Reklama

Tygodnik

Przełomowy rok dla edukacji w polskich szkołach

Od początku roku szkolnego nie cichną głosy i opinie wokół tematu „edukacji włączającej” będącej częścią rządowego programu „Dostępność Plus”. 1 września 2022 we wszystkich placówkach oświatowych weszły w życie nowe przepisy znacznie poszerzające dostęp do specjalistycznej pomocy dla dzieci. Dla MEiN niezwykle istotnym jest prezentacja założeń i obalanie mitów narosłych wokół nowych rozwiązań.

[ TEMATY ]

szkoła

Materiał prasowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współpraca, dostępność, różnorodność w polskich szkołach

Edukacja włączająca ma na celu:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- zapewnienie pełnej dostępności procesu nauczania-uczenia się

- zagwarantowanie wszystkim uczniom warunków pozwalających na wszechstronny rozwój i naukę zgodnie z potrzebami i umiejętnościami, a także wsparcie w pokonywaniu trudności

- umożliwienie wszystkim dzieciom rozwinięcie indywidualnych mocnych stron i talentów, w celu lepszego przygotowania do dorosłości i włączania w życie społeczne, m.in. dzięki współpracy nauczycieli–specjalistów, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i rodziców dzieci, którzy powinni mieć aktywny udział w życiu szkoły oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi w środowisku lokalnym.

„Tak jak zmienia się medycyna, zmieniają się sposoby leczenia, rozwija się społeczeństwo, tak też musi ewoluować edukacja, by móc dawać jak największej liczbie dzieci szansę na dobrostan i spełnienie w dorosłym życiu.” – tłumaczy Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w MEiN.

Działania legislacyjne MEiN

17 maja 2022 r. Prezydent RP podpisał ustawę o zmianach w ustawie o systemie oświaty i innych niektórych ustaw, w której znalazły się rozwiązania dotyczące m.in. standaryzacji zatrudniania nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, wprowadzanych etapowo od 1 września 2022 r.

Ponadto w roku 2022 r. z budżetu państwa na wsparcie psychologiczno-pedagogiczne zostało przeznaczonych dodatkowo, tj. poza subwencją oświatową, 700 mln zł, w tym 180 mln, które pozwolą na organizację 3 mln dodatkowych godzin zajęć specjalistycznych, oraz 520 mln zł na realizację standardów zatrudniania nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach. W kolejnych 10 latach będzie to kwota 25 mld zł.

„Rządowe programy wsparcia w edukacji skierowane są do osób w każdym wieku. (…) dziś używamy słowa „dostępna szkoła” i „edukacja włączająca”, (…) bo tak naprawdę włączenie dotyczy nie tylko małego dziecka, ale też człowieka dorosłego. Chcemy, żeby jak najmniej osób było na marginesie normalnego życia zawodowego, rodzinnego i społecznego. W Ministerstwie Edukacji i Nauki duży nacisk kładziemy na programy wspierające dzieci i ich rozwój już od urodzenia” – mówi Marzena Machałek.

Reklama

Wsparcie szyte na miarę

W edukacji włączającej nauczyciel dba o elastyczność nauczania, by z tymi samymi treściami dotrzeć do wszystkich uczniów. Nazywa się to „projektowaniem uniwersalnym”, które może dotyczyć np. przyjaznego tekstu polecenia (polecamy: https://zpe.gov.pl/a/materialy-latwe-do-czytania-i-zrozumienia/D1APaQCI5), uproszczonych lub skontrastowanych grafik, podawania poleceń jako komunikat dźwiękowy oraz wyświetlany tekst. 

„Wokół słowa WŁĄCZENIE narosło bardzo dużo błędnych określeń, definicji lub niczym nieuzasadnionych przeczuć. (…) nie chcemy likwidować szkół specjalnych, czy przymuszać dzieci, by przechodziły z nich do placówek ogólnodostępnych. Edukacja włączająca nie wyklucza racjonalnych dostosowań/usprawnień (…). Nie zawsze bowiem jest możliwe takie zaprojektowanie środowiska uczenia się, aby było ono w pełni dostępne dla wszystkich uczniów.” – kontynuuje Marzena Machałek.

Asystent ucznia

Dzieci w szkole muszą być bezpieczne, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Aklimatyzacja ucznia z niepełnosprawnością w nowym środowisku może zająć więcej czasu niż jego pełnosprawnym kolegom. Włączanie w życie szkoły musi być umiejętne, a grupa rówieśnicza przygotowana do współpracy. Tu niezwykle pomocne jest niepedagogiczne stanowisko Asystenta ucznia, który nie wchodzi w kompetencje nauczyciela oraz specjalisty, a raczej współpracuje z nimi. Do zadań asystenta należy m.in. troska o komfort podopiecznego oraz wszystkich pozostałych dzieci.

Reklama

Zintegrowany System Kwalifikacji

Zintegrowany System Kwalifikacji (https://kwalifikacje.edu.pl) to nowoczesna odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku pracy i w gospodarce oraz rozwiązanie wspierające rozwój kapitału ludzkiego w Polsce i ideę uczenia się przez całe życie. Głównym narzędziem wykorzystywanym w ZSK jest Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji - publiczny zbiór wszystkich kwalifikacji możliwych do nabycia w trakcie edukacji formalnej i pozaformalnej. ZSK to narzędzie dla wszystkich, którzy pragną potwierdzić umiejętności zdobyte samodzielnie, podczas pracy zawodowej, przebytych kursów, czy dzięki samodzielnej nauce albo hobby. Z powodzeniem mogą korzystać z niego osoby kończące szkołę podstawową, branżową, średnią czy wyższą, aby jak najwcześniej zacząć aktywnie kształtować swoją ścieżkę kariery. Jest to też rozwiązanie wygodne dla pracodawców, ponieważ umożliwia łatwe i obiektywne porównanie umiejętności i kwalifikacji poszczególnych kandydatów.

Zintegrowana Platforma Edukacyjna

Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE) to darmowe treści edukacyjne dostępne dla każdego, z dowolnego miejsca na świecie o każdej porze – przez 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę, wspomagające zarówno stacjonarną naukę w szkole, jak i kształcenie zdalne. Szereg narzędzi tej platformy pozwala na tworzenie lekcji interdyscyplinarnych, autorskich wersji podręcznika, ponadto ułatwia ona pracę grupową, jak i kształcenie indywidualne. Materiały ZPE obejmują wszystkie etapy edukacji - od wczesnoszkolnej aż po szkoły ponadpodstawowe (również branżowe).

Więcej informacji znajduje się na stronie https://edukacjawzasiegureki.pl/

Ogólnopolska kampania informacyjno-promocyjnej realizowana jest przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Hasłem przewodnim kampanii jest „Edukacja w zasięgu ręki” Zobacz

Kampania „Edukacja w zasięgu ręki” została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz budżetu państwa.

2022-12-14 08:03

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niedzielski o powrocie do szkół starszych uczniów: nie wcześniej niż w marcu

[ TEMATY ]

szkoła

Karol Porwich/Niedziela

W drugim tygodniu lutego powtórzymy badania przesiewowe nauczycieli w klasach I-III – zapowiedział w poniedziałek minister zdrowia Adam Niedzielski. Dodał, że ewentualny powrót do szkół dzieci z klas IV-VIII i liceów jest możliwy nie wcześniej niż w marcu.

Niedzielski w porannej rozmowie w radiu RMF FM przyznał, że decyzje o znoszeniu obostrzeń są bardzo trudne. Zaznaczył, że z jednej strony sytuacja epidemiczna w Polsce jest ustabilizowana, jednak z drugiej kraje na zachodzie Europy zmagają się z dużym przyrostem zachorowań na COVID-19.

CZYTAJ DALEJ

Stań przed Bogiem taki, jaki jesteś

2024-04-24 19:51

Marzena Cyfert

O. Wojciech Kowalski, jezuita

O. Wojciech Kowalski, jezuita

W uroczystość św. Wojciecha, biskupa i męczennika, głównego patrona Polski, wrocławscy dominikanie obchodzą uroczystość odpustową kościoła i klasztoru.

Słowo Boże podczas koncelebrowanej uroczystej Eucharystii wygłosił jezuita o. Wojciech Kowalski. Rozpoczął od pytania: Co w takim dniu może nam powiedzieć św. Wojciech?

CZYTAJ DALEJ

Czas decyzji wpisany…w Boży zegar – o pielgrzymowaniu maturzystów na Jasną Górę

Młodzi po Franciszkowemu „wstali z kanapy”, sprzed ekranów i znaleźli czas dla Boga, a nauczyciele, katecheci, kapłani, mimo wielu obowiązków, przeżywali go z wychowankami. Dobiega końca pielgrzymowanie maturzystów na Jasną Górę w roku szkolnym 2023/2024. Dziś przybyła ostatnia grupa diecezjalna – z arch. katowickiej. W sumie w pielgrzymkach z niemalże wszystkich diecezji w Polsce przybyło ok. 40 tys. uczniów. Statystyka ta nie obejmuje kilkuset pielgrzymek szkolnych.

Najliczniej przyjechali maturzyści z diec. płockiej, bo 2,7 tys. osób. „We frekwencyjnej” czołówce znaleźli się też młodzi z arch. lubelskiej, diecezji: rzeszowskiej, sandomierskiej i radomskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję