Najnowszy reportaż Fundacji Grupa Proelio: Józio i Tereska – choroba nie musi być wyrokiem
Gdyby Iga i Konrad Grzybowscy zdecydowali się na aborcję, którą sugerowali lekarze, Tereska dziś by nie żyła. Istniało poważne ryzyko, że tak jak jej starszy brat, będzie chorować na SMA, chorobę wówczas nieuleczalną i objawiającą się stopniowym zanikiem mięśni. Tymczasem dzięki nowemu lekarstwu, pesymistyczne diagnozy zupełnie się nie sprawdziły. Tereska przechodzi chorobę bezobjawowo. Żyje i cieszy się życiem, podobnie jak jej poruszający się na wózku brat. Józio i Tereska to bohaterowie najnowszego reportażu Fundacji Grupa Proelio. - Obchodzimy właśnie Dzień Świętości Życia. Historia rodziny Grzybowskich może stanowić wspaniałą inspirację na ten dzień, ucząc że każde życie jest bezcennym darem, który powinniśmy celebrować – komentuje Magdalena Korzekwa-Kaliszuk, Prezes Fundacji.
Gdy Józio miał dwa lata zdiagnozowano u niego SMA, chorobę na tamten czas nieuleczaną i objawiającą się stopniowym zanikaniem mięśni. Jego rodzice oczekiwali wówczas narodzin kolejnego dziecka. Istniało poważne ryzyko, że ono też będzie chore. Zaproponowano im aborcję. Iga i Konrad Grzybowscy tę dramatyczną sytuację zawierzyli Bogu. Wkrótce okazało się, że wynaleziono lek na SMA, a ich dzieci zostały zakwalifikowane do jego pionierskich badań w szpitalu w Rzymie.
Iga i Konrad są dziś szczęśliwymi rodzicami czwórki dzieci. Choroba Józia przestała postępować. Chłopiec porusza się na wózku, ale nie przeszkadza mu to w cieszeniu się życiem. Tereska przechodzi chorobę bezobjawowo. Dwójka kolejnych dzieci: Tadzio i Gucio są zdrowi. Historia tej niezwykłej rodziny uczy, żeby nigdy nie tracić nadziei. „Kiedy zainwestujemy w to, co jest najpewniejsze, czyli w relację z Panem Bogiem, nigdy się nie zawiedziemy.” – mówią Iga i Konrad.
Historia Józia i Tereski oraz ich rodziców przedstawiona została w najnowszym reportażu fundacji Grupa Proelio, zrealizowanym przez Damiana Żurawskiego.
Reklama
„Możemy być ciągle w życiu nieszczęśliwi, bo zawsze ktoś inny będzie miał lepiej od nas. Ktoś będzie miał więcej zdrowia, więcej pieniędzy, większą rodzinę, lepszy samochód. Nasz syn mógł się zamknąć na tym, że nie może chodzić. My mogliśmy się na tym zamknąć, że mogliśmy mieć zdrowe dzieci. Ale widzimy, że życie nie na tym polega. Czerpiemy ogromną radość z tego, co mamy i widzimy w tym wielką wartość. To, że w ogóle mamy dzieci, to jest coś wspaniałego. Życie jest niesamowitym darem. Marzymy o tym, żeby jeszcze usłyszeć tupot małych stóp naszego syna, ale wiemy, że jego wartość, nie jest zależna od jego nóg” – mówią w reportażu Iga i Konrad Grzybowscy.
- Obchodzimy właśnie Dzień Świętości Życia. Historia rodziny Grzybowskich może stanowić wspaniałą inspirację na ten dzień, ucząc że każde życie jest bezcennym darem, który powinniśmy celebrować – komentuje Magdalena Korzekwa-Kaliszuk, Prezes Fundacji Grupa Proelio. - Opowieść Igi i Konrada to zarazem wzruszające świadectwo wiary oraz dowód na to, że Bóg działa w naszym życiu, jeśli tylko damy Mu szansę. To także wspaniała lekcja małżeńskiej i rodzicielskiej miłości oraz znakomity poradnik, jak poradzić sobie z trudnymi sytuacjami – dodaje.
- Jednocześnie, ta historia pokazuje, jakim okrucieństwem było obowiązujące do niedawna w Polsce aborcyjne prawo. Każdy człowiek ma prawo do życia, także ten najciężej chory. Ale warto być świadomym że w większości zabijano dzieci, które mogłyby szczęśliwie żyć przez wiele lat, takie jak Tereska. Aborcja odbierała dzieciom szansę na to, że diagnoza nie w pełni się sprawdzi, że tak jak w przypadku SMA medycyna zrobi postępy – mówi Magdalena Korzekwa-Kaliszuk.
Reportaż „Józio i Tereska – choroba nigdy nie jest wyrokiem” zrealizowany został w ramach kampanii „Każde życie jest cudem”. Fundacja Grupa Proelio przedstawiła już siedemnaście reportaży wideo oraz ponad 100 świadectw pisemnych przedstawiających poruszające historie osób, które kwalifikowały się do aborcji. Można z nimi się zapoznać poprzez stronę: https://cudzycia.pl/ oraz poprzez media społecznościowe: https://www.facebook.com/grupaproelio/
O nowej reformie edukacji polegającej na obniżeniu wieku obowiązku szkolnego do 6 lat mówi się nieustannie od kilku lat, zwolennicy i przeciwnicy reformy przerzucają się w argumentach. Głównym argumentem za jest oczywiście przykład większości krajów europejskich, gdzie do 1 klasy chodzą 6- a nawet 5-latki. Przeciwna jest większość rodziców i specjalistów, którzy uważają, że ta reforma jest jedynie odbieraniem szczęśliwego dzieciństwa.
W marcu i kwietniu większość dolnośląskich podstawówek otworzyła swoje drzwi, żeby rodzice wraz z 6- latkami mogli zobaczyć przygotowanie szkół do przyjęcia najmłodszych dzieci. Choć obowiązek szkolny dla 6-latków będzie bezwzględnie obowiązywał dopiero od przyszłego roku, to już w tym roku rodzice mają możliwość zapisania ich do pierwszej klasy. Aby 6-latki były dobrze przygotowane do szkoły, muszą obowiązkowo przejść edukację przedszkolną. Rodzice przede wszystkim chcieli sprawdzić, czy ich dziecko dobrze będzie się czuć w danej szkole i czy będzie miało szansę na prawidłowy rozwój.
Zarówno nauczyciele kształcenia zintegrowanego jak i przedszkolnego twierdzą, że ustawa jest źle przygotowana, bo choć dyrektorzy będą zapewniać, że placówka jest świetnie przystosowana do przyjęcia najmłodszych uczniów, to jednak rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. W szkołach brakuje przede wszystkim odpowiednio przygotowanych sal i pomysłów na wyrównanie szans 6- i 7-latków. Na nauczycieli przedszkoli spada natomiast obowiązek obserwacji pedagogicznej i przeprowadzania diagnoz gotowości szkolnej. Warto dodać, że podstawa programowa w przedszkolach przewiduje zaledwie 1/5 czasu na działania edukacyjne.
Psychologowie również nie są zgodni co do zasadności wprowadzenia reformy, jedni uważają, że 6-latki powinny chodzić do szkoły, ponieważ marnuje się ich potencjał. Rzeczywiście intelektualnie dziecko w tym wieku radzi sobie świetnie, jest wtedy jak „gąbka, która chłonie wszystko”. Z drugiej strony jednak twierdzą, że nie tylko o wiedzę chodzi i zapomina się o niedojrzałości emocjonalno-społecznej takiego dziecka. Sześciolatki bardzo często płaczą, wstydzą się odpowiadać na pytania, mają kłopoty z nawiązaniem kontaktu z rówieśnikami.
Jednak obecnie należy porzucić dyskusje o zasadności tej reformy, a trzeba się skupić na naszych dzieciach, aby ułatwić im start w szkole. Na pewno obowiązek edukacji przedszkolnej im to ułatwi, bo choć w przedszkolu zajęć edukacyjnych jest niewiele, to jednak dziecko ma już kontakt z rówieśnikami, nauczycielami, musi się stosować do pewnych zasad i wykonywać polecenia. Jak przekonują psychologowie, największą uwagę należy skupiać na rozwoju emocjonalnym i społecznym najmłodszych, bo z edukacyjnymi problemami jest łatwiej sobie poradzić. Przede wszystkim naszą uwagę powinny zwrócić problemy z koncentracją, złe znoszenie oceniania, nieumiejętność nawiązania kontaktów z rówieśnikami a także z dorosłymi. Wtedy warto poprosić o pomoc specjalistów.
Na stronie 6-latki.men.gov.pl znajduje się lista szkół dobrze przygotowanych do przyjęcia 6-latków, z którą warto się zapoznać, jeśli jeszcze nie wiemy, gdzie posłać nasze dziecko do szkoły. Listę tworzą rodzice i dyrektorzy szkół, dzięki temu szkoły chętniej będą zmieniać swoje zaplecze, by zachęcić rodziców 6-latków do wybrania ich szkoły.
Społeczności żydowskie i muzułmańskie w Wielkiej Brytanii pragną zacieśnić współpracę opartą na zaufaniu, szacunku i wspólnej przyszłości. Porozumienie o pojednaniu przedstawiciele obu wspólnot religijnych podpisali 11 lutego. Następnie przyjął ich w Pałacu Buckingham król Karol III.
Jak podano w komunikacie prasowym Pałacu Buckingham, celem porozumienia jest stworzenie trwałych ram współpracy i wzajemnego zrozumienia. Chce ono również promować wzajemny szacunek i solidarność.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.