Reklama

Trwa akcja "Ratujmy Płockie Powązki"

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mało kto wie, że w naszej diecezji znajduje się najstarszy cmentarz w Polsce. W 1780 r., 10 lat przed założeniem warszawskich Powązek, odbył się pierwszy pogrzeb na cmentarzu, który obecnie znajduje się naprzeciw tzw. cmentarza katolickiego przy ul. Kobylińskiego w Płocku. Przez wiele lat nekropolia była opuszczona i zaniedbana, zaś wspaniałe, zabytkowe groby porastały dzikie chaszcze.
Sytuacja zmieniła się w 1994 r., kiedy to cmentarz przeszedł w zarząd płockiej parafii pw. Świętego Ducha i po długiej przerwie rozpoczął funkcjonowanie jako miejsce pochówku. Z czasem cmentarz nabrał pięknego wyglądu, przypominając swym wystrojem świetnie utrzymany park, ciągle aktualny pozostał jednak problem zabytkowych nagrobków, które z biegiem lat popadły w ruinę.
Sprawą zajęła się płocka redakcja Gazety Wyborczej, która wspólnie ze Stowarzyszeniem "Starówka Płocka" już po raz trzeci organizuje kwestę na rzecz ratowania tej zabytkowej nekropolii. Dzięki obu instytucjom "Płockie Powązki" - wzorem innych miast - są również miejscem kwesty, z której dochód przeznaczony jest na ratowanie cmentarnych zabytków. Pierwsza zbiórka odbyła się 2 lata temu. Zebrano wtedy 17 tys. zł, co pozwoliło przywrócić dawną świetność tablicy nagrobnej podkomorzyny zakroczymskiej Teresy z Krajewskich Rodzickiej. Jej pochodzący z 1828 r. grobowiec jest najstarszym zachowanym zabytkiem "Płockich Powązek".
Przed rokiem udało się zgromadzić ok. 30 tys. Ta suma wystarczyła na remont 3 nagrobków: dr. Stanisława Sienickiego, Henryka Grendeszyńskiego oraz Stanisława Sonnenberga.
Za pieniądze z tegorocznej zbiórki przeprowadzonej na obu cmentarzach przy al. Kobylińskiego oraz na cmentarzu katolickim na Radziwiu i dawnym cmentarzu prawosławnym i wojskowym przy ul. Norbertańskiej, organizatorzy pragną m.in. odrestaurować płytę inskrypcyjną z grobu płk. Jana Gugenmusa, żołnierza insurekcji kościuszkowskiej, legionisty, oficera wojsk Księstwa Warszawskiego i potomka królewskich zegarmistrzów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy w Wielką Sobotę jest Msza św.?

Pytanie czytelnika: Koleżanka powiedziała mi, że w Wielkim Tygodniu nie ma Mszy św. w Wielki Piątek i w Wielką Sobotę. Nie bardzo rozumiem, bo Msza św. w sobotę przecież jest. Proszę o wytłumaczenie.
CZYTAJ DALEJ

Papieskie rozważania na nabożeństwo w Koleoseum: Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze

2025-04-18 12:40

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Vatican Media

Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości - napisał Ojciec Święty w rozważaniach, które dziś zostaną odczytane przy poszczególnych stacjach Drogi Krzyżowej w rzymskim Koloseum.

Franciszek we wstępie wskazał, że droga Zbawiciela „nas kosztuje”. W świecie, który wszystko kalkuluje, bezinteresowność ma wysoką cenę. „W darze, natomiast, wszystko rozkwita na nowo: miasto podzielone na różne ugrupowania i rozdarte konfliktami zmierza ku pojednaniu; wypalona religijność odkrywa na nowo płodność Bożych obietnic; nawet serce z kamienia może przemienić się w serce z ciała” - napisał Papież.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje

2025-04-19 00:12

PAP

„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.

„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję