Nikaragua: kolejnych księży zmuszono do opuszczenia kraju
Jak podali wierni z rejonu nadmorskiego Bluefields w Nikaragui, ks. Luis Masís Velásquez oraz ks. Bayardo Antonio Rugama uciekli z kraju, aby uniknąć aresztowania za sprawowanie posługi duszpasterskiej. Kapłanom od dawna groziły paramiltarne grupy na usługach prezydenta państwa, Daniela Ortegi, który toczy ostatnio praktycznie otwartą walkę z Kościołem. To już 78. i 79. spośród duchownych oraz osób konsekrowanych z przymusu opuszczających Nikaraguę.
Jak podaje włoski dziennik Avvenire, przez ostatnie 5 lat doszło do ponad 500 ataków na wspólnotę katolicką, a to tylko przypadki zarejestrowane. Ucieczki wydalenia, a także aresztowania kapłanów doprowadziły do sytuacji, w której biskupi muszą szybko reorganizować struktury parafialne, aby nie zostawiać bez opieki duszpasterskiej.
Prześladowania Kościoła przez nikaraguański rząd przyjmują również inne formy - podaje włoska agencja katolicka SIR. Pod koniec maja zamrożono środki na kontach bankowych wszystkich instytucji związanych ze wspólnotą wiernych – m.in. diecezji, parafii, szkół. Słynny jest również przypadek uwięzienia bp. Rolando Álvareza, skazanego na 26 lat pozbawienia wolności po tym, jak nie zgodził się na opuszczenie kraju. Władze wprowadzały również zakazy tradycyjnych procesji poprzez zabranianie zgromadzeń publicznych w dni świąteczne.
Do tego wszystkiego dochodzi w kraju o zdecydowanej większości katolickiej. Rząd Daniela Ortegi występuje przeciw Kościołowi od czasu protestów w 2018 r., kiedy to duchowieństwo wsparło miejscową ludność w domaganiu się sprawiedliwości i godnego życia. Po przejęciu z powrotem pełnej kontroli nikaraguański prezydent zaczął powolną, systematyczną działalność mającą na celu wyrugowanie wszelkiego niezależnego życia kościelnego w kraju.
Reżim prezydenta Nikaragui Daniela Ortegi wypuścił na wolność 12 katolickich księży przetrzymywanych w związku z rozmaitymi zarzutami, w tym m.in. z powodu rzekomego działania na szkodę państwa, poinformował w czwartek niezależny dziennik tego kraju „La Prensa”. Sprecyzował, że decyzja o uwolnieniu kapłanów to, wynik negocjacji ze Stolicą Apostolską. Wypuszczeni na wolność duszpasterze odlecieli samolotem do Rzymu, gdzie zamieszkają w lokalach oddanych im do dyspozycji przez tamtejszą diecezję, co potwierdził dyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej Matteo Bruni.
Nasilone od 2018 r. przez reżim prezydenta Nikaragui Daniela Ortegi prześladowania wobec Kościoła doprowadziły do wyjazdu z tego kraju już blisko 90 duchownych katolickich, wynika z szacunków działaczki praw człowieka Marthy Patricii Molina. Podkreśliła ona, że reżim Ortegi nie zawahał się uruchomić prześladowania wobec hierarchów kościelnych. Przypomniała o przypadku biskupa pomocniczego Managui Silvio Báeza, który w lutym br. został pozbawiony przez podległy reżimowi sąd obywatelstwa Nikaragui. Wśród wypędzonych przez reżim wymieniła też nuncjusza apostolskiego w Nikaragui abp. Waldemara Sommertaga oraz sekretarza nuncjatury ks. Marcela Dioufa.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
Przed kanonizacją bł. Carlo Acutisa, zaplanowaną na 27 kwietnia w Rymie, powstał film „Chłopiec z Mediolanu”, który przedstawia przyszłego świętego oczami jego matki, nauczyciela oraz lekarza. Film opowiada o głębokiej duchowości chłopca, okazuje się również, że powszechny obraz „bożego influencera” wykracza znacznie poza powszechną wiedzę o nim.
„Święty w trampkach”, „boży influencer”, to tytuły, jakie często pojawiają się w przekazach medialnych na temat błogosławionego Carlo Acutisa. Historia chłopca, który zmarł w wieku 15 lat i został pochowany w swojej bluzie i trampkacj w Asyżu, pociąga współczesnych, jest zarazem bardziej niezwykłą i głeboka niż jego obraz zapisany w powszechnej świadomości.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.