złowiliście». Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości sieć nie rozerwała się. Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?», bo wiedzieli, że to jest Pan. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę. To już trzeci raz Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał. A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje». I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje». Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz». To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to, rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»
CZYTAJ DALEJ

Watykan: na konklawe nie przyjedzie również kard. Njue z Kenii

2025-05-02 17:07

[ TEMATY ]

konklawe

kardynałowie

Vatican News

W Watykanie oficjalnie potwierdzono, że na rozpoczynające się 7 maja konklawe, które wyłoni nowego papieża, z powodów zdrowotnych nie przyjedzie dwóch kardynałów: są to 79-letni Antonio Cañizares Llovera z Hiszpanii oraz 79-letni John Njue z Kenii, potwierdził 2 maja dyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej Matteo Bruni.

Już wcześniej rozgłośnia radiowa episkopatu Hiszpanii, Cope, informowała, że ze względów zdrowotnych nie weźmie udziału w konklawe kard. Cañizares. Kard. Njue był arcybiskupem Nairobi od 2007 roku do przejście na emeryturę w 2021 roku, a kard. Cañizares - arcybiskupem Walencji w latach 2014-2022.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję